Czereśnie - owoce, które mają mało kalorii - 63 kalorie na 100 g. fot. Adobe Stock

Czereśnie - kalorie i właściwości zdrowotne a odchudzanie

Czereśnie nie są kaloryczne, ale łatwo jest zjeść ich zbyt wiele. Jeśli chcesz schudnąć jedz nie więcej niż 200 g tych owoców dziennie!
Barbara Dąbrowska / 27.06.2019 15:16
Czereśnie - owoce, które mają mało kalorii - 63 kalorie na 100 g. fot. Adobe Stock

Słodkie, okrągłe, soczyste, o niepowtarzalnym smaku – czereśnie. Świeże owoce możesz kupić już na początku czerwca, a sezon trwa do połowy lipca. Jaka jest wartość odżywcza czereśni? Ile mają kalorii?

Czereśnie – kalorie i wartość odżywcza

Czereśnie, jak większość owoców dostarczają niewiele białka i tłuszczu. Głównym źródłem kalorii (kcal) w czereśniach są węglowodany, w tym przede wszystkim cukry proste (pół na pół glukoza i fruktoza).

Wartość odżywcza czereśni w 100 g świeżych owoców:

  • Wartość energetyczna: 63 kcal
  • Białko: 1 g
  • Węglowodany przyswajalne: 13,3 g
  • Tłuszcz: 0,3 g
  • Błonnik pokarmowy: 1,3 g

Czereśnie w 84% składają się z wody. Owoce te są źródłem witaminy C i potasu. Dzięki temu wspomagają układ odpornościowy i ułatwiają utrzymanie prawidłowego ciśnienia. Im ciemniejsza skórka czereśni, tym więcej znajduje się w nich cennych antyoksydantów – barwników z grupy antocyjanin. Związki te wykazują działanie przeciwnowotworowe.

Dieta czereśniowa i właściwości odchudzające czereśni

W intrenecie znaleźć możesz sprzeczne informacje dotyczące czereśni. Niektórzy ostrzegają, że owoce, a w szczególności czereśnie, tuczą. Na przeciwległym biegunie jest dieta czereśniowa, w której każde danie je zawiera. Jakie są fakty?

Wpływ na sytość

Owoce te są źródłem błonnika pokarmowego, dzięki czemu szybko się nimi najadasz. Ta cecha może ułatwiać odchudzanie! Nie możesz jednak na ich bazie zbudować całego jadłospisu. Takie menu będzie niedoborowe w składniki odżywcze, a także może wpływać drażniąco na ścianki jelit. Pamiętaj, by czereśni nie popijać wodą ani mlekiem. W przeciwnym wypadku czeka cię nieprzyjemna biegunka i ból brzucha. Owoców tych powinny unikać osoby z chorobą wrzodową i zespołem jelita wrażliwego.

Błonnik pokarmowy – czy znasz jego rolę? Pomaga schudnąć i reguluje pracę jelit!

Moczopędne działanie

Plusem czereśni jest zawartość potasu i lekkie właściwości moczopędne. Czynniki te przyspieszają utratę nadmiaru płynów z organizmu i zmniejszają opuchliznę (ważne szczególnie latem!).

Cukier w czereśniach

Czereśnie rzeczywiście są owocami o dość wysokiej kaloryczności i zawartości cukrów w porównaniu do innych świeżych owoców. Pod tym kątem wyprzedzają je tylko banany, mango i winogrona. Czereśnie wciąż jednak pozostają produktem niskokalorycznym, choć istotne jest to ile ich jesz.

Czereśnie mają 63 kalorie w 100 g.

fot. Adobe Stock

Ile czereśni jeść?

Nie powinnaś odmawiać sobie owoców, bo to jeden z ważniejszych elementów diety. Obecnie zaleca się codzienne spożywanie 2 porcji świeżych owoców dziennie. Ile to porcja? Około 100 g, czyli 1 duża garść czereśni (63 kcal)! Często zdarza się jednak, że na garści się nie kończy. Kupiłaś kilogram i tyle samo zjadłaś? Taka porcja nie pozostanie bez znaczenia dla dobowego bilansu kalorycznego. Kilogram czereśni to 630 kcal i 133 g cukrów prostych. Przeliczając na łyżeczki to około 27 łyżeczek cukru!

To jak to jest z tymi czereśniami? Odchudzają czy tuczą? Umiarkowana ilość czereśni, do 200 g dziennie, wspiera odchudzanie.

Jedz owoce – będziesz zdrowsza i szczuplejsza! Cukier w owocach nie taki straszny!

Właściwości zdrowotne czereśni

Czereśnie warto włączyć do diety nie tylko dlatego, że są smaczne i w niewielkich ilościach można je włączyć do diety odchudzającej. Na jakie inne właściwości warto zwrócić uwagę?

  • Zawierają melatoninę, która ułatwia zasypianie.
  • Chronią mózg przed zmianami neurodegeneracyjnymi w mózgu.
  • Stabilizują ciśnienie krwi i redukują ryzyko udaru.
  • Rozszerzają naczynia krwionośne, dzięki czemu pomagają osiągać lepsze wyniki treningowe.
  • Są źródłem boronu, który wspiera zdrowie kości.

Dowiedz się więcej o owocach na diecie:
Jakie właściwości zdrowotne mają banany? 8 powodów, dla których warto je jeść!
Pomelo ma mało kalorii jest bogaty w witaminy! Jak jeść i szybko obrać owoc pomelo?
Rozwiewamy mity o arbuzie! Można go jeść na diecie odchudzającej, mimo wysokiego indeksu glikemicznego!

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.