Dieta zupowa fot. Adobe Stock

Dieta zupowa – zasady, efekty i jadłospis na 3 dni + infografika

Dieta zupowa to hit. Zupy to pełnowartościowe, sycące dania, gotuje się je szybko i prosto, starczają na kilka dni, a smaki można mnożyć w nieskończoność.
Barbara Dąbrowska / 01.10.2019 13:40
Dieta zupowa fot. Adobe Stock

Spis treści:

Na czym polega dieta zupowa?

Pod tą nazwą znajdziesz w internecie wiele różnych odmian diety odchudzającej. Ich wspólną zasadą jest: przez cały dzień jedz tylko zupy. Uważaj, niektóre artykuły, które polecają zupy, jako sposób na odchudzanie proponują w rzeczywistości półgłodówki. Jedną z nich jest dieta kapuściana (jej podstawą jest zupa z kapusty) czy diety, których jadłospisy opierają się wyłącznie o zupy warzywne, bez innych dodatków (np. makaron, mięso z kurczaka, jajko).

Taki sposób odchudzania jest niedoborowy w witaminy z gr. B, magnez, cynk, wapń. Jedząc wyłącznie zupy warzywne nie dostarczasz do organizmu odpowiedniej ilości białka oraz węglowodanów, przez co cały czas czujesz się osłabiona i głodna. My proponujemy ci zmodyfikowaną wersję diety zupowej, dzięki której schudniesz bez negatywnych skutków ubocznych.

Dlaczego warto jeść zupy?

Zupa to niezwykłe danie, które daje nieskończoną ilość możliwych połączeń smakowych. W zależności od tego, jakich składników użyjesz może ona spełniać rolę pełnowartościowego obiadu, lekkiej kolacji czy przekąski w ciągu dnia. Zupa na śniadanie? Dlaczego nie? Taki pomysł sprawdzi się szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy o poranku jest zimno i nieprzyjemnie. 

Zalety zup

  • Do jej przygotowania nie są potrzebne zaawansowane umiejętności kulinarnych. Z tym daniem poradzi sobie nawet kucharz amator.
  • Zupę można przygotować na kilka dni.
  • Zupy najlepiej smakują przygotowane na bazie sezonowych warzyw, ale równie dobrze można je gotować stosując mrożone warzywa.
  • Płynna czy półpłynna (w przypadku zup krem) postać zupy sprawia, że jest to danie lekkostrawne, niskokaloryczne, ale jednocześnie sycące.

Jak gotować pełnowartościowe zupy?

Na diecie zupowej cały jadłospis budujesz tylko w oparciu o zupy. Jedz je 5 razy codziennie. Do zup nie dodawaj śmietany, nie używaj bulionów na kościach. Warzywa przed włożeniem do garnka możesz obsmażyć na niewielkiej ilości oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego. Dodatek tłuszczu zwiększa przyswajanie niektórych witamin. Zobacz, jak dzielić zupy w zależności od posiłku i zastosowanych składników.

Zupa obiadowa

Najbardziej treściwa i sycąca, powinna zawierać w sobie dodatek węglowodanowy i białkowy.

Baza (zupa warzywna) + dodatek węglowodanowy (kasza, makaron, ziemniaki) + dodatek białkowy (jajko na twardo, pokrojone chude mięso, ser feta/mozzarella, tofu)

Zupa kolacyjna lub śniadaniowa

Jest mniej treściowa niż zupa obiadowa, ale powinna zapewnić ci sytość na minimum 2-3 godziny. W tej roli dobrze sprawdzają się gęste kremy warzywne.

Baza (zupa warzywna) + niewielki dodatek białkowy (jajko na twardo, ser feta/mozzarella, tofu) + łyżeczka dowolnych orzechów/pestek

Zupa na przekąskę

Tylko w przypadku przekąski możesz zjeść czystą zupę z warzyw na bulionie warzywnym.

Przepis na zdrową zupę - infografika
fot. Ula Bugaeva

Efekty diety

Ogromną zaletą proponowanej przez nas zdrowej diety zupowej jest uzyskanie ujemnego bilansu energetycznego bez wysiłku i głodu. - Jedząc zupy spożywasz mniej kalorii (kcal) niż potrzebujesz. Dzieję się tak, ponieważ zupy szybko sycą, a jednocześnie są niskokaloryczne, bogate w błonnik pokarmowy, witaminy, naturalne przeciwutleniacze i składniki mineralne.

Będziesz chudła około 1 kilograma tygodniowo. Po 2 miesiącach możesz być lżejsza nawet o 8-12 kg. Nie musisz całymi dniami jeść wyłącznie zup. Jeśli masz ochotę od nich odpocząć możesz śniadanie lub kolację zastąpić stałym posiłkiem.

Dieta zupowa przepisy
fot. Adobe Stock

Przykładowy jadłospis

Zobacz, jak powinien wyglądać jadłospis na diecie zupowej. Korzystając z zaproponowanego przez nas schematu z infografiki możesz samodzielnie komponować menu. Pamiętaj, że niewykorzystane zupy możesz mrozić, dzięki temu będziesz przygotowana na kryzysowe sytuacje, gdy zabraknie ci czasu na gotowanie. Nasze menu pokazuje różnorodne zupy, w praktyce możesz 2 dni pod rząd stosować to samo menu.

Dzień 1

  • Śniadanie

Zupa krem z pomidorów z 2 łyżkami sera feta w kostce i łyżeczką pestek słonecznika (400 ml)

  • II śniadanie

Krem z zielonych warzyw (300 ml)

  • Obiad

Zupa meksykańska z czerwoną fasolą i brązowym ryżem (400 ml + 2 łyżki ugotowanego ryżu)

  • Podwieczorek

Krem z kalafiora (300 ml)

  • Kolacja

Krem z pieczarek z 1 jajkiem na twardo i łyżeczką orzechów włoskich (400 ml)

Dzień 2

  • Śniadanie

Zupa jarzynowa z 1/2 kulki sera mozzarella i łyżeczką orzeszków piniowych (400 ml)

  • II śniadanie

Krem z selera (300 ml)

  • Obiad

Minestrone z makaronem pełnoziarnistym i grillowaną piersią indyka (400 ml + 100 g piersi z indyka + 2 łyżki ugotowanego makaronu)

  • Podwieczorek

Zupa ogórkowa bez ziemniaków (300 ml)

  • Kolacja

Zupa z fasoli szparagowej z 2 łyżkami sera feta i łyżeczką pestek dyni (400 ml)

Dzień 3

  • Śniadanie

Zupa brokułowa z 1 jajkiem na twardo i łyżeczką pestek słonecznika (400 ml)

  • II śniadanie

Zupa krem z cukinii (300 ml)

  • Obiad

Orientalna zupa z ciecierzycy z kaszą jaglaną i tofu (400 ml + 100 g tofu + 2 łyżki ugotowanej kaszy jaglanej)

  • Podwieczorek

Zupa krem z dyni (300 ml)

  • Kolacja

Zupa krem z buraka z serem kozim i łyżeczką pestek dyni (400 ml + 50 g sera koziego)

Dowiedz się więcej o skutecznych dietach odchudzających:
Dieta 1200 kcal z jadłospisem na 7 dni! + audio opinia dietetyka
Dieta OXY – sprawdzony sposób na odchudzanie czy produkt marketingowy?
Najlepsze i najskuteczniejsze diety odchudzające (TOP 3)! 

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.