Ile można schudnąć w miesięc? fot. Adobe Stock

Ile można schudnąć w miesiąc?

Zdrowe tempo odchudzania to 0,5-1 kg tygodniowo. W ciągu miesiąca bezpiecznie możesz więc zrzucić około 4 kg.
/ 27.04.2020 17:35
Ile można schudnąć w miesięc? fot. Adobe Stock

Odchudzając się powinnaś zwrócić uwagę na tempo utraty masy ciała. Zdrowe odchudzanie to stopniowa utrata kilogramów, bez konsekwencji dla zdrowia, niedoborów pokarmowych i oraz efektu jojo.

Spis treści:

  1. Ile kilogramów można schudnąć w miesiąc?
  2. Zdrowe tempo odchudzania
  3. Skutki zbyt szybkiego odchudzania
  4. Skąd się bierze efekt jojo?
  5. Zmiana składu ciała na diecie

Ile kilogramów można schudnąć w miesiąc?

Według zaleceń lekarzy i dietetyków najlepiej chudnąć 0,5-1 kg na tydzień, czyli 2-4 kg w miesiącu. Takie tempo sprawia, że dieta jest skuteczna i nie zagraża zdrowiu. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że każdy organizm reaguje inaczej.

Każdy ma własne tempo chudnięcia. Jedna osoba, stosując tę samą dietę, schudnie 2 kg w ciągu miesiąca, a inna - 4 kg. Takie tempo utraty wagi daje ci jednak pewność, że chudniesz zdrowo i konsekwentnie zmieniasz nawyki żywieniowe na lepsze.

Zdrowe tempo odchudzania

Warto wiedzieć, jaka jest bezpieczna dolna granica kalorii przyjmowanych w ciągu dnia. Chcąc utrzymać prawidłowe tempo chudnięcia, nie należy spożywać mniej niż 1000 kcal dziennie. To absolutne minimum, a specjaliści zalecają raczej 1200 kcal

Jeśli stosujesz dietę i ćwiczysz (tak jest najzdrowiej!) kaloryczność dziennego jadłospisu nie powinna być niższa niż 1400-1500 kcal.

Twoja dieta powinna zawierać produkty z wszystkich grup znajdujących się w piramidzie żywieniowej i być dobrze zbilansowana pod względem energetycznym, składników pokarmowych (białka, tłuszcze, węglowodany) i odżywczych (witaminy i minerały). Kluczem do sukcesu jest uzyskanie ujemnego bilansu kalorycznego.

Domowa siłownia? Sprzęt siłowy w pomniejszonych cenach kupisz, wykorzystując zniżki ze strony Media Markt kod rabatowy.

Skutki zbyt szybkiego odchudzania

Restrykcyjne diety (poniżej 1000 kcal) przynoszą tylko chwilowy efekt, a konsekwencje drastycznego odchudzania mogą być przykre i długotrwałe. Nie łudź się - nie będziesz bezpiecznie chudnąć w tempie 10 kg na miesiąc. Skutkiem zbyt szybkiego odchudzania może być efekt jojo, niedobory pokarmowe oraz problemy zdrowotne (zobacz też: Niebezpieczne diety - lista najgorszych diet odchudzających).

Niepełnowartościowe posiłki dostarczają zbyt mało energii (kcal) potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu i osłabiają go. Stajesz się bardziej podatna na infekcje, masz problemy z koncentracją. Restrykcyjne diety są niedoborowe m.in. w żelazo, a to może prowadzić do anemii.

Wobec drakońskiej diety również buntuje się układ pokarmowy. Pojawiają się wzdęcia, zaparcia i bóle brzucha.

Szybko pozbywasz się z organizmu wody, skóra staje się wiotka i traci jędrność. Zmarszczki są bardziej widoczne, a w ciągu dnia mogą cię nękać bóle głowy oraz mięśni związane ze zbyt niskim poziomem glukozy we krwi.

Skutki szybkiego odchudzania fot. Kolaż Polki.pl

Nie wpadaj jednak w panikę, jeśli uda ci się schudnąć w miesiąc więcej niż 4 kg, zwłaszcza jeśli jest to pierwszy miesiąc odchudzania. Na początku tempo może być wyższe, ale bardzo ważne jest, aby w kolejnych miesiącach spadło do prawidłowego.

Skąd się bierze efekt jojo?

Szybkie tempo odchudzania grozi też efektem jojo. Dlaczego? Wygłodzony organizm, gdy tylko dostarczysz mu więcej pokarmu, zacznie magazynować energię w postaci tkanki tłuszczowej. To mechanizm zabezpieczający przed następnymi okresami głodu.

Kluczem do sukcesu jest niskokaloryczna dieta, ale zaspokajająca wszystkie potrzeby organizmu. Musisz spalać więcej kalorii, niż ich dostarczasz, przy zachowaniu bilansu wszystkich niezbędnych składników. Każda restrykcyjna dieta jest niedoborowa, a to zawsze będzie skutkować efektem jojo (zobacz też: Dieta bez efektu jojo - zasady).

Zmiana składu ciała na diecie

Pamiętaj, że na początku diety (przez ok. 2 tygodnie) najpierw tracisz wodę, a dopiero potem spalasz tkankę tłuszczową, co zauważysz wykonując analizę składu ciała, którą możesz wykonać u dietetyka lub w niektórych klubach fitness.

Przy dłuższym czasie stosowania diety odchudzającej mogą zdarzać się także okresy zatrzymania wagi. Jest to rzecz zupełnie normalna, którą należy "przeczekać" trzymając się założonego planu dietetycznego i treningowego.

Treść artykułu pierwotnie opublikowana 11.02.2013.

Największym wrogiem szczupłej sylwetki jest podjadanie i spożywanie "gotowców". Zapakuj zdrowy posiłek w wygodny lunchbox i torbę termiczną i miej go zawsze pod ręką!

Więcej o zdrowym odchudzaniu:
Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Przewodnik krok po kroku

Dieta 1200 kcal z jadłospisem na 7 dni! + opinia dietetyka