kiełki fot. Adobe Stock

Kiełki - domowa uprawa, wartości odżywce, rodzaje, przechowywanie

Kiełki są cennym źródłem witamin (m.in. z grupy B, A, C) oraz minerałów (żelazo, wapń, potas). Różne rodzaje kiełków można samodzielnie wyhodować w domu.
Marta Kosakowska / 16.03.2020 18:04
kiełki fot. Adobe Stock

Kiełki wzmacniają odporność, chronią przed chorobami cywilizacyjnymi, a także są wskazane dla osób na diecie, ponieważ są niskokaloryczne. Kiełki są doskonałym dodatkiem do kanapek, koktajli, sałatek, zup oraz wielu innych dań.

Spis treści:

  1. Domowa uprawa kiełków
  2. Jakie wartości odżywcze mają kiełki?
  3. Rodzaje kiełków
  4. Jak przechowywać kiełki?

Domowa uprawa kiełków

Domowa hodowla kiełków jest łatwa i nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Potrzebne są jedynie nasiona, woda, światło oraz odpowiednie naczynie lub pojemnik. Można zainwestować w zakup kiełkownicy (cena to około 20-30 zł), która umożliwia jednoczesne hodowanie kilku rodzajów kiełków. Kiełki można wysiać również w słoiku, na talerzu lub sitku.

 

Jak założyć domową hodowlę kiełków?

  • Nasiona należy kilkakrotnie przepłukać pod bieżącą wodą.
  • Następnie nasiona należy zalać wodą na około 24 godziny, aby napęczniały.
  • Odsączyć nasiona z wody i umieścić w naczyniu do kiełkowania w widnym miejscu.
  • Regularnie podlewać kiełki (2 razy dziennie), jednocześnie dbając o odsączanie wody.
  • Kiełki będą gotowe do zbioru po 4-7 dniach w zależności od gatunku.

W czasie kiełkowania ziarenek może pojawić się delikatny puszek, którego nie należy mylić z pleśnią.

Jakie wartości odżywcze mają kiełki?

W czasie kiełkowania, pod wpływem wody oraz działania promieni słonecznych, w ziarnach roślin aktywowane są enzymy, które uruchamiają procesy przetwarzania białek, witamin (z grupy B, A, C, D, K i PP), minerałów (żelazo, wapń, potas, magnez, cynk, miedź, selen), cukrów i kwasów tłuszczowych, które są lekkostrawne oraz łatwo przyswajalne przez organizm.

Rodzaje kiełków

Substancje odżywcze zawarte w kiełkach różnią się w zależności od rośliny.

  • Kiełki rzeżuchy - popularne w Polsce w okresie świąt wielkanocnych, bardzo łatwe w uprawie. Można je wysiać na ligninie lub wacie. Zawierają: witaminę A, z grupy B, C, PP, K, a także żelazo, magnez, siarka i wapń. Mają wyrazisty, lekko pikantny smak. Doskonale dają się do kanapek. Są zalecane dla wzmocnienia odporności, przy anemii, a także przy problemach z włosami i paznokciami.
  • Kiełki fasoli mung - powszechnie wykorzystywane w kuchni azjatyckiej. Są najlepiej przyswajalne po obróbce termicznej. Zwierają: witaminy C i K, wapń, potas, magnez, żelazo, miedź, fosfor, antyoksydanty.
  • Kiełki brokuła - zawierają cenne przeciwutleniacze, a także witaminę A, z grupy B, C, E i K, wapń, żelazo i magnez.
  • Kiełki lucerny - zawierają fitoestrogeny, które mają korzystny wpływ na łagodzenie objawów menopauzy. Mają łagodny smak, który pasuje do wielu potraw.
  • Kiełki rzodkiewki - zwierają witaminę A, C, E, H i z grupy B oraz kwas foliowy, siarkę i nienasycone kwasy tłuszczowe. Mają ostry, wyrazisty smak.
  • Kiełki soczewicy - to doskonałe źródło białka, szczególnie polecane wegetarianom i weganom. Zawierają również: witaminy A, z grupy B, C i E, a także żelazo, wapń, lit i cynk.

Jak przechowywać kiełki?

Kiełki należy przechowywać w lodówce w szczelnie zamkniętym pojemniku. Zachowają świeżość przez około 7 dni, lecz należy pamiętać, by regularnie przepłukiwać je wodą. Nie należy spożywać kiełków, nieświeżych, które zmieniły kolor, zapach lub spleśniały.

Więcej o kiełkach:
Kiełkownica - jak wyhodować kiełki w domu?
Z czym jeść kiełki?
Przepisy z kiełkami - 12 pomysłów