Erytrytol fot. Adobe Stock

Erytrytol (erytrol) właściwości, kcal, zastosowanie, cena

Erytrytol to słodzik, który nie wywołuje biegunek. Ten zamiennik cukru ma 0 kcal, ponieważ nie jest metabolizowany w organizmie. Mogą go stosować osoby z cukrzycą i jelitem drażliwym.
Barbara Dąbrowska / 12.12.2019 15:00
Erytrytol fot. Adobe Stock

Spis treści:

Erytrytol – co to jest?

Erytrytol (inna nazwa erytrol) jest słodzikiem z grupy polioli (inaczej alkohole wielowodorotlenowe). Na opakowaniu oznacza się go symbolem E 968. Erytrytol stosowany jest jako zamiennik cukru i wykazuje 60-80% słodyczy cukru stołowego, czyli sacharozy. Z tego powodu, aby uzyskać podobny smak, należy go używać nieznacznie więcej niż zwykłego cukru. Erytrytol pozostawia na języku uczucie lekkiego chłodu.

Erytrytol właściwości

Poznaj najważniejsze właściwości erytrytolu i sprawdź, czy to słodzik dla ciebie.

1. Erytrytol nie wywołuje biegunek

Większość słodzików z grupy polioli (np. ksylitol) wywołuje dolegliwości ze strony układu pokarmowego, gdy spożywa się je w nadmiarze. Do objawów należą przede wszystkim głośne przelewanie w jelitach („bulgotanie”) i biegunka. Erytrytol jest wyjątkiem, ponieważ nie jest metabolizowany przez ludzki organizm, wchłania się w jelicie cienkim i w formie niezmienionej jest wydalany wraz z moczem oraz kałem.

Jedynie około 10% erytrytolu dostaje się do jelita grubego, a to zbyt mała dawka, by mogła pojawić się biegunka. Dopiero bardzo wysokie dawki erytrytolu (powyżej 50 g na dobę) mogą wywołać mdłości. Erytrytol jest zatem dobrym zamiennikiem cukru dla osób z zespołem jelita drażliwego.

2. Erytrytol wygląda tak samo, jak cukier

Erytrytol ma formę małych, białych kryształków i wygląda dokładnie tak, jak tradycyjny cukier w cukiernicy. Dzięki temu łatwiej jest „oszukać” głowę, stwarzając iluzję optyczną.

3. Erytrytol kalorie (kcal)

Erytrytol nie ma kalorii, ponieważ nie jest metabolizowany. Erytrytol daje smak słodki i ma 0 kcal/gram! Odchudzasz się, ale masz problem z całkowitym wyeliminowaniem słodyczy? Erytrytol pozwoli ci na chwilę zapomnienia.

4. Erytrytol występuje w owocach

Erytrytol nie jest słodzikiem syntetycznym, związek ten powszechnie występuje w naturze np. w owocach, żywności fermentowanej i grzybach.

5. Erytrytol ma niski indeks glikemiczny

Erytrytol jest słodzikiem, który nie wpływa na poziom glukozy we krwi, dlatego mogą go bezpiecznie stosować osoby z cukrzycą i insulinoopornością. Jego dodatkową zaletą jest fakt, że chroni przed próchnicą przywracając właściwe PH w ustach.

Erytrytol cena
fot. Fotolia

Erytrytol cena

Czy erytrytol ma jakieś wady? Tak, jedną. Jest nią cena. Erytrytol jest dość drogi, kilogram tego słodzika może kosztować nawet 50 zł, choć w internecie można znaleźć korzystne oferty rozpoczynające się od 25 zł za 1 kilogram.

Bez względu na to, czy słodzik jest uznawany za bezpieczny, czy też pojawiają się doniesienia o jego szkodliwości (jak w przypadku aspartamu) pamiętaj, że to tylko dodatek i wyjście awaryjne. Umiar jest wskazany we wszystkim. Erytrytol może być pomocny w terapii nadwagi i otyłości, a także w diecie cukrzycowej.

Stosowanie słodzików może wywołać zjawisko kompensacji. Kompensacja polega na tym, że gdy spożywasz żywność słodką, ale bezkaloryczną twoje ciało spodziewa się kalorii, których nie dostaje. To zaś może sprawić, że wraz z następnym posiłkiem nieświadomie zjesz więcej.

Dowiedz się więcej o słodzikach:
Ksylitol czy stewia - który słodzik wybrać? 
Stewia - co to jest? Kalorie, uprawa i cena stewii
Sorbitol - właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.