Ważysz za mało? Zobacz dietę na przytycie dla zbyt szczupłych osób!

Przybranie na wadze często jest trudniejsze niż zrzucenie kilku kilogramów. Podpowiadamy, jak to zrobić - zdrowo i efektywnie! Zobacz, jak komponować dietę na przytycie!
Młoda kobieta trenuje biceps z pomocą hantli. fot. Adobe Stock

Dieta na przytycie, wbrew pozorom, nie jest dietą łatwą. Jeśli chcesz przytyć nie chodzi tylko o to, by jeść więcej. Produkty, które spożywasz powinny być jednocześnie kaloryczne i wartościowe odżywczo. To szczególnie ważne, jeśli masz za sobą długą, ciężką chorobę, której konsekwencją jest spadek masy ciała i niedożywienie.

Co jeść, aby przytyć szybko 5 kg lub 10 kg?

  • Tłuszcz w postaci śmietanki, serów śmietankowych i pełnego mleka, masła, żółtek jaj, oliwy z oliwek.
  • Produkty zawierające białko: mięso, nabiał i jego przetwory.
  • Łatwo przyswajalne węglowodany (np. napoje słodzone miodem), potrawy mączne (np. makaron z owocami i śmietanką).
  • Obfite desery na bazie suszonych owoców, pełnotłustego mleka i pełnoziarnistej mąki.

Ważne wskazówki w diecie na przytycie

  • Przy niedożywieniu i wyniszczeniu organizmu (np. po ciężkiej chorobie) przybieranie na wadze zacznij od diety niskokalorycznej. Potem, stopniowo zwiększaj z każdym dniem liczbę kalorii, aż do 2800-3000 kcal na dobę.
  • Do mleka dodaj żółtka jaj, gotuj kleiki z ryżu lub kaszy, a ziemniaczane puree podawaj ze świeżym masłem lub śmietanką.
  • Na początku przyrządzaj mięso mielone z drobiu lub cielęciny. Łagodnie przyprawiaj do smaku ziołami, które zwiększają apetyt. Później możesz je smażyć, piec i dusić.

Uwaga! Jeśli zaobserwowałaś gwałtowny spadek wagi jak najszybciej skonsultuj się z lekarzem i zmień dietę na bogatokaloryczną i wysokoodżywczą. W ten sposób nie doprowadzisz do niedoboru podstawowych składników odżywczych. Objawy niedoboru nie występują nagle - poprzedza je okres utajenia, kiedy to organizm wykorzystuje zgromadzone zapasy.

Co sprzyja dobremu trawieniu w diecie na przyrost wagi?

Właściwa organizacja każdego dnia (zajęć domowych i wykonywanej pracy) wpływa na tempo przemiany materii, a w konsekwencji pomaga łatwiej dojść do zdrowia.

  • Codziennie jedz pożywne śniadanie. Oprócz ciepłych napojów dobrze jest zjeść np. zupę mleczną.
  • Jeśli wychodzisz z domu na dłużej, zabierz ze sobą kanapkę i owoc.
  • Dbaj, by jadać o stałych porach dnia, co najmniej 5-6 posiłków dziennie. Pozwól sobie na podjadanie między nimi.

To pobudzi apetyt i sprawi, że szybko przytyjesz!

  • Niezbyt słodkie kompoty, soki owocowe i warzywne, ze świeżych owoców i warzyw, najlepiej wyciśnięte w domu. Należy je rozcieńczać przegotowaną lub mineralną, niegazowaną wodą, by miały mniej intensywny smak.
  • Różnorodne surówki i sałatki z warzyw oraz owoców, orzeźwiające desery owocowe (kisiele, galaretki).
  • Świeże, sezonowe owoce oraz warzywa, starannie oczyszczone i umyte. Należy je dokładnie gryźć i powoli przełykać. Zimą można je zastępować owocami południowymi (pomarańczami, grejpfrutami, mandarynkami).
  • Jeśli, mimo wysiłków, apetyt nie wraca rozważ zastosowanie specjalnych odżywek. Preparaty do pica przez słomkę dostarczają w małej objętości dużo kalorii, białka i substancji odżywczych.
  • Gdy tylko odzyskasz siły rozpocznij lekki trening siłowy, który pozwoli odbudować masę mięśniową!

Dowiedz się więcej:
Przytyć jest trudniej niż schudnąć! Jak zdrowo zwiększyć masę ciała?
Sprawdź! Ile trzeba zjeść, by przytyć 1 kg?
Jak poprawić apetyt u dorosłego?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (684)
/przedwczoraj
Codziennie pić przed z snem zmiksowane 3 banany ze szklanką cieplego mleka plus 4 łyżeczki cukru, działa,
/tydzień temu
Mam 13 lat 163 cm wzrostu i ważę 35 kg Co mam zrobić aby przytyć !!!! Błagam pomocy !!
/2 miesiące temu
Mam 171 wzrost i 54 kg wagi choć jestem trochę starszy niż większość z was,ale dam dobrą radę; absolutnie nie słuchajcie rad typu: odżywki dla sportowców, bo poważnie zaszkodzicie swojemu zdrowiu po jakimś czasie uszkodzicie sobie nerki, trzustkę, serce i nie tylko, inne typu jeść majonez itp. absolutnie odradzam jest bardzo szkodliwy. Należy jeść wszystko co zdrowe w odpowiedniej ilości.Nie przesadzać. Jeśli macie taką przemianę materii to nic nie dacie rady zrobić aby przytyć, taka natura organizmu, część z was jeszcze przytyje, tylko trochę później, ale jeśli jesteś drobnych kości to nie utyjesz tyle ile byś chciał, bo na drobnym rusztowaniu nie da się zbudować dużego domu, bo się zawali i organizm to wie, a jak zaczniesz tyć to świadczy że jesteś chory i coś ci w organizmie dobrze nie funkcjonuje . Większość z was jest jeszcze przytyje bo jesteście młodzi i cały czas rośniecie tylko trzeba być cierpliwym. Ale generalnie dla organizmu po stokroć jest lepiej jak jest szczupły, bo jest się zdrowszym docenicie to za parę lat, im organizm tęższy tym więcej chorób i dolegliwości w późniejszych latach.pozdrawiam
POKAŻ KOMENTARZE (681)