Kobieta, która stosuje dietę 1200 kcal. fot. Adobe Stock

Dieta 1200 kcal - dokładny jadłospis na 7 dni + opinia dietetyka

Dietę 1200 kcal możesz zastosować przed ważną imprezą lub wakacjami. Dzięki dokładnemu jadłospisowi będziesz chudła nawet kilogram tygodniowo. Dowiedz się, co o tym sposobie odchudzania sądzi doświadczony dietetyk!
Agata Bernaciak / 28.06.2019 11:07
Kobieta, która stosuje dietę 1200 kcal. fot. Adobe Stock

Spis treści:

Dieta 1200 kcal to niskokaloryczna dieta, która zapewnia szybkie efekty, ale nie powinna być stosowana dłużej niż przez 4 tygodnie. Dlaczego?

Kto może stosować dietę 1200 kcal?

Takie menu zazwyczaj nie dostarcza kalorii niezbędnych do pokrycia podstawowej przemiany materii (PPM). PPM to taka ilość energii (kcal), którą powinnaś zjeść, aby zapewnić prawidłową pracę organom wewnętrznym. Podstawowa przemiana materii 30 letniej kobiety o wzroście 165 cm i masie ciała 60 kg wynosi 1394 kcal, znacznie więcej niż 1200 kcal.

Stosowanie przez dłuższy czas menu o tak niskiej kaloryczności może doprowadzić do efektu jo-jo. Dlatego wbrew powszechnej opinii nie jest to dieta dla każdego. Mogą ją stosować tylko dorosłe, zdrowe osoby, które z różnych powodów chcą szybko schudnąć (np. przed ważną imprezą lub planowaną operacją).

Doświadczony dietetyk jest w stanie ułożyć zbilansowaną dietę 1200 kcal, która będzie zawierała wszystkie niezbędne składniki pokarmowe i odżywcze. Po etapie szybkiego chudnięcia możesz (w zależności od indywidualnych potrzeb) zastosować menu o wyższej kaloryczności od 1500 do 1800 kcal.

Sezon BIKINI czas start! Oto kompletny plan dietetyczny 1500 kcal na 7 dni

Zasady diety

W czasie stosowania diety 1200 kcal będziesz jadła regularnie 5 posiłków dziennie. Możesz odczuwać lekki głód, ale wraz z czasem twój żołądek obkurczy się, dzięki czemu głód będzie pojawiaj się tylko w czasie zbliżającego się posiłku. O czym jeszcze powinnaś pamiętać?

  • Pij codziennie co najmniej 2 litry niegazowanej wody, czerwonej lub zielonej herbaty albo naparów ziołowych.
  • Nie podjadaj między posiłkami! Jeśli jednak zdarzy ci się coś przekąsić, nie rezygnuj z dalszego odchudzania, lecz z wyznaczonego na ten dzień podwieczorku.
  • Możesz zamieniać posiłki z danej kategorii, np. dietetyczne śniadanie z dnia pierwszego ze śniadaniem przeznaczonym na dzień trzeci.
  • Zawsze zjadaj posiłki główne (śniadanie, obiad i kolację). Ich pominięcie grozi napadem wilczego głodu.
  • Zacznij regularnie ćwiczyć, minimum 30 minut dziennie. Jogging, marszo-biegi lub zwykły spacer w szybkim tempie pozwolą ci spalić dodatkowe kalorie, dzięki temu osiągniesz jeszcze lepsze efekty.

Opinia dietetyka

Wysłuchaj opinii dietetyka o diecie 1200 kcal. Wypowiedzi udzieliła nam mgr Sylwia Leszczyńska z Instytutu Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej Sanvita.

Planujesz odświeżyć swój dom? Kupuj taniej, robiąc zakupy na Agata promocje

 

Dieta 1200 kcal: jadłospis na 7 dni

Dzień 1

  • Śniadanie: omlet z dużego jajka, 2 rzodkiewek, posiekanego szczypiorku i garści kiełków brokuła z plastrem chudej szynki wieprzowej
  • II śniadanie: kromka chleba graham z niskosłodzonym dżemem truskawkowym
  • Obiad: zupa pomidorowa na wywarze warzywnym bez śmietany i makaronu/ryżu (350 ml), sałatka ze szklanki makaronu pełnoziarnistego, papryki, ogórka i łyżki sosu winegret
  • Podwieczorek: pieczone jabłko z dodatkiem cynamonu
  • Kolacja: warzywa gotowane na parze np. fasolka szparagowa, brokuły, kalafior (400 g) z łyżeczką orzechów włoskich i 2 łyżkami jogurtu naturalnego z suszonymi ziołami

Dzień 2

  • Śniadanie: 2 kromki chleba razowego żytniego, 2 plastry polędwicy z indyka, liście rukoli i plasterki pomidora na kanapkę
  • II śniadanie: 150 g galaretki owocowej ze szklanką świeżych truskawek (poza sezonem z mrożonki)
  • Obiad: 200 g pieczonego dorsza z ziołami, 2 pieczone ziemniaki, surówka z kapusty kiszonej i marchewki
  • Podwieczorek: szklanka soku wielowarzywnego
  • Kolacja: mała bułka grahamka z 2 łyżkami twarożku ze świeżą bazylią, ogórek kiszony

