Dieta dr Dąbrowskiej obiecuje szybką utratę wagi. Jak jest naprawdę?

Dieta dr Dąbrowskiej budzi kontrowersje, ma wielu zwolenników, ale też licznych przeciwników. Postanowiliśmy sprawdzić na czym polega popularna dieta warzywno-owocowa!
Barbara Dąbrowska / 12.07.2017 05:30

Spis treści:

Dieta dr Dąbrowskiej nazywana jest postem leczniczym, bo według autorki wykorzystuje mechanizm samoleczenia. Organizm w czasie diety warzywno-owocowej sam niszczy uszkodzone komórki dzięki czemu poprawia się stan zdrowia. „Przy okazji” schudniesz w szybkim tempie, możesz stracić nawet 3-4 kg w ciągu tygodnia. brzmi zachęcająco? Niestety lekarze i dietetycy często wyrażają negatywne opinie o diecie dr Dąbrowskiej zarzucając jej, że jest niskokaloryczna, niedoborowa, a dla niektórych wręcz niebezpieczna.

Zasady diety dr Dąbrowskiej

Dieta warzywno-owocowa składa się z dwóch etapów. Dr Ewa Dąbrowska, autorka diety, podkreśla, że bardzo ważne jest, by po zakończeniu etapu 1 ustabilizować nawyki żywieniowe stosując się do zasad etapu 2.

Etap 1: post leczniczy

Zanim rozpoczniesz pierwszy etap diety stopniowo ograniczaj najpierw węglowodany,  potem tłuszcze, a na końcu białka dochodząc do pełnej diety warzywno-owocowej. 

Podstawą postu są niskoskrobiowe warzywa (z wyłączeniem ziemniaków, batatów, roślin strączkowych) oraz owoce o niskiej zawartości cukru (np. grejpfruty, cytryny, jagody). Z diety wyklucza się produkty zbożowe, mięso, ryby, jaja, produkty mleczne, tłuszcze, cukier i słodycze.

Warzywa i niewielkie ilości owoców trzeba spożywać przede wszystkim na surowo. Można jadać je także w formie zup, warzyw gotowanych lub duszonych oraz soków warzywnych.

Etap 2: wychodzenie z diety

Po zakończeniu postu należy stopniowo rozszerzać dietę. Podstawą wciąż pozostają warzywa i owoce, które uzupełniasz zdrowymi tłuszczami (awokado, olej lniany), nasionami roślin strączkowych, ziarnami, owocami i niewielką ilością ryb.

Efekty diety warzywno-owocowej

Sprawdź, czego możesz spodziewać się po zastosowaniu jadłospisów opartych wyłącznie o warzywa i owoce.

Spadek wagi i...efekt jo-jo

Dieta dr Dąbrowskiej to ekstremalnie niskokaloryczny sposób żywienia dostarczający 600-800 kcal na dobę. Dr Ewa Dąbrowska twierdzi, że tak niski pobór energii zmusza organizm do przejścia na tzw. odżywianie endogenne. W teorii organizm spala wtedy nie tylko tkankę tłuszczową, ale także wszelkie inne uszkodzone tkanki. W ten sposób rzekomo ma dochodzić do uzdrowienia.

W rzeczywistości efektem diety dr Dąbrowskiej jest spadek masy ciała przez odwodnienie, spalanie tkanki mięśniowej i, tylko częściowo, spalanie tkanki tłuszczowej. Taki sposób żywienia prowadzi często do gwałtownego efektu jo-jo, szczególnie, jeśli po zakończeniu etapu pierwszego szybko wrócisz do starych nawyków żywieniowych.

Kryzys ozdrowieńczy

Dr Ewa Dąbrowska podkreśla, że w trakcie stosowania diety warzywno-owocowej może dochodzić do tzw. kryzysów ozdrowieńczych. W rzeczywistością są to objawy niskiego stężenia glukozy we krwi, niedoborów podstawowych składników pokarmowych i nadmiaru błonnika pokarmowego w jadłospisie. Jesteś wtedy poirytowana, senna, słaba, meczą cię biegunki.

