Jak nie przytyć pracując zdalnie? fot. Adobe Stock

Jak nie przytyć pracując zdalnie?

W czasie pracy zdalnej postaw na zdrową dietę, regularnie ćwicz oraz pamiętaj o piciu wody. Pozwoli ci to uniknąć spowolnienia metabolizmu, a co za tym idzie - nadprogramowych kilogramów.
Marta Kosakowska / 23.03.2020 14:20
Jak nie przytyć pracując zdalnie? fot. Adobe Stock

Praca zdalna oznacza znikomą aktywność fizyczną, ponieważ większą część dnia spędza się w pozycji siedzącej, a ruch jest ograniczony do przemieszczania się po mieszkaniu. Oznacza to ryzyko spowolnienia metabolizmu, co może skutkować przybraniem na wadze. Mniej ruchu to również mniejsze zapotrzebowanie energetyczne, a zatem dieta powinna być lekka, lecz pełnowartościowa. Wielogodzinna praca przy komputerze może również przyczynić się do powstawania lub nasilenia już istniejących bólów pleców.

Spis treści:

  1. Dieta w czasie pracy zdalnej
  2. Ćwiczenia w czasie pracy zdalnej

Dieta w czasie pracy zdalnej

W czasie siedzącej pracy przy komputerze spala się 97 kcal w ciągu godziny (wartość dla osoby ważącej 65 kg). Podobnie jak wtedy, kiedy wykonujemy pracę biurową w swoim miejscu pracy.

Różnica jest taka, że nie musimy pokonać drogi do pracy, uczestniczyć w spotkaniach, przemieszczać się po biurowcu, czyli aktywność fizyczna jest mocno ograniczona.

Ponadto, praca zdalna sprzyja podjadaniu, ponieważ będąc w domu mamy stały dostęp do domowych zasobów jedzenia, a nierzadko - do słodyczy i innych wysokokalorycznych przekąsek. Pracując z domu należy zadbać o zdrową dietę, która zagwarantuje nam stabilną wagę.

Oto kilka zasad dietetycznych, których warto się trzymać:

Jedz zbilansowane posiłki

Praca zdalna to mniejszy wydatek energetyczny niż praca w biurze, lecz oznacza to, że dieta osoby, która wykonuje pracę z domu, może być uboga. Dzienny jadłospis powinien składać się z 4-5 posiłków, które powinny być spożywane co 3-4 godziny.

Posiłki powinny składać się tłuszczu, białka i węglowodanów w zrównoważonych ilościach, być różnorodne, dostarczać organizmowi witamin i minerałów. Warto starannie planować menu dzień wcześniej, by uniknąć kompulsywnego podjadania.

Zadbaj o wartościowe śniadanie

Najważniejsze jest śniadanie, które należy zjadać około godzinę po przebudzeniu. To sygnał dla organizmu, że zakończył się czas nocnego odpoczynku, a zaczął czas wytężonej pracy. Taki impuls może być szczególnie ważny w czasie pracy zdalnej, która może sprzyjać rozleniwieniu (również metabolizmu).

Organizm musi zmobilizować się do strawienia posiłku, mózg dostaje niezbędną do pracy energię, a przemiana materii przyspiesza (zobacz: Zdrowe śniadanie - 10 przepisów).

Pij wodę

Dziennie należy wypijać około 2 litrów niegazowanej wody mineralnej. Pozwala to oczyszczać organizm z toksyn, walczyć z cellulitem, a także wspiera koncentrację.

Organizm składa się w 85% z wody, a nawet jej niewielkie braki mogą powodować senność, znużenie czy spadek energii. (zobacz: Picie wody).

Miej pod ręką zdrowe przekąski

Osoby, które mają tendencję do podjadania, powinny zawsze mieć w domu zdrowe przekąski. Mogą to być warzywa (marchew, seler, papryka), które można chrupać np. z hummusem, orzechy (zobacz: Najzdrowsze orzechy), daktyle lub inne suszone owoce, wafle ryżowe.

Jedz produkty przyspieszające metabolizm

Dzięki niektórym produktom i nawykom można poprawić tempo przemiany materii. Sposoby na przyspieszenie metabolizmu to m.in. stosowanie ostrych przypraw np. pieprzu cayenne, ziół spalających tłuszcz, nawadnianie się, a także dieta bogata w błonnik pokarmowy, chrom, magnez i wapń.

Jednym z najskuteczniejszych metod poprawy metabolizmu jest również regularna aktywność fizyczna.

Ćwiczenia w czasie pracy zdalnej

Pracując z domu należy zadbać również o regularny, codzienny ruch. Wiele ćwiczeń można wykonywać w domowym zaciszu bez konieczności korzystania z profesjonalnego sprzętu lub pomocy trenera.

Ćwiczenia w domu pozwolą schudnąć lub utrzymać pożądaną wagę. Przydatny będzie sprzęt do ćwiczeń w domu, który zapewni efektywny i urozmaicony trening.

Trening w domu należy rozpocząć od rozgrzewki, a następnie przejść do ćwiczeń rozciągających. Następnie w zależności od potrzeb i preferencji, można zrobić ćwiczenia na płaski brzuch, które mogą być wykonywane przez osoby na różnym poziomie zaawansowana.

Osoby, które dużo pracują przy komputerze, powinny wykonywać ćwiczenia na plecy. Pomocne są również specjalne zestawy dla osób, które cierpią na bóle kręgosłupa np. ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy, ćwiczenia na kręgosłup szyjny czy ćwiczenia na kręgosłup piersiowy.

Po pracy można - dla relaksu ciała i umysłu, praktykować jogę dla początkujących, a także ćwiczenia oddechowe.

Więcej o ćwiczeniach w domu:
Pomysły na ćwiczenia w domu - trening na całe ciało
Jak dbać o formę w domu - najlepsze propozycje