Gimnastyka fot. Adobe Stock

Sprawdź, który rodzaj gimnastyki będzie najlepszy dla ciebie

Gimnastyka jest szerokim pojęciem. Jednym kojarzy się z porannymi ćwiczeniami, innym z dyscypliną olimpijską. I każdy znajdzie tu coś dla siebie!
Ewa Cwil / 21.09.2019 20:50
Gimnastyka fot. Adobe Stock

Według nowoczesnej definicji gimnastyka jest dyscypliną sportową, w ramach której ćwiczący wykonują specjalne układy, wykorzystując sprzęt do tego przeznaczony, np. maty, kozły, skrzynie, ławki i odskocznie.

ABC gimnastyki:

Pochodzenie gimnastyki

Kiedyś ludzie poprzez gimnastykę rozumieli ogólnorozwojowe ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę oraz poprawny rozwój fizyczny człowieka.

Sport ten był już praktykowany między innymi przez starożytnych Greków, a jego nazwa wzięła się od greckiego gymnós, czyli obnażony/nagi, ponieważ wówczas ćwiczono nago. W 1896 gimnastyka trafiła na listę dyscyplin olimpijskich. 

Rodzaje gimnastyki

Wyróżnia się 7 podstawowych jej rodzajów. Poniżej opisujemy je pokrótce:

Gimnastyka podstawowa

Adresowana głównie do najmłodszych ponieważ jej celem jest zapobieganie wadom postawy u dzieci, proporcjonalny rozwój sylwetki oraz kształtowanie odpowiednich wzorców ruchowych. Wśród dorosłych natomiast ma ona poprawiać ogólną sprawność.

Gimnastyka akrobatyczna (akrobatyka sportowa)

To najbardziej wymagająca fizycznie odmiana gimnastyki. Polega na wykonywaniu układów ćwiczeń o wysokim stopniu trudności, przy których wykorzystywany jest sprzęt, taki jak trampoliny, batuty czy ścieżki. Układy mogą być prezentowane przez jedną osobę, parę lub grupę.

Gimnastyka artystyczna

Opiera się na połączeniu akrobatyki oraz tańca. Często wykonuje się ją z wykorzystaniem przyrządów gimnastycznych, które mają na celu uatrakcyjnić układ. Mogą to być wstążki, obręcze, piłki. Uczestnicy zawodów mogą je wykorzystać lub zaprezentować układ tzw. wolny, bez użycia przyborów.

Gimnastyka sportowa

Zadaniem ćwiczącego jest sekwencyjne wykonywanie ćwiczeń na przyrządach gimnastycznych. Zazwyczaj każda sekwencja trwa od 30 do 90 sekund.

W tej odmianie występuje podział na konkurencje pod względem płci. Kobiety wykonują cztery (skok, równoważnia, poręcze asymetryczne, ćwiczenia wolne), a mężczyźni sześć (drążek, poręcze, skok, kółka, ćwiczenia wolne, koń z łękami).

Gimnastyka estetyczna

Jest zbliżona do gimnastyki artystycznej, ponieważ także wykorzystuje się w niej kroki taneczne. Jednak w tej odmianie układy wykonuje się w grupach liczących 6-10 osób. Jej nieodłącznymi elementami są: podskoki, skoki, skoki taneczne, swingi, fale, podnoszenia oraz piruety.

Gimnastyka korekcyjna

Jej zestawy ćwiczeń mają spełniać funkcję terapeutyczną oraz skutkować pełną sprawnością fizyczną i korygować wady postawy oraz wady w rozwoju ruchowym.

W praktyce wszystkie te ćwiczenia wzmacniają mięśnie i kręgosłup w taki sposób, aby sylwetka ćwiczących była prawidłowa. Często stanowi ona element wychowania fizycznego w szkołach.

Gimnastyka lecznicza

Nazywana jest również kinezyterapią. Jest jednym z elementów fizjoterapii, a poprzez nią dąży się do leczenia schorzeń układu ruchu oraz przygotowuje ciało do dalszych ćwiczeń. Stosuje się ją zarówno na chorej części ciała, jak i zdrowej. 

Ćwiczenia gimnastyczne

Większość podstawowych ćwiczeń gimnastycznych poznajemy już w szkole podstawowej podczas zajęć wychowania fizycznego. Do takich ćwiczeń należą: 

Stanie na rękach 

Zadaniem ćwiczącego jest ustawienie i utrzymania ciała w pionie na równolegle ułożonych na podłożu dłoniach. Sylwetka powinna być przy tym maksymalnie prosta. W tym ćwiczeniu bardzo ważną rolę odgrywa umiejętność utrzymywania równowagi.

gimnastyka stanie na rękach

fot. AdobeStock

Przewrót 

Ma dwie wersje wykonania: w przód oraz w tył. Obie zaczyna się z pozycji kucznej. W pierwszym z nich należy oprzeć dłonie na materacu, przy równoczesnym wybiciu się nogami w przód. Następnie nogi się podkurcza i chowa głowę poprzez dotknięcie brodą do klatki piersiowej. Ciało przetacza się plecami po materacu.

W przewrocie w tył kieruje się obie dłonie za barki. Tu również ciało przetacza się plecami po materacu. Oba przewroty powinny być wykonywane ostrożnie, z asekuracją głowy i szyi dłońmi.

Szpagat

Jest to siad rozkroczny, w którym jedna noga jest wyprostowana z przodu, a druga, również wyprostowana, z tyłu. Jest też drugi rodzaj szpagatu, nazywany powszechnie sznurkiem. W nim również wykonuje się siad, z tą różnicą, że nogi są w rozkroku po bokach ciała.

Jak ćwiczyć, żeby zrobić szpagat

Mostek

Polega na wygięciu tułowia w tył z pozycji stojącej i oparciu dłoni na podłożu. W przypadku osób początkujących mostek jest zwykle wykonywany w pozycji leżącej. Wówczas rękami i nogami wypycha się tułów ku górze. W obu wersjach chodzi o ułożenie ciała w łuk. 

Gwiazda

Fachowo nazywana przerzutem bokiem. Polega na dynamicznym przejściu z pozycji stojącej do stania na rękach, przerzuceniu nóg górą i powrocie do stania.

Przejście w przód i w tył

Ćwiczenie jest podobne do gwiazdy, z tą różnicą, że jest wykonywany w przód lub tył zamiast w bok.