Warzywa i owoce są źródłem naturalnych przeciwutleniaczy, witamin i składników mineralnych, ale nie pokrywają wszystkich potrzeb ludzkiego ciała. Organizm potrzebuje węglowodanów złożonych, białek i tłuszczów do normalnego funkcjonowania, a dieta warzywno-owocowa dostarcza ich w znikomych ilościach. Bez dodatku tłuszczu nie mogą się także wchłaniać witaminy rozpuszczalne w tłuszczu.

Dozwolone produkty na diecie dr Dąbrowskiej i jadłospis

Podstawą jadłospisu są warzywa w różnych formach. Uzupełniają je niewielkie ilości owoców o niskiej zawartości cukrów prostych.

Dieta dr Dąbrowskiej - zasady diety - infografika

Fot. Kolaż polki.pl

Produkty dozwolone:

  • warzywa korzeniowe (seler, burak, marchew, rzodkiew, rzepa),
  • warzywa psiankowate (pomidory, bakłażan, papryka, nie można jeść ziemniaków),
  • warzywa liściaste (sałata, szpinak, rukola, jarmuż,kiełki, seler naciowy),
  • warzywa dyniowate (kabaczek, cukinia, dynia, ogórki),
  • warzywa kapustne (kalafior, brokuły, kapusta, brukselka),
  • owoce (jabłka, cytrusy, truskawki, maliny, jagody, granat).
  • cebula, por, czosnek.

Markową odzież i dodatki zamówisz z rabatem. Wejdź na VAN GRAAF kupony rabatowe

Przykładowy jadłospis

Śniadanie

  • Sok z pietruszki, jabłek i jarmużu
  • Miks surowych warzyw - ogórki, pomidory, papryka, kiełki

II śniadanie

  • Grejpfrut

Obiad

Podwieczorek

  • Sok pomidorowy

Kolacja

  • Grillowana cukinia z ziołami (bez dodatku tłuszczu)

Przeciwwskazania do stosowania diety warzywno-owocowej

Dieta dr Dąbrowskiej zawiera bardzo dużo błonnika pokarmowego, dlatego absolutnym przeciwwskazaniem do jej stosowania są schorzenia przewodu pokarmowego, szczególnie żołądka i jelit (np. zapalenie błony śluzowej, choroba Crohna, uchyłkowatość jelit) .

Nie powinny jej stosować także osoby:

  • z cukrzycą typu I i II - może dochodzić do znacznych wahań stężenia cukru we krwi,
  • chorobami serca, nadciśnieniem - stan wygłodzenia może zaburzać pracę serca,
  • nowotworami - jedzenie wyłącznie warzyw i owoców może pogłębiać wyniszczenie organizmu,
  • chorujące na choroby wynikające z autoagresji (np. stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów) - restrykcyjna dieta może sprowokować rzut choroby.

Taki sposób żywienia jest szkodliwy także dla osób aktywnych fizycznie, dzieci, młodzieży, kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Co jeszcze warto wiedzieć o diecie dr Dąbrowskiej?

Opinie na temat diety warzywno-owocowej są podzielone. Jedni odczuwają przypływ energii oraz poprawę stanu zdrowia. Inni narzekają na osłabienie i nieurozmaicone jadłospisy. Z pewnością zauważysz to czytając fora internetowe. Dr Ewa Dąbrowska ma wierne grono zwolenników, ale też aktywną grupę przeciwników. Niewątpliwym plusem tego sposobu żywienia jest zwiększenie spożycia warzyw i owoców. Jednak na tym zalety się kończą.

Pamiętaj, że bez zmiany nawyków żywieniowych na stałe zastosowanie tej diety nie wpłynie pozytywnie ani na poprawę samopoczucia, ani na trwałe obniżenie wagi. Wręcz przeciwnie zwolni przemianę materii i zwiększy skłonność do tycia.

Nie traktuj diety dr Dąbrowskiej (ani żadnej innej, rygorystycznej diety odchudzającej) jako sposobu na wyciszenie sumienia. Kilku tygodniowy „detoks” nie zniweluje błędów dietetycznych popełnianych przez lata. 

Przeczytaj więcej o diecie dr Dąbrowskiej:
Dieta Dąbrowskiej to HIT Internetu. Zobacz, jakich efektów możesz się spodziewać?
5 najlepszych przepisów do diety dr Dąbrowskiej
8 łatwych do wprowadzenia zasad oczyszczania organizmu