Witamina D – co nowego w suplementacji? Aktualizacja zaleceń

Czy wiesz, że nawet 90% Polaków może mieć niedobór witaminy D? Dzieje się tak dlatego, że głównym jej źródłem jest synteza skórna pod wpływem promieni słonecznych. W naszym kraju słońca zaś przez większą część roku brakuje. Zobacz, jakie są aktualne zalecenia dotyczące suplementacji witaminą D.
Barbara Dąbrowska / miesiąc temu
Witamina D – co nowego w suplementacji? Aktualizacja zaleceń fot. Adobe Stock

Synteza skórna? W Polsce to trudne!

Niewiele jest produktów spożywczych bogatych w witaminę D i nie są one często jadane. Witamina D jest produkowana przede wszystkim w skórze, ale tylko wtedy, gdy:

  • opalasz się z odsłoniętymi ramionami i nogami,
  • przez minimum 15 minut,
  • między godziną 10 a 15,
  • bez użycia kremu ochronnego z filtrem przeciwsłonecznym.

Ręka do góry, która z was opala się w ten sposób w październiku, w Polsce? To jest w zasadzie niemożliwe, prawda? A co dopiero w listopadzie czy w grudniu! Właśnie dlatego witaminę D powinnaś suplementować. W maju 2018 roku opublikowane zostały nowe wytyczne. Na ich bazie pokażę ci, jak krok po kroku sprawdzić, jakiej dawki witaminy D potrzebujesz.

Krok 1

Sprawdź poziom witaminy D we krwi

Poproś swojego lekarza prowadzącego o oznaczenie ilości witaminy D. Fachowo badanie to nazywa się 25(OH)D. Jeśli wyniki wskazuje na niedobór koniecznie skonsultuj się z lekarzem, który na bazie twojej sytuacji zaproponuje odpowiednią dawkę (wyższą niż dawka profilaktyczna).

  • Niedobór 10-20 ng/ml lub mniej - wskazana jest konsultacja z lekarzem
  • Lekki niedobór 20-30 ng/ml - wskazana jest konsultacja z lekarzem
  • Stężenie optymalne 30-50 ng/ml - zastosuj wskazówki dotyczące suplementacji profilaktycznej
  • Wysokie stężenie 50-100 ng/ml wskazana jest konsultacja z lekarzem i zmniejszenie dawki suplementu
  • Toksyczne stężenie więcej niż 100 ng/ml - wskazana jest konsultacja z lekarzem

Krok 2

Sprawdź, czy jesteś w grupie ryzyka

Każdy Polak jest narażony na niedobór witaminy D, ale poszczególne grupy ludzi mają wyższe ryzyko niedoboru. Najnowsze zalecenia wyodrębniły grupy ryzyka.

Do grup ryzyka należą osoby:

  • chorujące na cukrzycę,
  • z zaburzeniami hormonalnymi (np. Hashimoto, zespół policystycznych jajników, insulinooporność),
  • chorujące na schorzenia autoimmunologiczne (np. stwardnienie rozsiane, toczeń układowy),
  • z nadciśnieniem, miażdżycą,
  • wszyscy, którzy są przewlekle leczeni lekami sterydowymi,
  • z chorobami wątroby i nerek,
  • z nowotworami,
  • otyłe,
  • pracujące na nocną zmianę,
  • alergicy,
  • osoby chorujące na celiakię i stany zapalne jelit.

Lista ta nie wyczerpuje wszystkich sytuacji, w których zostaniesz zakwalifikowana do grupy ryzyka. Jeśli nie masz pewności, czy się do niej zaliczasz porozmawiaj ze swoim lekarzem.

Osobom z grupy ryzyka zaleca się:

  • częstszą profilaktyczne kontrolę stężenia witaminy D,
  • stosowanie maksymalnych dawek profilaktycznych (jeśli wynik badania jest w normie).

Krok 3

Przyjmuj witaminę D! (zalecania dla dorosłych w wieku 18-65 lat)

  • Jeśli masz niedobór witaminy D potwierdzony badaniem dawkę suplementacji zawsze powinien ustalać lekarz.
  • Jeśli w badaniu uzyskałaś prawidłowy wynik i nie spełniasz warunków ekspozycji na słońce powinnaś suplementować od 800-2000 j.m witaminy D na dobę, codziennie, przez cały rok.
  • Uwaga! Jeśli jesteś w grupie ryzyka wybieraj najwyższą dawkę suplementacji profilaktycznej, czyli 2000 j.m na dobę.
  • Jeśli (jakimś cudem) udaje ci się spełnić warunki ekspozycji na słońce suplementacja nie jest konieczna, ale wciąż jest zalecana!

Przeczytaj więcej o witaminie D:
Plan suplementacji witaminą D dla całej rodziny!
Uwaga! Te osoby są bardziej narażone na niedobór witaminy D
Jak sprawdzić poziom witaminy D w organizmie?

 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 tygodnie temu
Bzdura! A koronny błąd to taki, że synteza witaminy D3 w naszej szerokości geograficznej jest niemożliwa od września do maja. W tych miesiącach wszyscy zdrowi ludzi powinni przyjmować min 2000jm na dobę, a chorzy (nawet tylko przeziebieni) WIĘCEJ!