Gimnastyka sportowa fot. Adobe Stock

Gimnastyka sportowa to trudna dyscyplina olimpijska

Na rozpoczęcie przygody z gimnastyką sportową podobno nigdy nie jest za późno. Jedno jest pewne: uprawianie tej dyscypliny sportowej przynosi mnóstwo korzyści.
Ewa Cwil / 16.10.2019 16:34
Gimnastyka sportowa fot. Adobe Stock

Gimnastyka sportowa tradycjami sięga starożytności. Dyscypliną olimpijską stała się w roku 1896. Zawodnicy rywalizują, wykonując krótkie układy ćwiczeń (30-60 sekund) na różnych przyrządach. Występy oceniane są przez sędziów, a zasady punktacji ustala Międzynarodowa federacja Gimnastyczna. Zawody najlepszych sportowców są niezwykle widowiskowe.

Gimnastyka sportowa na skróty:

Konkurencje gimnastyki sportowej

Nieco inne wykonują mężczyźni, a inne kobiety. Panie rywalizują w 4 konkurencjach, a panowie aż w 6.

Konkurencje kobiet:

  • skok,
  • poręcze asymetryczne,
  • równoważnia,
  • ćwiczenia wolne.

Konkurencje mężczyzn:

  • ćwiczenia wolne,
  • koń z łękami
  • kółka,
  • skok,
  • poręcze,
  • drążek.

Uczestnicy zawodów zdobywają medale indywidualnie w poszczególnych konkurencjach oraz w wieloboju gimnastycznym (suma punktów z wszystkich konkurencji) także drużynowo.

Punktacja w gimnastyce sportowej

Przyznawana jest przez zespół sędziowski, który ocenia stopień trudności kombinacji ćwiczeń oraz poprawność techniki ich wykonania.

Zdarza się, że wyliczone oceny bywają krzywdzące dla zawodników – gdy sędziowie ulegają presji publiczności, nieobiektywnie oceniają zawodnika danej narodowości, sympatyzują z konkretnymi zawodnikami.

Kto może uprawiać gimnastykę sportową?

Teoretycznie każdy i można zacząć to robić w każdym wieku – też teoretycznie. Jednak, aby odnosić sukcesy w tym sporcie, treningi należy rozpocząć w dzieciństwie.

Warto wiedzieć, że zawodnicy gimnastyki sportowej są niskiego wzrostu. Wynika to z faktu, że wiele ćwiczeń łatwiej jest wykonać ludziom niewysokim, którzy nie mają długich kończyn. Dlatego, jeśli masz długie nogi i ręce oraz spory wzrost, wykonanie niektórych ćwiczeń będzie dla ciebie niezmiernie trudne.

Zainteresowanym tym sportem dorosłym pozostaje nauka podstawowych ćwiczeń gimnastycznych, a także najprostsze ćwiczenia na niektórych przyrządach.

Jak gimnastyka sportowa rozwija ciało?

Ponieważ sport ten składa się z kilku konkurencji, aby w nim uczestniczyć, trzeba wypracować dużą sprawność fizyczną. Podczas treningów pracuje się nad:

  • siłą,
  • elastycznością ciała,
  • koordynacją ruchową,
  • dynamiką ruchu,
  • techniką wykonywania ćwiczeń.

Wystarczy spojrzeć na ciała gimnastyków sportowych, aby zobaczyć, jak ten sport kształtuje ciało. Sportowcy są umięśnieni, mają niski poziom tkanki tłuszczowej, są szalenie sprawni – zwinni i szybcy.

Pozornie najsłabiej kształtowaną cechą jest wytrzymałość organizmu. Jednak wykonanie sekwencji ćwiczeń wolnych na macie wymaga sprawnego układu krwionośnego i oddechowego, a więc swego rodzaju wytrzymałości, czyli kondycji.

Wady gimnastyki sportowej

Jak każdy sport uprawiany wyczynowo bardzo obciąża ciało i może prowadzić do kontuzji, także z przeciążenia. Jednak uprawiana amatorsko ma bardzo korzystny wpływ na organizm.

Tak naprawdę gimnastyka sportowa ma jedną wadę... Zobacz, jak biegają gimnastycy – akurat w tym elemencie brak im elegancji ruchu, ale bieg nie jest w czasie występu oceniany :)

Zobacz także:
Najlepsze ćwiczenia na spalanie tłuszczu
Stretching, czyli jak się rozciągać
Sposób na szczupłe, mocne ciało? Ścianka wspinaczkowa!