czy woda gazowana jest zdrowa fot. Adobe Stock

Czy woda gazowana jest zdrowa?

Woda gazowana na diecie i w czasie ciąży to dobry pomysł, o ile twoim problemem nie są zgaga, wzdęcia ani wrzody. Woda gazowana szybciej nawadnia i zwiększa uczucie sytości.
/ 21.01.2021 08:53
czy woda gazowana jest zdrowa fot. Adobe Stock

Woda gazowana doskonale gasi pragnienie, dlatego chętnie zastępujemy nią wodę niegazowaną. Czy to dobry pomysł? Czy woda gazowana jest zdrowa i czy warto sięgać po nią na diecie?

Spis treści:

  1. Woda gazowana czy niegazowana?
  2. Woda gazowana w ciąży
  3. Woda gazowana na diecie

Woda gazowana czy niegazowana?

Woda gazowana wcale nie nawadnia gorzej, niż woda niegazowana - to dość popularny mit. Woda gazowana nie utrudnia także przyswajania cennych pierwiastków, a wręcz może zapobiegać ich niedoborom.

Woda gazowana dłużej pozostaje świeża i bezpieczna mikrobiologicznie. Woda gazowana nie niszczy także szkliwa, czego nie można powiedzieć o słodkich napojach gazowanych.

Oto korzyści płynące z picia wody niegazowanej:

  • zapobiega niedoborom wapnia i magnezu,
  • korzystnie wpływa na układ moczowy i jelita,
  • szybciej gasi pragnienie,
  • ułatwia pozbycie się zaparć i niestrawności,
  • zwiększa uczucie sytości.

Pamiętaj jednak, że jeśli dziennie wypijasz dużo wody gazowanej, wybieraj tę niskosodową.

Po wodę gazowaną nie sięgaj, jeśli masz skłonności do wzdęć, cierpisz na zespół jelita drażliwego, przewlekłą obturacyjną chorobę płuc, masz poważne problemy z krtanią lub problemy żołądkowe (wrzody, nadżerki, refluks). Wody gazowanej nie powinny pić także osoby walczące z nadciśnieniem tętniczym.

Woda gazowana w ciąży

W ciąży należy pić więcej wody, jednak to, czy wybierzesz wodę gazowaną czy niegazowaną, nie ma większego znaczenia. Obserwuj swój organizm: woda gazowana może podrażniać błonę śluzową żołądka, za to w żaden sposób jej picie nie zaszkodzi rozwijającemu się dziecku. Jeśli jednak po wypiciu wody gazowanej, pojawia się zgaga i wzdęcia - sięgaj raczej po wodę niegazowaną.

W czasie ciąży nie przesadzaj za to z ilością wypijanej wody wysokozmineralizowanej (w której suma składników mineralnych przekracza poziom 1500 mg/l).

Woda gazowana na diecie

Picie wody jest bardzo ważne w odchudzaniu, ponieważ woda jest niezbędna dla reakcji zachodzących w organizmie. To dzięki niej pozbywasz się końcowych produktów przemiany materii, a składniki odżywcze trafiają do komórek ciała.

Jeśli przed posiłkiem wypijesz szklankę wody gazowanej, szybciej poczujesz się syta, w efekcie jedząc mniej.

Picie wody gazowanej na diecie może być jednak przyczyną wzdęć, zgagi i zaburzeń jelitowych, co jednak nie znaczy, że podobne dolegliwości występują zawsze i u wszystkich.

Obecny w wodzie gazowanej dwutlenek węgla nie przeszkadza jednak w odchudzaniu i nie ma żadnych dowodów na to, że utrudnia spalanie tkanki tłuszczowej. Dwutlenek węgla obecny w wodzie, może za to przynosić korzyści - taka woda lepiej nawadnia po wysiłku fizycznym, szybciej też organizm pozbywa się toksyn.

W czasie treningu warto za to wybierać wodę nienasyconą CO2, ponieważ woda gazowana może powodować uczucie przelewania w brzuchu i rozpychania jelit.

Jeśli wolisz pić wodę gazowaną, śmiało więc sięgaj po nią także będąc na diecie.

Czytaj więcej na temat napojów:
Woda z ogórków kiszonych - dlaczego warto pić sok z kiszonych ogórków?
Woda alkaliczna - jakie ma zalety i jak ją uzyskać?
Woda z cytryną - korzyści dla zdrowia