Źródła potasu fot. Adobe Stock

Źródła potasu w diecie - co zawiera potas w dużej ilości?

Najlepsze źródła potasu to warzywa i owoce, a także produkty zbożowe z pełnego przemiału. Dobre źródło potasu to m.in. kalarepa, rzeżucha, ziemniaki, awokado czy szpinak.
/ 02.02.2021 08:41
Źródła potasu fot. Adobe Stock

Szukając cennych pierwiastków, nie sięgaj w pierwszej kolejności po suplementy - wiele cennych składników twój organizm przyswaja z określonych produktów. Źródło potasu to m.in. pomidory, ale to wcale nie one plasują się na podium, jeśli chodzi o potas w jedzeniu.

Źródła potasu - gdzie jest go najwięcej?

Potas pomaga zachować równowagę kwasowo-zasadową i kontrolować ilość wody w organizmie. To pierwiastek bardzo ważny dla zdrowia. W czym jest potas? Oto lista dobrych źródeł potasu:

  • owoce suszone (zwłaszcza suszone morele),
  • figi, jabłka, daktyle, śliwki, banany, porzeczki, kiwi, cytrusy,
  • liście buraka, natka pietruszki, liście szpinaku, koperek, jarmuż,
  • kurki, boczniaki,
  • rodzynki,
  • kakao,
  • mak,
  • nasiona słonecznika,
  • fasola, groch, soczewica, soja,
  • pomidory,
  • koncentrat pomidorowy,
  • warzywa (zwłaszcza ziemniaki, kalarepa, brukselka i pasternak),
  • awokado,
  • migdały, orzechy laskowe i ziemne, pistacje,
  • pomidory, 
  • chude mięso,
  • ryby,
  • pieczywo pełnoziarniste
  • płatki żytnie, jęczmienne i owsiane,
  • kasze gruboziarniste.

W Polsce od lat głównym źródłem potasu w diecie są ziemniaki.

Jakie jest twoje dzienne zapotrzebowanie na potas?

Potas pełni wiele ważnych funkcji w organizmie. To dzięki niemu komórki mogą przekazywać sobie impulsy elektryczne, a napięcie mięśni i ciśnienie krwi, pozostaje w normie.

Dzienne zapotrzebowanie na potas dla dorosłych mężczyzn i kobiet (także kobiet w ciąży) wynosi 3500 mg. Tymczasem jak pokazują statystyki, wciąż dostarczamy go sobie za mało (około 2600 mg/dobę).

W 2017 roku Instytut Żywności i Żywienia, wydał zalecenia dotyczące dziennego zapotrzebowania na potas dla różnych grup wiekowych i dla kobiet w okresie laktacji. Wynoszą one odpowiednio:

  • niemowlęta: 400 - 750 mg,
  • dzieci 1 - 3: 800 mg,
  • dzieci 4 - 6: 1100 mg,
  • dzieci 7 - 9: 1800 mg,
  • nastolatki 10 - 12 lat: 2400 mg,
  • nastolatki 13 - 15: 3000 mg,
  • nastolatki 16 - 18: 3500 mg,
  • kobiety karmiące: 4000 mg.

Zapotrzebowanie na potas może zwiększać się u sportowców (potas traci się wraz z potem).

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy nie masz niedoboru lub nadmiaru potasu w organizmie, możesz wykonać badanie stężenia potasu we krwi. Normy potasu różnią się w zależności od wieku.

Źródło: Ncez.pl

Zobacz gdzie szukać innych pierwiastków:
Produkty bogate w cynk
W czym jest magnez w największej ilości?
Lista najlepszych źródeł wapnia