hashimoto dieta fot. Adobe Stock, freeskyline

Hashimoto a dieta - zasady, produkty zalecane, przeciwwskazane, suplementy

Dieta w Hashimoto spełnia bardzo ważną rolę. Zapobiega nadmiernemu tyciu, występowaniu niedoborów i wspomaga działanie leków. Dowiedz się co jeść przy Hashimoto, a czego lepiej unikać: poznaj zasady diety w Hashimoto. Choroba Hashimoto, tak jak inne choroby tarczycy, może powodować spowolnienie przemiany materii i nadmierne tycie. O właściwą dietę przy Hashimoto, warto dbać nie tylko ze względu na figurę. Odpowiedni jadłospis będzie wspomagał działanie leków, łagodził objawy i redukował stany zapalne.
/ 03.09.2021 10:29
hashimoto dieta fot. Adobe Stock, freeskyline

Dieta w chorobie Hashimoto polega na włączaniu dużej ilości produktów przeciwzapalnych, które są korzystne dla zdrowia tarczycy. Zalecane produkty uwzględniają warzywa, owoce, świeże ryby i orzechy.

Spis treści:

  1. Dieta w Hashimoto - zasady
  2. Co jeść w Hashimoto? Produkty zalecane i ważne mikroelementy
  3. Czego nie jeść przy Hashimoto? Produkty przeciwwskazane
  4. Suplementy w chorobie Hashimoto
  5. Co jeść przy Hashimoto, żeby schudnąć?

Dieta w Hashimoto - zasady

Jednym z objawów choroby Hashimoto, czyli stanu zapalnego tarczycy, jest spowolnienie tempa przemian energetycznych w organizmie i tym samym wzrost masy ciała. 

Podstawą leczenia jest odpowiednio dobrana kuracja hormonalna, czyli ustalenie prawidłowej dawki leków, zgodnej z potrzebami organizmu. Ważny jest również sposób odżywianiaOdpowiednio skomponowany jadłospis w Hashimoto może poprawić tempo metabolizmu i złagodzić objawy choroby, takie jak zaparcia czy podwyższony poziom cholesterolu. Dieta w Hashimoto opiera się na zasadach diety w niedoczynności tarczycy, ale zawiera jeszcze więcej produktów przeciwzapalnych.

Dieta w chorobie Hashimoto powinna być zdrowa, racjonalna i zbilansowana. Nacisk jest kładziony na witaminy i składniki mineralne i co ważne, należy ograniczyć niektóre warzywa i owoce.

Co jeść w Hashimoto? Produkty zalecane i ważne mikroelementy

Dieta w chorobie Hashimoto powinna zawierać konkretne składniki odżywcze, które wpływają korzystnie na gospodarkę hormonalną. Można udać się do dietetyka, który ułoży indywidualny plan dietetyczny, dobrany do stadium choroby i trybu życia. Jest jednak kilka ogólnych zaleceń żywnościowych, z których można skorzystać w przypadku tej choroby tarczycy.

hashimoto dieta produktyfot. Lista produktów zalecanych w Hashimoto/Ula Bugaeva

Węglowodany złożone w Hashimoto

U osób cierpiących na chorobę Hashimoto, bardzo dobre efekty daje ograniczenie spożycia cukrów prostych i zastąpienie ich węglowodanami złożonymi, bogatymi w błonnik pokarmowy.

Do tej grupy należą produkty zbożowe z pełnego ziarna oraz warzywa i rośliny strączkowe. Dzięki temu, poziom glukozy we krwi jest stabilny i nie występują jego gwałtowne wahania. W efekcie, chory nie sięga ciągle po dodatkowe przekąski, organizm ma czas na spalanie i wykorzystanie dostarczonej mu z pożywieniem energii, a tempo przemiany materii rośnie.

Produkty bogate w węglowodany złożone to:

  • ciemne pieczywo,
  • kasze,
  • brązowy ryż i makaron.

Mają one, podobnie jak warzywa, sporą ilość błonnika pokarmowego regulującego procesy trawienne i zapobiegającego powstawaniu wzdęć i zaparć.

Ograniczenie spożywania cukrów prostych, jest także równoznaczne z wyeliminowaniem z diety słodkich napojów gazowanych i soków oraz zastąpieniu ich wodą i słabymi herbatami. Polecana jest zielona herbata, która przyspiesza przemianę materii.

Białko w Hashimoto

Tempo przemian metabolicznych w organizmie, wzrasta dzięki obecności w diecie pełnowartościowego białka, czyli białka pochodzenia zwierzęcego. Znajdziesz je w:

  • chudym mięsie (drób, cielęcina, królik, chuda wieprzowina),
  • wędlinach,
  • rybach,
  • nabiale (jogurty naturalne, kefiry, maślanki, ser twarogowy),
  • jajkach.

Ilość białka w jadłospisie uzależniona jest od wieku i stanu fizjologicznego organizmu. Powinna ona wynosić około 1 grama na kilogram masy ciała. To szczególnie ważne przy chorobie Hashimoto, gdyż białko jest niezbędne do tworzenia hormonów tarczycy.

Tyrozyna w Hashimoto

Białko jest źródłem tyrozyny, jednego z 20 podstawowych aminokwasów białkowych. Związek ten pełni wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka. Jest prekursorem hormonów i biologicznie czynnych substancji.