Dzień 3

  • Śniadanie: parówka z szynki, 2 kromki chleba razowego żytniego, łyżeczka keczupu, 1/2 czerwonej papryki, garść dowolnych kiełków
  • II Śniadanie: jajko na miękko, sucharek pełnoziarnisty, średni pomidor
  • Obiad: szklanka gotowanego ryżu brązowego, 3 łyżki musu z owoców bez dodatku cukru (np. jabłek lub truskawek)
  • Podwieczorek: sałatka owocowa z owoców sezonowych (350 g) z łyżeczką pistacji
  • Kolacja: kromka chleba razowego żytniego, 1/2 puszki tuńczyka w sosie własnym, 5 pomidorków koktajlowych, 3 czarne oliwki

Dzień 4

  • Śniadanie: serek wiejski (150 g) ze szczypiorkiem i z ogórkiem zielonym (1/2 sztuki), 1/2  bułki grahamki
  • II Śniadanie: szklanka soku pomidorowego
  • Obiad: pieczona z ziołami pierś z indyka (150 g), 2 łyżki ugotowanej kaszy gryczanej, gotowana brukselka (100 g)
  • Podwieczorek: średni grejpfrut
  • Kolacja: 2 kromki pieczywa chrupkiego razowego z majonezem light (łyżeczka), 2 plastry odtłuszczonego żółtego sera, sałata i słupki papryki na kanapkę

Dzień 5

  • Śniadanie: 2 łyżki muesli bez cukru, kubeczek jogurtu naturalnego (150 g), mandarynka
  • II Śniadanie: kromka chleba razowego żytniego, plaster szynki z piersi indyka, sałata, plasterki pomidora na kanapkę
  • Obiad: dzwonko grillowanego łososia (100 g), sałatka z pomidora i cebuli, 2 łyżki ugotowanej kaszy jaglanej
  • Podwieczorek: kisiel wiśniowy (szklanka 200 ml)
  • Kolacja: mizeria z 1/2 ogórka zielonego z 2 łyżkami jogurtu naturalnego, 1/2 bułki grahamki

Łosoś pieczony - danie na diecie 1200 kcal

fot. Adobe Stock

Dzień 6

  • Śniadanie: 2 kromki chleba razowego żytniego z twarogiem półtłustym i łyżeczką niskosłodzonego dżemu truskawkowego
  • II śniadanie: 2 mandarynki
  • Obiad: 200 g pieczonego pstrąga z natką pietruszki, 2 średnie ziemniak, surówka z kapusty pekińskiej i papryki
  • Podwieczorek: 200 g gotowanych na parze brokułów z łyżką płatków migdałowych
  • Kolacja: bułka grahamka z jajkiem na twardo, pomidor

Dzień 7

  • Śniadanie: zapiekanka z kromki chleba razowego żytniego, plastra odtłuszczonego żółtego sera i pieczarki
  • II śniadanie: szklanka soku pomarańczowego świeżowyciskanego
  • Obiad: niezabielana zupa jarzynowa, potrawka z kurczaka i warzyw (150 g), 2 łyżki ugotowanej kaszy gryczanej
  • Podwieczorek: garść migdałów (30 g)
  • Kolacja: porcja gotowanej na parze fasolki szparagowej z łyżeczką pestek słonecznika (200 g)

Czy warto liczyć kalorie na diecie?

W diecie 1200 kcal liczą się nie tylko kalorie, ale również wartości odżywcze. Mimo wszystko warto wiedzieć, co ile ma kalorii. Proponujemy ci eksperyment - przez 2 tygodnie prowadź dziennik diety w jednej z aplikacji do kontroli wartości kalorycznej diety, by dowiedzieć się, co jest niskokaloryczne. Postaraj się jednak nie wpadać w pułapkę kalorii i ich nieustannego liczenia. Na dłuższą metę to bezcelowe.

Konsultacja eksperta:

Sylwia Leszczyńska, dietetykSylwia Leszczyńska- mgr dietetyki klinicznej, psychodietetyk, certyfikowany europejski specjalista leczenia otyłości (cert. SCOPE),  właścicielka „Sanvita” – Instytutu Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej, redaktor prowadząca czasopisma Współczesna Dietetyka. Autorka książki „Dieta dla płodności”. Specjalista w zakresie leczenia otyłości oraz dietoterapii chorób dzieci i dorosłych oraz zaburzeń odżywiania.

Dowiedz się więcej o skutecznym odchudzaniu:
Chcesz jeść zdrowo i chudnąć? Zobacz dietę Ewy Chodakowskiej!
Czym wyróżnia się skuteczna dieta odchudzająca? (+ lista popularnych diet)
10 propozycji dietetycznych obiadów. Najlepsze przepisy na niskokaloryczne obiady!