Które owoce i warzywa tuczą?

Pomagają schudnąć. Czy na pewno? Czy wszystkie? Czy zawsze? Poznaj całą prawdę na temat owoców!

Czy arbuz tuczy - cała prawda o kaloriach owoców i warzyw
fot. Fotolia

Fasolka szparagowa z bułką tartą, brukselka z masłem. Pyszny, mięciutki bób. To przecież zdrowe warzywa! Bezcenne źródło witamin, minerałów i błonnika. Nie wspominając o antyoksydantach. Ale czy wiesz, że jeśli będziesz często je jadła, możesz mieć trudności z utrzymaniem szczupłej sylwetki?

Czy arbuz tuczy?

Prawda jest taka, niektóre warzywa i owoce wcale nie odchudzają, a wręcz mogą tuczyć. Do grupy owoców, którą powinnaś ograniczyć należy właśnie arbuz. Nie znaczy to jednak, że musisz z niego zupełnie zrezygnować.

Choć zawiera sporo wody i jest niskokaloryczny, jednocześnie zawiera również sporo fruktozy - cukru prostego, bardzo szybko wchłanialnego przez nasz organizm. Co to oznacza? Oznacza to, że choć sam w sobie tuczący nie jest, po jego zjedzeniu nasz apetyt wzrasta i szybko sięgamy po kolejne słodkie dania.

Specjalnie dla was podzieliliśmy warzywa i owoce na 3 grupy - poniżej dowiesz się, które z nich możesz jeść na diecie, a po które powinnaś sięgać najwyżej raz w tygodniu.

1. Jakie owoce na diecie? Produkty, które możesz jeść bez ograniczeń

Na szczęście stanowią one większość. Surowe i gotowane produkty roślinne są w zasadzie niskokaloryczne. Oczywiście pod warunkiem, że nie dodasz do nich tłustych sosów lub śmietany czy cukru. Niektóre z warzyw (np. ogórek, rzodkiewki, seler naciowy, sałata) mają nawet tzw. „ujemny” bilans kaloryczny. To oznacza, że organizm zużywa na ich strawienie więcej energii, niż one same dostarczają. Oto warzywa oraz owoce, które możesz jeść do woli:

Warzywa: ogórki, rzodkiewki, sałatę, kapustę białą, włoską i czerwoną, pomidory, groszek zielony, selery, kalarepę, pory, czosnek, soję, soczewicę, paprykę, szparagi, chrzan.
Owoce: jeżyny, wiśnie, czereśnie, śliwki, jabłka, gruszki, figi, grejpfruty, kiwi, morele, pomarańcze, truskawki, agrest, porzeczki, jagody, maliny, borówki amerykańskie.

2. Jakie owoce na diecie? Produkty, na które powinnaś uważać

Niektóre warzywa i owoce są dobre, pod warunkiem, że je odpowiednio przygotujesz. Na przykład na surowo mają dość niski indeks glikemiczny, a ugotowane – bardzo wysoki. Dotyczy to przede wszystkim marchewki! W zależności od dodatków warzywa mogą być również mniej lub bardziej kaloryczne. Na przykład fasola w sosie pomidorowym nie jest tucząca, ale jeśli dodasz podsmażoną kiełbasę czy boczek, kaloryczność potrawy wzrasta.

To samo dotyczy cebuli oraz brukselki bez bułki tartej lub z bułką, a także kapusty kiszonej (np. bigos może mieć bardzo dużo tłuszczu). Jednak szczególnie uważaj na bakłażany i cukinię. Chłoną one tłuszcz jak gąbka! Natomiast wymienione niżej owoce będą dobre dla Twojej figury, pod warunkiem, że nie są zalane syropem (z puszki).

Warzywa: fasolę, brokuły, brukselkę, cebulę, marchewkę, bakłażan, cukinię.
Owoce: ananasy, brzoskwinie, mandarynki.

3. Jakie owoce na diecie? Produkty ogranicz do minimum

Niestety, są też takie warzywa i owoce, których raczej powinnaś unikać na co dzień. Nawet jeżeli jesz je na surowo i bez żadnych tuczących dodatków. Mają one bowiem bardzo dużo cukru, tłuszczu albo wysoki indeks glikemiczny. Oczywiście, zawierają też dobre dla zdrowia składniki, więc nie eliminuj ich całkowicie z jadłospisu. Ale jeśli dbasz o figurę, zostaw je tylko na specjalne okazje:

Warzywa: ziemniaki, buraki, dynię, fasolkę szparagową, kukurydzę, rzepę, brukiew.
Owoce: awokado (choć zdrowe zawiera mnóstwo kalorii), banany (zwłaszcza dojrzałe), winogrona, rodzynki, arbuzy, daktyle, mango, melony.

Przepisy na dania z arbuzem:

tekst napisany na zlecenie Edipresse Polska S.A.

Publikacja:
Wydawca serwisu, Redaktor
Oceń 3,86 / 36 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj

Jak i gdzie bezpiecznie kupować suplementy?

 

Zobacz także

 
 
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Kalkulator BMI
Waga Wzrost
Oblicz