Sól - czym zastąpić szkodliwą w nadmiarze przyprawę?

Sól to chyba najpopularniejsza przyprawa. O ile pieprz czasem się kończy, o tyle solniczka zawsze jest pełna. Należy jednak pamiętać, że sól nie jest obojętna dla zdrowia.
/ 15.12.2012 14:35

Sól

Sól kuchenna

Sód zawarty w soli pełni istotną rolę w procesach metabolicznych zachodzących w naszym organizmie. Zbyt wysoki poziom jego spożycia może przyczyniać się do powstania nadciśnienia tętniczego. Dzienne spożycie soli kuchennej powinno oscylować w granicy 5g (płaska łyżeczka do herbaty). Nadmiar soli w diecie dodatkowo może powodować zawał serca, udar mózgu, osteoporozę oraz nowotwory żołądka.

Zobacz także: Skażona sól - sprawdź, co ci grozi

Obecnie w Polsce spożycie soli jest trzykrotnie wyższe od zalecanego. Statystyczny Polak codziennie spożywa ok. 15g soli. 

Jak ograniczać sól?

  • Należy wybierać produkty świeże, a nie wysokoprzetworzone;
  • Należy stopniowo ograniczać sól - przyzwyczajenie do mniejszego solenia nie jest trudne;
  • Należy usuwać solniczki ze stołu;
  • Należy dodawać sól pod koniec gotowania;
  • Należy stosować inne przyprawy zamiast soli, np. suszone oraz świeże zioła;
  • Zamiast tradycyjnej soli kuchennej można stosować sól sodowo-potasową, która zawiera mniej sodu;
  • Należy czytać informacje zawarte na etykiecie. Wybieraj produkty, które zawierają mniej soli.

Polecamy: Nadmiar soli osłabia pamięć.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)