Dieta na masę – zbiór najważniejszych zasad

Przybieranie na masie powinno być starannie opracowane i przemyślane. Odpowiednio zbilansowana dieta to podstawa, dlatego też warto uprzednio skonsultować się z lekarzem, dietetykiem. Czy są jeszcze jakieś zasady, których powinno się przestrzegać?
/ 08.11.2012 15:02
Spalanie kalorii/fot. Fotolia fot. Fotolia

Niezależnie od tego, czy stosujemy dietę, by schudnąć, przytyć czy zbudować masę, musimy pamiętać o zachowaniu zdrowego rozsądku i odpowiednim przygotowaniu. Wprowadzanie wszelkiego rodzaju zmian związanych z dietą, trybem życia nie powinno działać wyniszczająco, stresująco na organizm. Warto zatem postawić na racjonalnie opracowany program i dać sobie trochę czasu. Nie oczekujmy, że szybko nabierzemy masy i odbędzie się to bez uszczerbku na zdrowiu. Przestrzegając podstawowych zasad będziemy mieć pewność, że nie forsujemy i nie niszczymy własnego organizmu.

Zobacz także: Dieta na masę - jak pokonać wychudzenie?

Liczy się jakość, nie ilość

Przybieranie na masie musi być nierozerwalne z prowadzeniem zdrowego stylu życia, w tym przede wszystkim przestrzeganiem fundamentalnych zasad racjonalnego odżywiania. Zatem nie jadamy, ile i kiedy chcemy hamburgerów, frytek i słodyczy. Rezygnujemy z „pustych kalorii” i wprowadzamy zdrowe i wartościowe produkty. Dieta na masę powinna dostarczać nam jak najwięcej witamin, soli mineralnych, etc. Nowe menu powinno zawierać wszelkiego rodzaju produkty. Nie możemy spożywać głównie białka lub węglowodanów. Jadłospis musi być urozmaicony i odpowiednio zbilansowany.

Produkty na TAK:

  • mleko
  • przetwory mleczne
  • produkty zbożowe
  • warzywa
  • owoce
  • ryby
  • drób.

Produkty na NIE:

  • fast food
  • słodycze
  • smażona żywność
  •  napoje gazowane i słodkie
  • tłuste mięsa i wędliny.

O jakiej porze jeść?

  1. Powinieneś spożywać 5-6 posiłków dziennie co 2-3 godziny. Nie rezygnuj ze śniadań, które podkręcają metabolizm i zapewniają solidny zastrzyk energii na cały dzień. To jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia. Nie zapominaj też o zdrowych przekąskach. Mogą to być ziarna słonecznika lub dyni, owoce, surowe warzywa z dipem lub jogurt.
  2. Na kolację wybieraj raczej lekkie potrawy. Odpowiednia będzie zupa, sałatki, pieczone ryby lub drób.
  3. Pamiętaj, by nie objadać się tuż przed snem!

Zobacz także: Jadłospis dla mężczyzn ćwiczących na siłowni

Proste wskazówki

  1. Poniżej przedstawiamy kilka prostych rad, które pomogą odżywiać się zdrowiej:
  2. smalec, masło czy olej zastąp zdrowszą oliwą z oliwek
  3. postaw na duszenie oraz pieczenie zamiast smażenia
  4. jedz dużo pestek, jak słonecznika, dyni
  5. wybieraj sezonowe produkty
  6. unikaj pszennych produktów (białego pieczywa, ryżu, makaronu); zastąp je razowym pieczywem, kaszą gryczaną, makaronem i ryżem z pełnego ziarna
  7. śmietanę zastąp jogurtem naturalnym
  8. postaw na zupy pełne warzyw – bez dodatku mięs, tłuszczu
  9. dodawaj jak najwięcej ziół do dań – zyskają niepowtarzalny smak i aromat
  10. cukier zastąp miodem
  11. codziennie rano wypij przed jedzeniem szklankę przegotowanej wody z dodatkiem soku z cytryny.

Redukuj stres

Pamiętaj, że w budowaniu masy mięśniowej ważna jest nie tylko odpowiednia dieta, ale też aktywność fizyczna, sen, relaks. Zadbaj o to, by ćwiczyć przynajmniej trzy razy w tygodniu. Odpowiednio dobrany trening pomoże ci zbudować odpowiednią masę mięśniową i wyrzeźbić ładną sylwetkę. Każdego dnia staraj się przebywać przez jakiś czas na świeżym powietrzu. Wysypiaj się i nie zarywaj nocy. Znajdź czas, by redukować stres. Odpowiednie mogą być spacery na świeżym powietrzu, sport (basen, bieg, taniec).

Polecamy: Dieta na rozbudowę masy mięśniowej

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/20.11.2014 19:47
Niezależnie od tego, czy stosujemy dietę, by schudnąć, przytyć czy zbudować masę, musimy pamiętać o zachowaniu zdrowego rozsądku i odpowiednim przygotowaniu. Co wcale na własną rękę proste nie jest. Dlatego ja zaufałem specjalistom i zamawiam sobie Oryginalne Przepisy - catering dietetyczny.