gimnastyka słowiańska fot. Adobe Stock

Nie tylko dla współczesnych czarownic: gimnastyka słowiańska

Potrzebujesz uwolnić z ciała stres, a może walczysz z bolesnymi miesiączkami? Wypróbuj gimnastykę słowiańską, która w naturalny sposób wzmacnia kobiecość.
Ewa Cwil / 04.10.2019 19:23
gimnastyka słowiańska fot. Adobe Stock

Gimnastyka słowiańska nazywana jest słowiańską jogą albo gimnastyką czarownic i nie ma nic wspólnego z tradycyjnym fitnessem. Jeśli do tej pory nie znalazłaś ćwiczeń, które by ci odpowiadały, kto wie, może gimnastyka słowiańska to propozycja dla ciebie.

ABC gimnastyki słowiańskiej:

Pochodzenie gimnastyki słowiańskiej

Ten system ćwiczeń wywodzi ze słowiańskiej kultury. Jego elementy zostały zrekonstruowane na podstawie relacji kobiet i legend. I choć obecnie wykonywane ćwiczenia pewnie nie są identyczne z tymi, które robiły nasze prababki, to łączy je jedno – czerpanie sił z natury.

Założenia gimnastyki słowiańskiej

System składa się z 27 ćwiczeń, które przyporządkowane są do trzech światów, na jakie swój świat dzielili Słowianie:

  • Świat Górny (Prawi) odpowiadający emocjom,
  • Świat Średni (Jawi) związany z uczuciami,
  • Świat Dolny (Nawi) odpowiedzialny za działanie, związany z ciałem.

Pracując nad tymi obszarami, wykonuje się przyporządkowane mu ćwiczenia. Ich stopień trudności dopasowany jest do stopnia zaawansowania ćwiczących.

Na czym polega gimnastyka słowiańska

Niegdyś nasze prababki wychodziły na łąkę, do lasu albo na pole i tam tańczyły, zestrajając się z Matką Ziemią, czerpiąc z niej energię i spokój. Dzisiaj gimnastyka polega na wykonywaniu ćwiczeń, niekoniecznie na łonie natury. Tak prościej jest przyswoić technikę ćwiczeń i wiedzę. Z czasem można przejść do tańca.

Do ćwiczeń potrzebna jest pełna swoboda, dlatego niezbędny jest luźny strój. Zalecane jest także pozbycie się biustonosza, butów, a nawet skarpet.

Podczas ćwiczeń masuje się fragmenty ciała odpowiadające za regulację poziomu hormonów – nadnercza, piersi, miejsca pod pachami. Wykonując poszczególne ruchy należy skupić się na sobie, zrelaksować, nie robić nic na siłę.

Sprawdzone techniki relaksacyjne

Dla każdej kobiety wylicza się też indywidualny zestaw 7 ćwiczeń, które należy praktykować codziennie. Ich wykonanie nie trwa jednak dłużej niż piętnaście minut.

Wyliczenie indywidualnego zestawu ćwiczeń następuje na podstawie słowiańskiego horoskopu – daty narodzin i szerokości geograficznej miejsca, gdzie przyszło się na świat.

Zalety gimnastyki słowiańskiej

Nie ma żadnych badań, które potwierdziłyby wpływ tego systemu ćwiczeń na organizm. Jednak praktykujące go kobiety i instruktorki zarzekają się, że do efektów należą:

  • prawidłowa postawa ciała,
  • wzmocnienie mięśni,
  • poprawa elastyczności ciała,
  • uwolnienie od napięć i stresu,
  • regulacja działania układu hormonalnego,
  • łagodzenie PMS i bolesnych miesiączek,
  • poprawa płodności,
  • wyższe libido,
  • lepszy wygląd skóry.

Dla kogo jest ta gimnastyka

Co do zasady – dla wszystkich kobiet. Jednak zaleca się, aby ćwiczenia rozpoczynać po osiągnięciu dojrzałości płciowej, czyli po pierwszej miesiączce.

Zobacz także:
Na czym polega gimnastyka sportowa
Drabinka gimnastyczna – rodzaje, zalety, ćwiczenia