Działalność feministek
Pomimo sukcesów, jakie ruch feministyczny odniósł w walce o prawa kobiet, w społeczeństwie polskim nie jest on postrzegany pozytywnie. Mówi się o nim tylko przy okazji skandali. Feministki są kojarzone w Polsce przede wszystkim z walką o prawo do aborcji, nowoczesnej antykoncepcji, upowszechnienia edukacji seksualnej.
Ostatnio głośno było również o parytetach wyborczych. Są postrzegane jako osoby wojownicze, przeciwne rodzinie i macierzyństwu. Taki obraz nie stawia ich w pozytywnym świetle.
A przecież feministki to nie tylko te „krzykliwe baby z manify”- to także organizacje kobiece zajmujące się przeciwdziałaniem przemocy domowej wobec kobiet, pomocą psychologiczną, pomocą w znalezieniu pracy zawodowej, czy po prostu organizujące spotkania i dyskusje kobiet o podobnych poglądach, zainteresowaniach.
Aby działania organizacji feministycznych były efektywne, trzeba najpierw wyzbyć się stereotypowego postrzegania roli kobiety.
Czym są stereotypy?
O tym, że w społeczeństwie obecne są stereotypy nie trzeba nikomu przypominać. Stereotypy ułatwiają nam postrzeganie świata, skracają czas potrzebny do poznania czegoś nowego. Mają więc funkcję ekonomiczną, co przy naszym coraz szybszym tempie życia jest bardzo pomocne. Jednocześnie zbytnio upraszczają wizerunek świata i prowadzą do uprzedzeń i niesprawiedliwości.
Zobacz też: Poznaj prawdę o równouprawnieniu!
Jak dziś postrzegane są kobiety? Mamy dwa przeciwstawne oblicza:
Matka Polka
Zgodnie ze stereotypem płci kobieta powinna być łagodna, ciepła i opiekuńcza. To Matka Polka stojąca na straży domowego ogniska. Taki obraz kobiety był podkreślany w historii i tradycji narodu polskiego, gdzie głównym celem kobiet było wychowanie nowego pokolenia.
Współcześnie nadal funkcjonuje taki obraz kobiety. Zmienił się wprawdzie jego patriotyczny wydźwięk, ale kobieta nadal powinna być przede wszystkim dobrą żoną i matką. Jeśli już pracuje zawodowo, to jej obowiązkiem jest pogodzić pracę z opieką nad domem. To coś jakby dwa etaty.
Czyż nie jest to jeden z obrazów wzorowych żon, który pokazują chociażby reklamy? Tutaj kobieta jest tą, która głowi się nad tym, co zrobić, by męska koszula wyglądała po praniu tak idealnie, jak zaraz po zakupie. To ona zmywa naczynia i walczy z tłuszczem na patelni. To ona wkłada dziecku idącemu do plecaka słodką przekąskę do plecaka.
Podobnie przedstawia się kobiety np. w serialach, zwłaszcza w tych starszych, polskich tasiemcach, ciągnących się od 10 lat. Kobiety zajmują się domem, wychowują dzieci, wnuki. Jeśli pracują, ta praca jest gdzieś obok, zawsze możliwa do odłożenia. Rodzina to podstawa.
Femme fatale
Drugi wizerunek to typowa femme fatale. Kobieta piękna, seksowna, pełna animuszu. Kobieta za którą oglądają się mężczyźni. Obiekt pożądania. Obiekt seksualny. Znaczące spojrzenie, zmysłowe usta, piękne ciało. Tylko i wyłącznie wygląd zewnętrzny. Wnętrze, uczucia, psychika - to nie ma znaczenia.
I znów reklamy dają znaczne pole do popisu. Kobiety z tych reklam uwodzą, czarują, zachwycają sexapealem. Skąpe stroje, zgrabne nogi, duży biust. Podrywają i dają się poderwać, jeśli tylko mężczyzna ma w sobie to „coś” (przeważnie ma posiadać reklamowany produkt).
W najnowszych serialach przedstawiane są podobne kobiety, pewne siebie, ambitne i uparcie dążące do celu. Te żyjące w wielkich miastach i pragnące sukcesu na polu zawodowym. I one jednak poszukują stabilizacji pod postacią mężczyzny idealnego.
Zobacz też: Jak poprawić sobie humor?
Wpajanie stereotypów podczas wychowania
Na zakończenie warto dodać, że stereotypowe postrzeganie płci jest w nas „wpajane” od najmłodszych lat: w podręcznikach szkolnych, a nawet w bajkach. Czyż ideałem księżniczki nie była zawsze kobieta spokojna, ciepła, delikatna i wrażliwa, czekająca biernie na swego księcia, zamknięta w wieży lub uśpiona? Kobieta, która podejmowała działanie była tą złą: macochą, wiedźmą, złą wróżką.