Ile kilogramów można schudnąć w ciągu miesiąca?

Odchudzając się powinnaś zwrócić uwagę na tempo utraty masy ciała. To ważne, by dieta nie była zbyt restrykcyjna, bo doprowadzi do efektu jojo. Chcesz wiedzieć, ile można schudnąć w miesiąc?
Jak schudnąć fot. Fotolia

Szybka utrata wagi np. 10 kilogramów w ciągu miesiąca niesie ze sobą wiele niekorzystnych skutków zdrowotnych.

Konsekwencje restrykcyjnej diety

Niepełnowartościowe posiłki dostarczają zbyt mało energii (kcal) potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu i osłabiają go. Stajesz się bardziej podatna na infekcje, masz problemy z koncentracją. Restrykcyjne diety są niedoborowe w żelazo, a to może prowadzić do anemii.

Stosując drakońską dietę buntuje się również układ pokarmowy. Pojawiają się wzdęcia, zaparcia i bóle brzucha. Szybko pozbywasz się z organizmu wody, skóra staje się wiotka i traci jędrność. Zmarszczki są bardziej widoczne, a w ciągu dnia nękają nas bóle głowy oraz mięśni związane ze zbyt niskim stężeniem glukozy we krwi.

Efekt jojo gwarantowany

Jakby tego było mało, grozi ci efekt jojo. Dlaczego? Wygłodzony organizm, gdy tylko dostarczysz mu więcej pokarmu zacznie magazynować energię w postaci tkanki tłuszczowej. To mechanizm zabezpieczający przed następnymi okresami głodu.

Ile można schudnąć w miesiąc?

Według zaleceń lekarzy i dietetyków najlepiej chudnąć 0,5 – 1 kg na tydzień, czyli 2 – 4 kg w miesiącu. Takie tempo sprawia, że dieta jest skuteczna i nie zagraża zdrowiu. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że każdy organizm reaguje inaczej.

Każdy ma własne tempo chudnięcia. Jedna osoba, stosując tę samą dietę, schudnie 2 kg w ciągu miesiąca, a inna 4 kg. Takie tempo utraty wagi daje ci jednak pewność, że chudniesz zdrowo i konsekwentnie zmieniasz nawyki żywieniowe na lepsze.

Skutki szybkiego odchudzania - infografika

Jak utrzymać prawidłowe tempo chudnięcia?

Warto wiedzieć, jaka jest bezpieczna dolna granica kalorii przyjmowanych w ciągu dnia. Chcąc utrzymać prawidłowe tempo chudnięcia, nie należy spożywać mniej niż 1000 kcal dziennie.

Twoja dieta powinna zawierać produkty z wszystkich grup znajdujących się w piramidzie żywieniowej i być dobrze zbilansowana pod względem energetycznym, składników pokarmowych (białka, tłuszcze, węglowodany) i odżywczych (witaminy i minerały). Kluczem jest uzyskanie ujemnego bilansu kalorycznego, co pozwoli ci schudnąć!

Zmiana składu ciała na diecie

Pamiętaj, że na początku diety (przez ok. 2 tygodnie) tracisz najpierw wodę, a dopiero potem spalasz tkankę tłuszczową. Przy dłuższym czasie stosowania diety odchudzającej mogą zdarzać się także okresy zatrzymania wagi. Jest to rzecz zupełnie normalna, którą należy "przeczekać" trzymając się założonego planu dietetycznego i treningowego.

Przeczytaj także:
Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Przewodnik krok po kroku (+ wzory i przykład)
Hit! 10 propozycji dietetycznych obiadów. Najlepsze przepisy na niskokaloryczne obiady!
Dieta 1200 kcal z jadłospisem na 7 dni! + audio opinia dietetyka

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (45)
/3 miesiące temu
Dieta bez zmian, jem to co chcę i nawet piję piwo ale... spalam więcej niż włożyłem w siebie. Dwa treningi dziennie i tak 7 razy w tygodniu. Pierwszy trening pomiędzy 4-5 rano ok. 30, 40 i niekiedy 45min. drugi po pracy pomiędzy 19 a 21, też ok. 45min. Maszyna dzięki której spalam kalorie to orbitrek (ciężki na 160kg). Do tego dodam, że badam sobie krew (od czasu do czasu) co ok. 20-30min. Po 7 pomiarach wiem jaka jest charakterystyka cukru i domyślnie wyrzutu insuliny. Podpowiem, przed treningiem kęs banana, łyk soku z grejfruta robi cuda. Trening jest łatwiejszy, po ok. 20min pot się leje, tętno na poziomie 114-125 (mam 60lat) i ubytek masy ok. 1-1,15kg!!! po 45min. Takie odwodnienie uzupełniam kefirem, mlekiem a rano wodę. Wyniki nie złe. w 1 miesiąc spadek masy 10kg, potem prędkość spada do ok. 5-6kg/mies. Utrzymywanie wysiłku dobowego na poziomie (2x) 600-700kcal zapewnia ujemny bilans energetyczny dla każdego jedzenia i grzechu napicia się piwa :) - to idealny elektrolit z podwójnym działaniem (obniża mi ciśnienie, bez treningu). A wszystko zaczęło się od kupna wagi i ...szoku z poznanych kilogramów - to było ciężka otyłość! dla 183cm. Pozostałe wyniki po pierwszym miesiącu: trójglicerydy 105 z 200, cholesterol całk. 155 z 165(w normie), LDL 90 ze 105, cukier 90, spadek ze 124. Ciśnienie z 197/120 tętnem 70-80 jest obecnie na 103-116/50-68 z tętnem 50-70. najniższe ciśnienie po treningu 89/56 50 (bez zawrotów głowy i otępienia). W smakach zmieniło mi się odczuwanie/smakowanie wody mineralnej, białego sera (chudego), kefiru, jogurtu i mleka(bez dodatków smakowych, owocowych). 1piwo w dobrym towarzystwie to relaks i wyciszenie. Tępo spadku wagi z 0,2kg na dzień, spadło do 0,160kg/d - czy warto? tak! Cel jeszcze przede mną a ja jestem cierpliwy :)
/8 miesięcy temu
Trzeba zwrócić uwagę na to, że niektóre osoby tyją na diecie wysokotłuszczowej, a inne nie. Inni chudną wykonując intensywne ćwiczenia, a inni wykonując ten sam wysiłek nie widzą żadnych efektów. Każda różnica jest indywidualna i uwarunkowana genetycznie. Dlatego warto wykonać badania genetyczne. Wyniki testu dostarczą informacji jakie działania podjąć, aby schudnać lub utrzymać masę ciała.
/8 miesięcy temu
ja chudłam pól kilo na tydzień i już 10 lat trzymam wagę!
POKAŻ KOMENTARZE (42)