Tyrozyna jest jednym z niezbędnych aminokwasów potrzebnych do prawidłowego działania tarczycy, gdyż jest wyjściowym substratem do wytwarzania tyroksyny. Hormon ten to jeden z podstawowych hormonów wydzielanych przez tarczycę. W organizmie pełni wiele funkcji: pobudza rozpad tłuszczów do kwasów tłuszczowych i glicerolu, wspomaga wchłanianie glukozy z przewodu pokarmowego oraz wpływa na czynność gruczołów płciowych.

Nieodpowiedni poziom tyroksyny upośledza pracę tarczycy, powodując obniżenie poziomu podstawowej przemiany materii oraz wiele innych zaburzeń. W związku z tym odpowiednia ilość białka w diecie jest tym bardziej istotna dla osób chorujących na chorobę Hashimoto.

Zdrowe tłuszcze w Hashimoto

Osoby chorujące na Hashimoto powinny zwrócić w diecie uwagę na kwasy tłuszczowe omega-3. Mają właściwości przeciwzapalne i wspomagają syntezę hormonów tarczycy. Ich doskonałym źródłem są:

  • ryby morskie,
  • olej lniany,
  • siemię lniane.

Dieta przeciwzapalna w Hashimoto

Hashimoto to choroba, w której występuje przewlekły stan zapalny tarczycy. Dieta przeciwzapalna jest w stanie gasić i ograniczać zapalenie, poprawiać stan zdrowia i tarczycy.

Do najsilniejszych produktów przeciwzapalnych należą:

  • tłuste ryby morskie,
  • olej lniany i siemię lniane,
  • nasiona chia, orzechy włoskie,
  • olej rzepakowy,
  • przyprawy,
  • świeże zioła,
  • owoce,
  • warzywa,
  • kawa,
  • herbata i napary ziołowe.

Czego nie jeść przy Hashimoto? Produkty przeciwwskazane

Aby ograniczyć rozwój stanu zapalnego tarczycy, należy unikać częstego jedzenia surowej kapusty, kalafiora i brukselki. Nadają się do spożycia po gotowaniu. Zawierają one substancje wolotwórcze, które ograniczają wykorzystanie jodu, zaburzają pracę tarczycy i tym samym jeszcze bardziej spowalniają procesy metaboliczne. 

Jeśli nie ustalono jeszcze u ciebie dokładnej dawki hormonów, ograniczaj czasowo te produkty w diecie.

Dieta w Hashimoto wymaga także rozważnego podejścia do produktów sojowych. Tofu, napój sojowy i naturalna soja, mogą być spożywane, ale nie w przeciągu 2h przed i po przyjęciu leków na tarczycę.

Z diety w chorobie Hashimoto, należy wyeliminować również:

  • przetworzone produkty,
  • napoje słodkie i gazowane,
  • konserwy,
  • fast-food,
  • ciastka i gotowe ciasta.

choroba hashimoto dietafot. Lista produktów zakazanych w Hashimoto/Ula Bugaeva

Suplementy w chorobie Hashimoto

Chora tarczyca wymaga wsparcia witaminami i składnikami mineralnymi. Zanim zdecydujesz się na suplementy w Hashimoto, skonsultuj się z lekarzem. Jest kilka kluczowych związków, których suplementację warto rozważyć przy chorobie Hashimoto, są to:

  • jod - jest kluczowym pierwiastkiem dla chorych na tarczycę i składnikiem budulcowym hormonów,
  • selenwchodzi w skład dejodynaz biorących udział w syntezie hormonów tarczycy, pozytywnie wpływa na działanie układu autoimmunologicznego,
  • żelazo - jego niedobór zmniejsza syntezę hormonów tarczycy,
  • witamina D - bierze udział w procesach odpornościowych organizmu, które mogą być nieprawidłowe u chorych na Hashimoto.

Co jeść przy Hashimoto, żeby schudnąć?

Chudnięcie przy Hashimoto może być często wyzwaniem, szczególnie przez obniżone tempo przemiany materii. Odchudzanie przy niedoczynności tarczycy typu Hashimoto jest jednak możliwe. Musisz odpowiednio podejść do zagadnienia zdrowej diety i opracować dopasowane do twoich potrzeb menu.

Odchudzanie rozpocznij od obliczenia indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego. Odejmij od niego od 300 do 700 kcal i zastosuj dietę o uzyskanej kaloryczności. Dieta w Hashimoto musi obfitować w przeciwzapalne produkty: warzywa, owoce, orzechy, naturalne oleje roślinne, przyprawy i herbaty.

Poza tym dieta odchudzająca w Hashimoto powinna dostarczać:

  • ok. 20% energii pochodzącej z białka,
  • ok. 25-35 % energii pochodzącej z tłuszczu,
  • pozostała energia musi pochodzić z węglowodanów.

Dieta dr Dąbrowskiej na Hashimoto

Wiele osób kusi się na zastosowanie diety warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej w celu odchudzania i poprawienia stanu zdrowia w Hashimoto. To zdecydowanie odradzane. Tarczyca potrzebuje węglowodanów do prawidłowej pracy (min. 100-130 g). Dieta Dąbrowskiej polega na ich drastycznym ograniczeniu. Możliwe, że schudniesz na tej diecie, ale spodziewaj się szybkich efektów ubocznych postu warzywno-owocowego.

Na podstawie artykułu opublikowanego pierwotnie 08.01.2015 przez Martę Słupską.

Czytaj także:
Jak przestać jeść słodycze? Sprawdzone porady i jadłospis na cukrowy odwyk
Fleksitarianizm, czyli elastyczna dieta wegetariańska. Zasady, zalety i wpływ na zdrowie
Dietetyczne śniadania - proste przepisy i pomysły na szybkie fit śniadanie