Czereśnie – tuczą czy odchudzają? Dowiedz się, jak jest naprawdę!

Czy ty także słyszałaś sprzeczne informacje o czereśniach? Jedni twierdzą, że owoce te pomagają w odchudzaniu, inni zaś podkreślają, że jest odwrotnie – czereśnie sprzyjają tyciu! Prawda leży pośrodku!
Barbara Dąbrowska / 4 miesiące temu
Czereśnie – tuczą czy odchudzają? Dowiedz się, jak  jest naprawdę! fot. Adobe Stock

Słodkie, okrągłe, soczyste, o niepowtarzalnym smaku – czereśnie. Świeże owoce możesz kupić już na początku czerwca, a sezon trwa do połowy lipca. Jaka jest wartość odżywcza czereśni? Szkodzą figurze?

Czereśnie – kalorie i wartość odżywcza

Czereśnie, jak większość owoców dostarczają niewiele białka i tłuszczu. Głównym źródłem kalorii (kcal) w czereśniach są węglowodany, w tym przede wszystkim cukry proste (pół na pół glukoza i fruktoza).

Wartość odżywcza czereśni w 100 g świeżych owoców:

  • Wartość energetyczna: 63 kcal
  • Białko: 1 g
  • Węglowodany przyswajalne: 13,3 g
  • Tłuszcz: 0,3 g
  • Błonnik pokarmowy: 1,3 g

Czereśnie w 84% składają się z wody. Owoce te są źródłem witaminy C i potasu. Im ciemniejsza skórka czereśni, tym więcej znajduje się w nich cennych antyoksydantów – barwników z grupy antocyjanin. Związki te wykazują działanie przeciwnowotworowe.

Dieta czereśniowa i właściwości odchudzające czereśni

W intrenecie znaleźć możesz sprzeczne informacje dotyczące czereśni. Niektórzy ostrzegają, że owoce, a w szczególności czereśnie, tuczą. Na przeciwległym biegunie jest dieta czereśniowa, której jadłospis opiera się na tym owocu. Jakie są fakty?

Czereśnie rzeczywiście są owocami o dość wysokiej kaloryczności i zawartości cukrów w porównaniu do innych świeżych owoców. Pod tym kątem wyprzedzają je tylko banany, mango i winogrona. Czereśnie wciąż jednak pozostają produktem niskokalorycznym, choć istotne jest to ile ich jesz.

Z czereśniami jest jak z popcornem, gdy zaczniesz je jeść trudno jest się zatrzymać. 

Ile czereśni jeść?

Nie powinnaś odmawiać sobie owoców, bo to jeden z ważniejszych elementów diety. Obecnie zaleca się codzienne spożywanie 2 porcji świeżych owoców dziennie. Ile to porcja? Około 100 g, czyli 1 duża garść czereśni (63 kcal)! Często zdarza się jednak, że na garści się nie kończy. Kupiłaś kilogram i tyle samo zjadłaś? Taka porcja nie pozostanie bez znaczenia dla dobowego bilansu kalorycznego. Kilogram czereśni to 630 kcal i 133 g cukrów prostych. Przeliczając na łyżeczki to około 27 łyżeczek cukru!

Czereśnie są sycące, choć pod kątem zawartości błonnika pokarmowego wypadają przeciętnie. Jednak, jeśli przesadzisz z ich ilością rozboli cię brzuch i będziesz miała silne wzdęcia.

Plusem czereśni jest zawartość potasu i lekkie właściwości moczopędne. Czynniki te przyspieszają utratę nadmiaru płynów z organizmu i zmniejszają opuchliznę (ważne szczególnie latem!).

To jak to jest z tymi czereśniami? Odchudzają czy tuczą?

Nieznane właściwości zdrowotne czereśni

Czereśnie warto włączyć do diety także z innych powodów. Poznaj najważniejsze z nich!

1. Czereśnie zawierają melatoninę, która ułatwia zasypianie.

2. Czereśnie chronią mózg przed zmianami neurodegeneracyjnymi w mózgu.

3. Czereśnie stabilizują ciśnienie krwi i redukują ryzyko udaru.

4. Czereśnie rozszerzają naczynia krwionośne, dzięki czemu pomagają osiągać lepsze wyniki treningowe.

Zobacz także:
Jak stracić w tydzień 3 kg?
Obiad na słodko lub deser? Wielka księga przepisów: 27 pomysłów z czereśniami
Jak schudnąć bez diety? Mamy na to 11 sprawdzonych sposobów

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)