daktyle fot. Fotolia

Daktyle suszone a świeże - kalorie, właściwości, indeks glikemiczny

Daktyle to zdrowa, słodka przekąska i naturalny zamiennik cukru. Zawierają dużo błonnika pokarmowego, potasu i witaminy B6. Codziennie możesz jeść 30 g daktyli suszonych.
Barbara Dąbrowska / 21.11.2019 15:22
daktyle fot. Fotolia

Wokół suszonych daktyli narosło wiele mitów. Część z nich wynika z faktu, że daktyle są wykorzystywane przy produkcji pozornie zdrowych przekąsek i traktowane jako hasło marketingowe służące promocji produktu. Dowiedz się, czy daktyle są rzeczywiście zdrowe?

Spis treści:

Daktyle suszone a świeże

Suszone daktyle często mylone są ze świeżymi, bo świeże owoce wyglądają jakby już były podsuszone. Świeże daktyle zawierają bardzo mało wody w porównaniu do innych owoców, bo tylko 21,3 g w 100 g. Czy suszenie wpływa na wartość odżywczą daktyli?

Suszenie jest jedną z tradycyjnych metod konserwowania polegającą na odwodnieniu. Dzięki temu uzyskuje się zwolnienie tempa rozwoju bakterii i pleśni, które mogą odpowiadać za psucie się daktyli.

Część składników odżywczych, takich jak witaminy gr. B jest wrażliwa na wysoką temperaturę, ale końcowe właściwości suszonego daktyla niewiele różnią się od właściwości świeżego daktyla. Dlaczego? Świeże daktyle, ze względu na małą ilość wody poddaje się bardzo krótkiemu suszeniu.

Środki konserwujące

Suszone owoce konserwuje się najczęściej dwutlenkiem siarki (E220) lub siarczanami, które mają za zadanie zatrzymać brunatnienie (np. w morelach). Ponieważ daktyle z natury są brązowe nie ma potrzeby, by je dodatkowo konserwować. Najgorszej jakości daktyle suszone mogą zawierać konserwant benzoesan sodu. Dla całkowitej pewności warto czytać skład.

Czasem zdarza się, że daktyle są konserwowane sorbinianem potasu, jednak jest to konserwant naturalnego pochodzenia. Naturalnie występuję między innymi w jarzębinie. Substancja ta nie jest szkodliwa dla ludzkiego zdrowia.

Daktyle kalorie

Kalorii w suszonych daktylach nie powinno się porównywać z tą samą masą świeżych daktyli. Biorąc pod uwagę kaloryczność 100 g świeżych daktyli (142 kcal) kontra 100 g suszonych daktyli (277 kcal)  suszone daktyle zawsze wypadną gorzej.

Suszony owoc jest odwodniony,  jest więc koncentracją zarówno energii (kalorii), jak i składników odżywczych. Na suszone daktyle należy zatem spojrzeć w kontekście porcji. Przyjmuje się, że 30 g suszonych owoców może stanowić 1 z 5 zalecanych porcji warzyw i owoców dziennie. Jedna, 30 gramowa porcja daktyli, to tylko 83 kcal.

Daktyle suszone
fot. Adobe Stock

Właściwości daktyli

Dwie najpopularniejsze odmiany daktyli deglet noor i medjool nieznacznie różnią się między sobą zawartością składników odżywczych. Obie odmiany są dobrym źródłem:

  • witaminy B6,
  • witaminy B3,
  • potasu,
  • magnezu,
  • manganu,
  • miedzi.

Indeks glikemiczny daktyli

Indeks glikemiczny suszonych daktyli wynosi 62. To kwalifikuje je jako owoce o średnim indeksie glikemicznym.  Cukry obecne w daktylach to cukry proste, pochodzenia naturalnego. Suszone daktyle bardzo rzadko są dodatkowo dosładzane, bo ze względu na ich naturalną słodkość nie jest to potrzebne.

Daktyle suszone bardzo dobrze sprawdzają się jako substytut cukru w przepisach. Suszone daktyle mogą swobodnie jeść wszyscy, także dzieci. Uważać na nie powinny tylko osoby z niewyrównaną cukrzycą i silną insulinoopornością.

Daktyle a odchudzanie

Daktyle są dobrym źródłem błonnika pokarmowego (2,6 g w 30 g porcji). Błonnik pokarmowy wpływa zaś na odczuwanie sytości poposiłkowej. Badania pokazują, że osoby spożywające suszone daktyle jako przekąskę między posiłkami głównymi odczuwają sytość na tyle długo, by bez uczucia głodu dotrwać do obiadu.

Fakt ten sprawia, że w rzeczywistości suszone daktyle są sprzymierzeńcem w trakcie odchudzania. Jak wykorzystać daktyle w czasie odchudzania? Przygotuj zdrowszą wersję smarowidła czekoladowego. Wykorzystaj daktyle i awokado! Zobacz przepis na infografice.

Nutella z daktyli
fot. Ula Bugaeva

Korzyści zdrowotne

Daktyle warto regularnie, w niewielkiej ilości uwzględniać w diecie (30 g dziennie, około 6 sztuk suszonych). Dzięki zawartości potasu i błonnika pokarmowego owoce te chronią układ krwionośny, obniżają ciśnienie i ograniczają wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego.

Połączenie dużej ilości magnezu i witaminy B6 sprawia, że daktyle świetnie sprawdzają się jako owoc wspierający walkę ze stresem. Składniki te stabilizują bowiem działanie układu nerwowego i poprawiają nastrój.

Mangan i miedź to zgrany duet składników mineralnych o działaniu antyoksydacyjnym chroniącym przed działaniem wolnych rodników. Pierwiastki te opóźniają starzenie, zapobiegają chorobom serca, chorobom neurodegeneracyjnym i nowotworom.

Przechowywanie i cena

Suszone daktyle to bardzo wygodna w przechowywaniu i transporcie przekąska. Z tego powodu warto mieć je  zawsze pod ręką. Są dostępne przez cały rok, sprawdzają się jako alternatywa dla cukru w przepisach na słodkości (wystarczy je zmiksować). Przechowuj je w suchym i ciemnym miejscu.

Cena suszonych daktyli nie jest wysoka. Warto kupować je w większych opakowaniach, wtedy za kilogram zapłacisz około 15 zł.Kilogram świeżych daktyli to koszt około 30 zł.

Dowiedz się więcej o owocach w zdrowej diecie:
Liczi - kalorie, wartość odżywcza, właściwości, cena. Jak jeść?
Mandarynka - kalorie, wartość odżywcza, witaminy i właściwości
Pomelo - kalorie, właściwości zdrowotne i wartość odżywcza

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.