kapusta kiszona na odchudzanie fot. Adobe Stock, Atlas

Kapusta kiszona na odchudzanie i płaski brzuch. Ile kalorii mają wyroby z kiszonej kapusty?

Kapusta kiszona wspiera odchudzanie. Kiszona kapusta jest niskokaloryczna, dostarcza zaledwie 19 kcal w 100 g. Kapusta kiszona syci na długo (ma dużo błonnika pokarmowego) i zawiera bakterie probiotyczne, dzięki czemu wspomaga odchudzanie, wzmacnia odporność, a nawet pracę układu nerwowego.
Barbara Dąbrowska / 10.11.2022 10:17
kapusta kiszona na odchudzanie fot. Adobe Stock, Atlas

Kiszona kapusta to doskonały dodatek do diety odchudzającej. Ma niewiele kalorii, a podbija smak potraw i powoduje, że są zdrowsze. Sprawdź, jak zastosować kiszoną kapustę na odchudzanie.

Spis treści:

  1. Właściwości kapusty kiszonej
  2. Kapusta kiszona na odchudzanie
  3. Kapusta kiszona - kalorie i wartości odżywcze
  4. Ile można schudnąć, jedząc kapustę kiszoną?
  5. Kapusta kiszona - jak powstaje?
  6. Kapusta kiszona a kapusta kwaszona

Właściwości kapusty kiszonej

Właściwości kiszonej kapusty wynikają przede wszystkim z obecności bakterii probiotycznych, przeprowadzających fermentację mlekową. Kapusta kiszona jest ich bardzo bogatym źródłem. Pomagają w odchudzaniu, wspierają odporność i nie tylko.

Na całym świecie, od kilku lat, trwają intensywne badania nad wpływem mikrobioty jelitowej na zdrowie człowieka. Dane, jakie uzyskują naukowcy, są niesamowite. Obecnie podkreśla się ogromną rolę probiotyków we:

  • wzmacnianiu odporności,
  • regulacji masy ciała
  • zmniejszaniu ryzyka depresji.

Bakterie w przewodzie pokarmowym produkują ponadto witaminę K i niektóre witaminy z grupy B. Probiotyki można dostarczać przy pomocy produktu aptecznego, ale znacznie lepiej jest dbać o włączanie naturalnych probiotyków do diety. Kapusta jest jednym z nich. Na tym jednak nie kończą się zalety kapusty kiszonej.

Kapusta kiszona na odchudzanie

Kapusta kiszona wspiera odchudzanie na kilka sposobów:

  • jest niskokaloryczna, dlatego możesz jej zjeść dużo i nie przekroczysz swojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego,
  • jest źródłem błonnika pokarmowego, który daje sytość i wypełnia żołądek,
  • jest źródłem bakterii probiotycznych, które mają duży wpływ na mechanizmy regulujące masę ciała, np. obniżają apetyt.

Probiotyczne działanie kapusty kiszonej w kontekście odchudzania jest dość skomplikowane. Naukowcy wiedzą już, że bardziej zróżnicowana mikroflora jelitowa cechuje osoby z prawidłową masą ciała. Badania mikoflory osób otyłych potwierdzają, że bakterie jelitowe mają duże znaczenie w regulacji masy ciała lub wręcz powstawaniu otyłości. Jedzenie kiszonej kapusty może więc ułatwiać odchudzanie w wyniku tego trochę zagadkowego mechanizmu.

Nie przechodź jednak na dietę kapuścianą, by skorzystać z odchudzających właściwości kapusty kiszonej. Równie dobrze sprawdzi się po prostu regularne jedzenie kiszonek.

Kapusta kiszona: kalorie

Kapusta kiszona jest niskokaloryczna, a jej kaloryczność jest niższa, niż kapusty białej świeżej. Dzieje się tak, ponieważ znaczna część węglowodanów obecnych w kapuście surowej, ulega przemianie do kwasu mlekowego.

W efekcie kapusta kiszona ma tylko ok. 19 kcal w 100 g, a kapusta świeża 33 kcal. Zobacz porównanie wartości odżywczej kapusty kiszonej i kapusty białej, świeżej.

Kapusta biała wartość odżywcza w 100 g:

  • Wartość energetyczna: 33 kcal
  • Węglowodany: 4,9 g
  • Tłuszcz: 0,2 g
  • Białko: 1,7 g
  • Błonnik: 2,5 g

Kapusta kiszona wartość odżywcza w 100 g:

  • Wartość energetyczna: 16 kcal
  • Węglowodany: 1,3 g
  • Tłuszcz: 0,2 g
  • Białko: 1,1 g
  • Błonnik: 2,1 g

Inne przetwory z kiszonej kapusty charakteryzują się następującą kalorycznością:

  • 100 ml soku z kiszonej kapusty to ok. 15 kcal;
  • 100 g bigosu z kiszonej kapusty to ok. 118 kcal;
  • 100 g bigosu z kiszonej kapusty z boczkiem to ok. 230 kcal.

Ile można schudnąć, jedząc kapustę kiszoną?

Kapusta kiszona nie powoduje cudów w odchudzaniu. Schudniesz tylko, jeśli będziesz jednocześnie stosować niskokaloryczną dietę. Ile dokładnie możesz schudnąć, jedząc kapustę kiszoną? Odpowiednie tempo odchudzania to 0,5-1 kg na tydzień. Schudnięcie 2-4 kg w miesiąc jest więc realne.

Kapusta kiszona – jak powstaje?

Kiszenie jest jedną z najstarszych metod konserwowania żywności.  Proces ten pozwalał cieszyć się warzywami w okresie zimowym, kiedy dostęp do warzyw świeżych był ograniczony. Choć teraz możliwości jedzenia warzyw i owoców zimą jest znacznie więcej, nie warto rezygnować z tradycyjnych kiszonek.

Kiszenie polega na przemianie węglowodanów w kapuście pod wpływem bakterii mlekowych w kwas mlekowy. Dzięki temu obniżeniu ulega pH produktu, co zapobiega jego psuciu i pozwala na długie przechowywanie. Dodatkowym czynnikiem konserwującym jest w kapuście kiszonej sól.

To właśnie sól sprawia, że kapusta kiszona nie jest wskazana dla każdego. Dużej ilości nie powinny jadać osoby z nadciśnieniem tętniczym oraz wszyscy, którzy cierpią na refluks lub nadkwasotę.

Kapusta kiszona a kapusta kwaszona

Kupując kapustę kiszoną, uważaj na kapustę kwaszoną. Kapusta kwaszona nie ma za dużo wspólnego z kiszonkami. Powstaje przed dodanie do poszatkowanej, białej kapusty, octu i przypraw. Jak rozróżnić kapustę kiszoną od kwaszonej?

  • Kapusta kiszona – jest żółtawa, kwaśna, czuć lekko kwaskowaty zapach wynikający z fermentacji.
  • Kapusta kwaszona – jest biała, pachnie wyraźnie octem, nie jest tak kwaśna w smaku, bywa wręcz słodkawa.

Treść artykułu pierwotnie opublikowana 10.11.2017.

Czytaj także:
Ile kalorii mają owoce i które z nich są najbardziej kaloryczne? Tabela kalorii owoców
Czy kukurydza jest dobra na odchudzanie? Ile kcal ma kolba kukurydzy?
Ile kalorii mają pierogi z jagodami, a ile jagodzianki? Sprawdź, jak jeść jagody by nie tuczyły
Ile kalorii mają pomidory różnego rodzaju? Czy na diecie można jeść pomidory bez ograniczeń?

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.