POLECAMY

Który ryż jest najzdrowszy?

Te drobne ziarenka są niezwykle uniwersalnym produktem spożywczym i pozwalają na wiele niekonwencjonalnych zastosowań w kuchni. Dzięki wyjątkowym walorom zdrowotnym stoją na straży dobrego zdrowia i samopoczucia. Kupując jednak ryż, warto urozmaicać dietę o różne jego rodzaje. Oto co warto o nich wiedzieć.

Te drobne ziarenka są niezwykle uniwersalnym produktem spożywczym i pozwalają na wiele niekonwencjonalnych zastosowań w kuchni. Dzięki wyjątkowym walorom zdrowotnym stoją na straży dobrego zdrowia i samopoczucia. Kupując jednak ryż, warto urozmaicać dietę o różne jego rodzaje. Oto co warto o nich wiedzieć.

Który ryż jest najzdrowszy?

Fot. Depositphotos

Na sklepowych półkach, aż mnoży się od przeróżnych odmian ryżu. Do najczęściej wybieranego gatunku, zaliczamy, klasyczne, białe ziarenka. Są niezwykle uniwersalne, ze względu na lekkostrawność i długo utrzymujące się uczucie sytości. Warto jednak przyjrzeć się z bliska jego  kuzynkom, które cieszą delikatną nutą smakową oraz pozytywnym działaniem na organizm.

Ryż biały- faworyt wśród ryżu. Doceniany za uniwersalny smak i różnorodne zastosowanie. Perfekcyjnie odnajduje zastosowanie zarówno w potrawach wytrawnych jak i słodkich. Niestety, to najmniej wartościowa odmiana, ponieważ otrzymuje się go poprzez usunięcie brązowej wierzchniej warstwy (bogatej w błonnik), w wyniku czego staje się lekkostrawny, ale i mało wartościowy. Z tego tytułu jest również polecany dzieciom, alergikom oraz osobom z chorobami układu pokarmowego.
To również bogactwo węglowodanów, dlatego zalecany jest osobom uprawiającym aktywnie sport.

Jeśli chcemy, aby ryż, zachował pełnię walorów zdrowotnych, należy przestrzegać czasu jego przyrządzania, ponieważ tylko wówczas będzie dla nas zarówno smaczny jak i zdrowy.

Do białych odmian ryżu zaliczamy:

  • Parboiled - cechuje się lekko żółtawym odcieniem. Dzięki okrojonej obróbce termicznej, zachowuje część składników odżywczych.
  • Basmati - uważany za najszlachetniejszą odmianę ryżu. Jest śnieżnobiały, ma lekko orzechowy smak, jest równie lekkostrawny jak klasyczna odmiana białego ryżu i co najważniejsze, jest pozbawiony glutenu. W sklepach znajdziemy również jego brązową odmianę.
  • Jaśminowy - charakteryzuje się specyficznym aromatem, zbliżonym do jaśminu. Niezwykle bogaty w potas oraz witaminy z grupy B. Dzięki czemu, jest szczególnie zalecany osobom starszym, narażonych na długotrwały stres oraz wysiłek intelektualny.

Najzdrowyszą odmianą jest:

  • Ryż brązowy - Jego charakterystyczny kolor jest wynikiem częściowego posiadania brązowych, najcenniejszych łusek. To źródło wapnia, ryboflawiny, żelaza, tiamin oraz niacyny. Znajdziemy w nim również witaminy z grupy B1, B6 oraz K, E, a także potas, cynk, fosfor oraz magnez. Choć ugotowany nie pęcznieje jak biały ryż, to mimo tego, na długo zapewnia uczucie sytości. To sprzymierzeniec szczupłej sylwetki. Ma mnóstwo błonnika, a dodatkowo reguluje poziom cukru we krwi, obniżając chęć na słodkie przekąski. Dodatkowo obniża za wysoki cholesterol.
  • Ryż dziki - najciemniejszy i najzdrowszy. Zawiera cztery razy więcej błonnika niż ryż biały i do tego ma mocno wyczuwalny orzechowy posmak. Ma najniższy indeks glikemiczny, dlatego polecany jest diabetykom. Wspomaga trawienie oraz tym samym metabolizm. Niestety, nie każdy dobrze go trawi, dlatego niezalecany jest osobom z problemami trawiennymi.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/2 lata temu
Leo Gaba Rice to zupełna nowość na polskim rynku. Do tej pory mieliśmy możliwość korzystania tylko z tabletek w postaci Gaby, na nasze szczęście producenci pomyśleli również o tych którym zależy na zdrowiu i chcą dostarczyć składników odżywczych w naturalny sposób. Takim produktem jest ryż brązowy, pozbawiony kwasu fitynowego, który ulega degradacji w wyniku działania enzymu fitazy. Mnie najbardziej smakuje z dodatkiem kurkumy ( ładnie wyglądają potrawy z zółciutkimi ziarenkami- eksplozja kolorów na talerzu).
/2 lata temu
Ostatnio będąc w Rossmanie natknęłam się na zupełną nowość. Znalazłam zdrowszy odpowiednik brązowego ryżu,a dokładnie kiełkujący ryż Leogba. Kilka razy zastosowałam go razem z siostrą w naszej diecie i jesteśmy zachwycone, ponieważ przez kilka godzin od zjedzenia nie mamy uczucia głodu. Póki co próbowałyśmy klasycznego oraz Gaby z czarnym czosnkiem. Wydaje mi się,że są jeszcze dwa inne rodzaje.
/2 lata temu
kukurydza - najwiekszy syf, organizm ludzki jej w ogole nie trawi