Sól potasowa - alternatywa dla wielbicieli słonych dań! Czy warto po nią sięgnąć?

Z pewnością słyszałaś, że nadmierne spożycie soli sprzyja nadciśnieniu! Sól potasowa to mieszanka zwykłej soli z chlorkiem potasu. Potas zaś pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie! Czy sól potasowa to dobra alternatywa dla soli kuchennej?
Barbara Dąbrowska / 2 miesiące temu
Sól potasowa - alternatywa dla wielbicieli słonych dań! Czy warto po nią sięgnąć? fot. Adobe Stock

Dlaczego nadmierne spożycie soli jest groźne?

WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zaleca maksymalne spożycie soli na poziomie 5 g dziennie. To zaledwie 1 płaska łyżeczka. Ważne, by pamiętać, że chodzi o łączną ilość czyli:

  • sól, którą dosypujesz do dań, czy bezpośrednio na talerzu,
  • sól, która została dodana do produktów gotowych na etapie produkcji.

Instytut Żywności i Żywienia podkreśla, że Polacy spożywają dwukrotnie więcej soli niż zaleca WHO. Problem dotyczy w równej mierze dorosłych i dzieci.  Dlaczego nadmierne spożycie soli jest groźne?

Sól jest źródłem sodu, chemicznie to chlorek sodu. Sód jest pierwiastkiem niezbędnym człowiekowi, bierze udział w utrzymaniu gospodarki wodnej i równowagi kwasowo-zasadowej.  Zbyt duża ilość sodu niesie jednak ze sobą wzrost ryzyka rozwoju:

  • nadciśnienia tętniczego
  • miażdżycy
  • osteoporozy
  • nowotworu żołądka.

Nadmierne spożycie soli powoduje także zatrzymywanie wody w organizmie i wywołuje obrzęki. Ma to wpływ na duże, dobowe wahania wagi. Zjadłaś dużo słonych produktów? Wieczorem możesz ważyć nawet 2 kg więcej!

Jak ograniczyć spożycie soli?

Pierwszym krokiem, jaki powinnaś wykonać jest ograniczenie spożycia produktów gotowych, przetworzonych. Najwięcej soli jest w:

  • wędlinach,
  • serach żółtych,
  • słonych przekąskach,
  • gotowych sosach,
  • mieszankach przyprawowych,
  • pieczywie,
  • kiszonkach.

Regulacje prawne dotyczące etykiet żywności ułatwiają ograniczanie spożycia soli. Producent ma obowiązek w tabeli wartości odżywczej informować o zawartości soli w 100 g/100 ml produktu. Dzięki temu z łatwością wyłapiesz, co jest jej głównym źródłem w twojej diecie.

Drugim krokiem jest ograniczenie soli, której używasz w domu, do dosalania. Kubki smakowe dość szybko adaptują się do określonego poziomu słoności, co sprawia, że po kilku tygodniach będziesz musiała dodać jeszcze więcej soli, by uzyskać ten sam efekt. Na szczęście proces ten działa także w drugą stronę. Zmniejszenie dosalania zwiększa wrażliwość kubków smakowych. Adaptacja do nowego poziomu słoności trwa około 2-3 tygodni.

Co zrobić, jeśli nie jesteś w stanie odzwyczaić się od soli?

Czym zastąpić sól? Spróbuj soli potasowej!

Przyprawiaj dania świeżymi i suszonymi ziołami, które intensywnie wzmacniają smak! Sól kuchenną warto zastąpić solą potasową spożywczą! Jak działa sól potasowa?

Jak skład ma sól potasowa? Zazwyczaj to mieszanka zwykłej soli o zmniejszonej ilości sodu z chlorkiem potasu. Potas to składnik mineralny, który występuje przede wszystkim wewnątrz komórek i „odciąga wodę” z naczyń krwionośnych. Zmniejszenie objętości krwi skutkuje spadkiem ciśnienia tętniczego.

Sól potasowa, dzięki zawartości potasu, ma zatem działanie przeciwne do zwykłej soli – wpływa na utrzymanie prawidłowego ciśnienia. Znajduje zatem zastosowanie jako element pomocniczy w leczeniu nadciśnienia. Potas pomaga także w ograniczeniu skurczów mięśniowych i zmniejsza obrzęki.

Gdzie kupić sól potasową? Znajdziesz ją w większości sklepów ze zdrową żywnością i w dobrze zaopatrzonych supermarketach.Jej cena wynosi około 10 zł za kilogram. Pamiętaj jednak, że wciąż jest to mieszanka z solą kuchenną, dlatego nie możesz jej spożywać w dużych ilościach. Jej dodatek powinien być niewielki.

Zobacz także:
Sól himalajska – cenne źródło minerałów, czy wielka ściema?
Sól jodowana - dlaczego joduje się sól?
Na czym polega dieta DASH?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)