Jak rozmawiać z uczniami o seksie?
Poniżej każdy nauczyciel znajdzie plan miniwykładu na temat rozmowy z uczniami na temat ciąży nastolatek – w tym głównie o tym, jak trudna jest to sytuacja i co robić, by do niej nie dopuścić.
Na końcu artykułu znajdują się również propozycje pracy grupowej i pracy domowej.
TEMAT: |
Ciąże nastolatek |
|
CELE: |
|
|
PRZEBIEG: |
Miniwykład dotyczący:
W trakcie prelekcji uczniowie wypełniają arkusz notatek! Omówienie pytań do dyskusji. |
10 minut 10 minut |
Praca w grupach:
|
13 minut |
|
Omówienie:
|
10 minut |
|
Przedstawienie pracy domowej: Zadaniem uczniów jest znalezienie instytucji świadczących pomoc nastoletnim rodzicom i niepełnoletnim kobietom w ciąży |
2 minuty |
|
AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW: |
|
|
POTRZEBNE MATERIAŁY: |
Praca w grupach: Flipcharty i flamastry, kartki A4 Omówienie: Taśma klejąca do przyklejenia flipchartów na ścianach |
|
PRACA DOMOWA: |
Uzupełnienie listy 3 instytucji. |
Miniwykład
- Ciąże nastolatek – dane statystyczne
Z danych statystycznych wynika, że w Polsce w ciążę zachodzą i rodzą dzieci nawet 12-13-letnie dziewczyny. Wśród wszystkich porodów porody nastolatek stanowią 7%.
Co roku kilkaset dziewczynek przed 15. rokiem życia rodzi dzieci; wszystkich porodów nastolatek do 19. roku życia jest ponad 25 tysięcy.
- Sytuacja nastolatki w ciąży – dlaczego jest trudna?
W ciągu życia na każdym jego etapie zdobywamy konkretne umiejętności. W dzieciństwie otoczeni jesteśmy opieką, co umożliwia nam uczenie się podstawowej samodzielności, gdy zaczynamy dojrzewać – jesteśmy coraz ciekawsi świata i poznajemy swoje preferencje, testujemy co i kogo lubimy, a czego i kogo nie. Gdy mamy kilkanaście lat kształtuje się nasza tożsamość – ustalmy kim jesteśmy i dokąd zmierzmy, jakie cele stawiamy sobie na życie, podejmujemy pierwsze decyzje i mamy szansę uczyć się na własnych błędach.
Wkraczając w dorosłość, zawieramy pierwsze związki, rozpoczynamy życie erotyczne. Wszystkie te etapy życia wyposażają nas w kompetencje (psychologie nazywają je zasobami wewnętrznymi). Dzięki temu, że etapy te przebiegają w odpowiednim czasie, w okresie dorosłości jesteśmy w stanie być w pełni samodzielni i obdarzać nasze dzieci opieką, gwarantując im beztroskie dzieciństwo.
Cykl przedstawiony na tym wykresie zniekształca się, gdy nastolatka zachodzi w ciążę. Nie ma ona wystarczająca dużo kompetencji, aby samodzielnie uporać się z ciążą, porodem i macierzyństwem. Podobnie zresztą jak i jej partner.
Zobacz też: Rozmowa z uczniami o seksie – choroby (lekcja 4)
Ojciec dziecka
Wśród nastolatek w ciąży w Polsce najczęściej ojcem dziecka jest ich rówieśnik – chłopak, z którym są one w związku albo osoba, z którą miały przygodny kontakt seksualny. Czasem zdarza się jednak, że ciąża jest wynikiem kontaktu ze starszym partnerem albo kontaktu wymuszonego przemocą.
Z punktu widzenia prawa każda ciąża do 15. roku życia to wynik przestępstwa – w Polsce według Kodeksu Karnego (art.200): "Kto doprowadza małoletniego poniżej lat 15 do obcowania płciowego lub do poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania takiej czynności, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10." Sytuacje, w których w ciążę zachodzi osoba przed 15. rokiem życia są wyjątkowo trudne, ponieważ zaangażowany jest w nie również sąd, którego rolą jest sprawdzenie okoliczności związanych z relacją erotyczną tak młodych osób oraz prawidłowości opieki, która jest nad nimi sprawowana.
