Od czego zacząć odchudzanie fot. Adobe Stock

Od czego zacząć odchudzanie? 6 kroków do szczupłej sylwetki

Radykalne obcięcie kalorii i męczące ćwiczenia to prosta droga do tego, by szybko się zniechęcić. Odchudzanie zacznij od 6 prostych kroków. Pierwszym z nich jest ustalenie stałych pór dla 5 - 6 posiłków.
Agata Bernaciak / 12.01.2021 13:09
Od czego zacząć odchudzanie fot. Adobe Stock

Nie wiesz od czego zacząć odchudzanie? Najlepiej od tego, co jest twoją bolączką i prawdopodobnie stoi na przeszkodzie, byś wreszcie zaczęła chudnąć. Do najczęstszych błędów należy:

  • podjadanie między posiłkami,
  • jedzenie w pośpiechu wysokoprzetworzonej żywności,
  • jedzenie w nocy, tuż przed snem,
  • picie słodkich napojów,
  • brak ruchu,
  • stosowanie głodówek.

Jeśli chcesz schudnąć skutecznie, a nie szybko lecz z szybkim efektem jo-jo, odchudzanie zacznij od wprowadzenia tych zmian w swoim jadłospisie i trybie życia.

1. Jedz mało i często

Najlepiej, jeśli przygotujesz 5 - 6 niewielkich posiłków. Musisz jeść regularnie, by mieć siłę i... by nie chodzić głodna. Jeśli przez pół dnia nic nie zjesz, jest spore prawdopodobieństwo, że w końcu „rzucisz się” na lodówkę, pochłaniając zdecydowanie za dużo.

Pamiętaj też, że żołądek potrzebuje ok. 15 minut, by zawiadomić mózg o tym, że jest już pełny. Jedząc szybko, zjadasz o wiele za dużo. Najlepiej, by każdy posiłek trwał mniej więcej pół godziny.

Pamiętaj, by nie podjadać pomiędzy posiłkami. To właśnie niewinne przekąski, których nie uwzględniasz w bilansie kalorycznym, mogą decydować o powodzeniu twojego odchudzania.

2. Zawsze pamiętaj o śniadaniu

Pierwszy posiłek powinno się zjeść w ciągu pół godziny od wstania z łóżka. Jeśli opuści się (lub opóźni) śniadanie, organizm zwolni wydatkowanie energii i zacznie gromadzić ją w postaci tłuszczu.

Rano następuje też intensywna produkcja soków żołądkowych, jeśli więc ktoś regularnie rezygnuje z pierwszego posiłku, może doprowadzić do uszkodzeń błony śluzowej żołądka, a w efekcie do stanów zapalnych i wrzodów.

3. Pij wodę niegazowaną

Szklanka wypita przed posiłkiem sprawi, że mniej zjesz (bo żołądek masz już trochę wypełniony). Powinnaś pić około trzech litrów płynów dziennie. Najlepiej niskozmineralizowanej wody.

Dobre są też herbatki owocowe (bez cukru) i soki warzywne. Zapomnij teraz o mocnej kawie, czarnej herbacie i słodzonych napojach gazowanych. Wodę pij też z myślą o urodzie. Dzięki niej cellulit przestaje być widoczny.

jak zacząć dietę
fot. Adobe Stock

4. Ruszaj się codziennie

Pamiętaj, że w odchudzającym treningu liczy się systematyczność. Nie intensywność, bo ta powinna być na umiarkowanym poziomie, zwłaszcza na początku.

Najlepiej zacząć od spacerów, pływania w basenie czy jazdy na rowerze. Ważne, by wysiłek trwał mniej więcej godzinę i był powtarzany trzy razy w tygodniu.

Po około 10 minutach ćwiczeń mięśnie wykonujące pracę zużywają glukozę i wolne kwasy tłuszczowe krążące we krwi. Po kolejnych 30 minutach organizm zaczyna sięgać po rezerwy tłuszczu - z bioder, brzucha itd.

5. Wyrzuć wszystkie słodycze z domu

Nie chodzi o to, by natychmiast zacząć stosować dietę bezcukrową, ale o to, by przestać sięgać po gotowe słodycze, nafaszerowane olejem palmowym, syropem glukozowo-fruktozowym i cukrem. Jeśli wciąż będziesz je jeść, raczej nie schudniesz.

Pod ręką miej za to zdrowe przekąski: suszone owoce (nie: kandyzowane), orzechy, surową marchewkę.

6. Prowadź dziennik posiłków

Jeśli zastanawiasz się jak zacząć dietę, notuj wszystko, co zjadasz w ciągu dnia, minimum przez pierwszy tydzień. Gdy zauważysz, że wciąż popełniasz te same błędy, łatwiej będzie ci je wyeliminować.

Z czasem zauważysz też, że zaczniesz robić przyspieszony rachunek sumienia, zanim sięgniesz po coś wysokokalorycznego lub niezdrowego. Będziesz wiedziała, że będzie trzeba to zapisać... i odpuścisz, by tego uniknąć.

Artykuł został pierwotnie opublikowany 1.03.2013.

Czytaj więcej na temat odchudzania:
Jak gotować zupy dietetyczne?
Jak schudnąć po 40?
Co jeść po treningu? Dzięki temu schudniesz i wyrzeźbisz ciało