Sok z kiszonej kapusty fot. Adobe Stock

Sok z kiszonej kapusty nie jest tak zdrowy, jak sądziłaś

Sok ten zawiera dużą ilość soli, dlatego nie powinnaś pić więcej niż pół szklanki, 2-3 razy w tygodniu. Nie jest on także dobrym źródłem probiotyków - to mit!
Barbara Dąbrowska / 24.10.2019 14:12
Sok z kiszonej kapusty fot. Adobe Stock

Spis treści:

Co to jest sok z kiszonej kapusty?

To płyn, który pozostaje w naczyniu do kiszenia po wyjęciu samej kapusty. Płyn ten częściowo pochodzi z wody, która dodana została w procesie przygotowania kiszonki, a częściowo jest wydzielany z warzywa w czasie jego fermentacji.

Z samej kiszonej kapusty soku się nie wyciska. W domowych warunkach, gdy fermentacja prowadzona jest w niewielkich kamionkach pozyskuje się niewielkie ilości soku. Można kupić gotowy w butelkach lub poprosić zaprzyjaźnionego sprzedawcę o jego odlanie z beczki.

Właściwości

W internecie znaleźć można wiele informacji o cudownych właściwościach soku z kiszonej kapusty, niestety większość z nich jest nieprawdziwa. Produkt ten ma kilka zalet, ale nie powinien być spożywany zbyt często. Dlaczego?

Zawartość soli

Przed kiszeniem surową kapustę zalewa się wodą z solą (tzw. solanka). To właśnie sól sprawia, że kapusta się nie psuje. To stary sposób konserwacji żywności wykorzystywany od setek lat. Sok z kapusty zawiera dużą ilość soli, jego szklanka dostarcza około 2,5 g soli. Dziennie możesz zjeść jej tylko łyżeczkę, czyli 5 g. Ilość tą zazwyczaj spożywasz wraz z produktami gotowymi. Statystyczny Polak codziennie zjada około 11 g!

Sok z kapusty kiszonej jest zatem dodatkowym, znaczącym źródłem tej szkodliwej przyprawy. Po produkt ten po żadnym pozorem nie powinny sięgać osoby z nadciśnieniem i chorobami serca, które ograniczają spożycie soli. Sól sprawia także, że zatrzymujesz wodę w organizmie i puchniesz.

Cenne probiotyki?

Często podkreśla się, że sok ten jest źródłem cennych bakterii probiotycznych, które przeprowadzają fermentację. Bakterie te odpowiadają między innymi za prawidłową pracę jelita grubego, zapobiegają zaparciom i wzmacniają odporność.

Niestety bakterie z kapusty są wrażliwe na działanie kwasu solnego w żołądku i nie przeżywają podróży przez przewód pokarmowy. Probiotyki to tak naprawdę ściśle określone, przebadane szczepy bakteryjne. Takie znajdziesz tylko w preparatach aptecznych.

Żeby sok z kapusty kiszonej mógł działać jako źródło bakterii probiotycznych musiałabyś go pić litrami. Wtedy istniałaby szansa, że do jelita grubego dotrą jakiekolwiek żywe bakterie. Jednak konsekwencją wypicia tak dużej ilości tego soku byłaby poważna biegunka i odwodnienie, co w ostateczności zniwelowałoby pozytywne działanie bakterii.

Sposób na kaca

Sok z kapusty kiszonej polecany jest na kaca, ponieważ zawiera sól, a głównym składnikiem soli jest sód. To właśnie sodu brakuje w organizmie po silnym odwodnieniu. Sok zawiera także dość duże ilości witaminy C, która działa jak naturalny przeciwutleniacz. Dzięki swoim właściwościom przyspiesza odtruwanie alkoholowe i skraca czas trwania kaca.  Pamiętaj jednak, by jednocześnie pić dużo wody. Sól silnie zwiększa pragnienie.

Działanie przeciwnowotworowe

Niektóre składniki w soku wykazują działanie zapobiegające nowotworom. Należą do nich witamina C i glukozynolany. Jednocześnie wysokie spożycie soli uznaje się za czynnik sprzyjający rozwojowi raka. Z tego powodu nie można jednoznacznie stwierdzić, że sok ten zapobiega nowotworom.

Interakcja lekami

Sok z kiszonej kapusty może wchodzić w interakcję z lekami przeciwdepresyjnymi z grupy IMAO. Dzieje się tak z powodu wysokiej zawartości tyraminy, aminokwasu, który blokuje działanie tych leków.

Wpływ na reakcje alergiczne

Sok z kapusty kiszonej zawiera duże ilości histaminy. To aminokwas, który powstaje w czasie fermentacji i dojrzewania produktów spożywczych (np. w serach). Histamina odpowiada za znaczą część reakcji alergicznych na żywność. Jej wysokie spożycie u osób wrażliwych może prowadzić do objawów takich jak:

  • biegunka,
  • zaczerwienienie i swędzenie skóry,
  • silne migreny.

Sok z kapusty kiszonej
fot. Adobe Stock

Sok z kiszonej kapusty - ile pić dziennie?

Nie więcej niż pół szklanki i nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu. Warto przy tym ograniczyć dodatkowo spożycie soli w tych dniach. Jeśli chcesz czerpać z korzyści zdrowotnych kiszonej kapusty zrezygnuj z soku na rzecz samego warzywa. Jeśli lubisz sok z kapusty kiszonej możesz użyć go w małych ilościach jako dodatek do:

  • dressingu,
  • przyprawa do dipów,
  • składnik marynaty do mięsa lub ryby.

Dowiedz się więcej o wartościowych produktach spożywczych:
Niezrównane właściwości kapusty kiszonej
Dlaczego warto jeść kapustę kiszoną na diecie odchudzającej?
7 najlepszych produktów na przyspieszenie trawienia

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.