POLECAMY

Jak zdrowo się odżywiać?

Właściwa dieta to klucz do dobrego samopoczucia i zachowania pięknego i młodego wyglądu. Często obiecujemy sobie, że zmienimy swoje nawyki żywieniowe jednak brakuje nam czasu i motywacji. Nasz artykuł zawiera praktyczne porady, jak liczyć kalorie i w jaki sposób zdrowo się odżywiać.
Jak zdrowo się odżywiać?

Jednym z kluczowych elementów przeprowadzenia właściwych zmian w dążeniu do jakiegokolwiek celu (utraty wagi, obniżenia poziomu cholesterolu czy też uzyskania ogólnych korzyści zdrowotnych oraz wydłużających życie) jest ustanowienie zasad. Zasady ułatwiają podejmowanie decyzji dotyczących żywienia. Dzięki nim wiemy, co możemy, a czego nie możemy jeść; jaka ilość jedzenia powinna znaleźć się na naszym talerzu. (…)

Wskazówki dotyczące zdrowej diety

  • Upewnijmy się przy każdym posiłku, że połowa naszego talerza wypełniona jest warzywami i owocami.
  • Przy jak największej liczbie posiłków źródłem skrobi powinny być zboża pełnoziarniste (na przykład pieczywo upieczone z pełnoziarnistych zbóż lub brązowy ryż), ziemniaki, słodkie ziemniaki albo rośliny strączkowe (czarna fasola, fasola pinto lub soczewica). Decydując się na ziemniaki, pamiętajmy, aby ich nie smażyć.
  • Wybieranymi produktami bogatymi w proteiny powinny być ryby, kurczak lub soja (…) Czerwone mięso powinniśmy spożywać nie częściej niż trzy razy w miesiącu.
  • Stosujmy olej z oliwek oraz olej rzepakowy.
  • Unikajmy uwodornionych tłuszczów (tłuszcze trans), a także ograniczajmy spożycie tłuszczów nasyconych.
  • Wybierajmy mleko oraz jogurty z jednoprocentową zawartością tłuszczu lub wzbogacone o wapń oraz witaminę D mleko sojowe.
  • Przestrzegajmy limitu kalorii nadprogramowych. Jest to na przykład 150 kalorii pochodzących z wysokosłodzonych pokarmów (takich jak cukierki) lub solonych przekąsek (takich jak chipsy), jeśli pochłaniamy 1700 kalorii dziennie; 200 kalorii ponadprogramowych na dietę składającą się z 2000 kalorii oraz 250 na 2500 kalorii. Pamiętajmy, że propozycje menu przepełnione są przykładami zdrowszych przekąsek niż cukierki czy chipsy.
  • Wyeliminujmy lub znacznie ograniczmy (spożywajmy nie częściej niż dwa razy w miesiącu) pokarmy smażone, napoje gazowane oraz wysokosłodzone napoje (takie jak mocno słodzona herbata mrożona oraz napoje sokopodobne, zawierające bardzo małe ilości prawdziwego soku). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wypijać sto mililitrów stuprocentowego soku owocowego dziennie, jako jednego ze składników owocowych diety, jednak przekroczenie tej ilości należy już traktować jako kalorie ponadprogramowe. Podobnie w przypadku napoju gazowanego lub słodzonego. (…)

Sprawdź: O czym warto pamiętać zmieniając nawyki żywieniowe?

Jaki jest mój poziom kalorii?

W zależności od wieku, wagi, wzrostu, poziomu aktywności fizycznej oraz szybkości, z jaką organizm zwykle spala kalorie, nasze dzienne zapotrzebowanie na kalorie jest bardzo zróżnicowane (…) Dlatego biorąc pod uwagę fakt, iż przedstawione poniżej wskazówki są względne i elastyczne, posłużmy się nimi jako punktem wyjścia. Jeśli ktoś czuje się zbyt głodny lub zbyt gwałtownie traci na wadze (albo też niepotrzebnie), powinien podwyższyć poziom kalorii. Z kolei jeśli ktoś czuje się zbyt najedzony lub nie traci na wadze w takim tempie, w jakim zaplanował, powinien obniżyć poziom kalorii.

Polecamy: Jak najzdrowiej przyrządzać potrawy?

Artykuł pochodzi z książki „20 lat mniej. Cofnij czas i zachowaj wieczną młodość!”, autor: Bob Greene, Wydawnictwo Sensus.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (7)
/3 lata temu
Jak najmniej przetworzona żywność. Podobno dieta paleo świetnie wpływa na zdrowie organizmu: http://cenabiznesu.pl/-dieta-paleo-hit-czy-kit Ale na pewno wymaga dyscypliny i czasu.
/3 lata temu
Praktyczny pakiet zdrowotny jest na stronie www.140longlife.eu w dobrej cenie. Zamawiałem stąd zestaw w niskich ratach. Chodzi o Oazę dokładnie. Tu jest między innymi przetestowany i przebadany system do zamiany wody systemowej, czyli zwykłej kranówki w wodę antyoksydacyjną. Świetna sprawa!
/5 lat temu
Zdrowa dieta to dieta niskoglikemiczna (Montignaca). Wzbogacona o olej lniany, który stanowi bazę diety dr Budwig, to już rozwiązanie idealne- gwarantuje zdrowie, szczupła sylwetkę, dużo energii i wspaniałe samopoczucie. Wszystkich zainteresowanych tematyką zdrowego odżywiania zapraszam na www.nazdrowiesposob.com.
POKAŻ KOMENTARZE (4)