- Co robić, aby nie zajść w nieplanowaną ciążę?
- NIE WSPÓŁŻYJ DOPÓKI:
- nie jesteś pewna, że Twój partner/partnerka i Ty jesteście przygotowani do bezpiecznego seksu (obawiacie się, że nie poradzicie sobie z jego konsekwencjami, nie macie odpowiedniego zabezpieczenia, nie jesteście pewni, że obydwoje pragniecie tego rodzaju bliskości),
- nie jesteś pewna/pewny, że robisz to dla siebie, a nie dla kogoś (z powodu oczekiwań partnera lub nacisku rówieśników).
- UŻYWAJ ANTYKONCEPCJI, PAMIĘTAJ:
- aktywna seksualnie nastolatka, nie używając antykoncepcji, ma 90% szans na zajście w ciąże w ciągu pierwszego roku od rozpoczęcia współżycia,
- często jedna metoda (np. prezerwatywa) to za mało,
- konsultuj zażywanie tabletek hormonalnych z lekarzem – tylko dobrze dobrane leki są skuteczne,
- jeżeli masz niezabezpieczony kontakt seksualny w ciągu 72 godzin po stosunku powinnaś zastosować antykoncepcję PO.
Pytania do dyskusji:
- Jak sądzicie, z jakimi problemami muszą borykać się nastolatki (można podać dokładny wiek młodzieży dla której przygotowywana jest lekcja)?
- Nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie odpowiedzi młodzieży i dzieli je na następujące kategorie:
- Nastolatce w ciąży (i jej partnerowi) będzie bardzo trudno poradzić sobie samej. Będzie potrzebowała stworzyć KOALICJĘ POMOCOWĄ – grupę osób, które będą jej pomagały rozwiązywać różne trudności w trakcie ciąży i po porodzie. Kto mógłby być w takiej koalicji?
- Nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie odpowiedzi uczniów. Warto dodać do listy poniższe osoby, jeżeli nie wystąpiły one w pomysłach grupy, oraz omówić rolę (obowiązki i zadania) poszczególnych osób:
- rodzice, starsze rodzeństwo, inni członkowie rodziny,
- wybrany nauczyciel/nauczyciele,
- koledzy, koleżanki,
- pedagog, psycholog szkolny,
- lekarz, pielęgniarka, położna środowiskowa,
- ksiądz, instytucje kościelne,
- organizacje pozarządowe.
- Nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie odpowiedzi uczniów. Warto dodać do listy poniższe osoby, jeżeli nie wystąpiły one w pomysłach grupy, oraz omówić rolę (obowiązki i zadania) poszczególnych osób:
Zobacz też: Rozmowa z uczniami o seksie – płeć i seksualność (lekcja 2)
Karta notatek
PAMIĘTAM |
JAK CHRONIĆ SIĘ PRZED NIECHCIANĄ CIĄŻĄ? |
|
1. |
Powinnam ………. Współżyć tylko, jeżeli jestem pewna, że to JA tego chcę |
|
2. |
Współżycie jest szczęśliwe………. Gdy mam możliwość poradzenia sobie z jego ew. konsekwencjami |
|
3. |
Muszę stosować ………. Bezpieczną antykoncepcję |
|
|
Jeżeli mam niezabezpieczony kontakt seksualny, mogę ………. Zastosować antykoncepcję PO stosunku |
Ćwiczenie grupowe
Uczniowie dzielą się na grupy 4-5 osobowe.
Zadanie polega na zastanowieniu się nad tym, z czego muszą zrezygnować nastolatki rodzące dzieci i ich partnerzy.
Ile procent z każdej z poniższych aktywności musi „oddać” nastolatka i nastolatek, który staje się rodzicem:
W omówieniu należy podkreślić rolę ojca i obowiązek dzielenia się odpowiedzialnością za dziecko oraz czas na opiekę nad nim.
Praca domowa
Znajdź 3 miejsca, znajdują się blisko Twojego miejsca zamieszkania, które świadczą pomoc niepełnoletnim matkom (ośrodki zdrowia, centra interwencji, domy samotnej matki i inne).
Zobacz też: Rozmowa z uczniami o seksie – antykoncepcja (lekcja 3)
Źródło: wpadka.pl/swiadoma-szkola (mn)