Sól potasowa fot. Adobe Stock

Sól potasowa – zamiennik soli kuchennej, cena, zastosowanie

Sól potasowa to mieszanka zwykłej soli z chlorkiem potasu i dobry zamiennik zwykłej soli. To właśnie potas pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi!
Barbara Dąbrowska / 18.07.2019 13:54
Sól potasowa fot. Adobe Stock

Spis treści:

Co to jest sól potasowa?

Zazwyczaj to mieszanka zwykłej soli z chlorkiem potasu. Sól potasowa, dzięki zawartości potasu, ma działanie przeciwne do zwykłej soli – wpływa na utrzymanie prawidłowego ciśnienia. Znajduje zastosowanie jako element pomocniczy w leczeniu nadciśnienia. Potas to składnik mineralny, który występuje przede wszystkim wewnątrz komórek i „odciąga wodę” z naczyń krwionośnych. Zmniejszenie objętości krwi skutkuje spadkiem ciśnienia tętniczego. Potas pomaga także w ograniczeniu skurczów mięśniowych i zmniejsza obrzęki.

Sól potasowa wygląda i smakuje dokładnie tak samo, jak sól kuchenna. Ma postać drobnych, białych kryształków. Gdzie kupić sól z potasem? Znajdziesz ją w większości sklepów ze zdrową żywnością i w dobrze zaopatrzonych supermarketachJej cena wynosi około 10 zł za kilogram. Pamiętaj jednak, że wciąż jest to mieszanka ze zwykłą solą, dlatego nie możesz jej spożywać w dużych ilościach. Dodatek soli potasowej powinien być niewielki. Używaj jej tylko wtedy, gdy nie jesteś w stanie zrezygnować z dosalania.

Dlaczego nadmiar soli jest groźny?

WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zaleca maksymalne spożycie soli na poziomie 5 g dziennie. To zaledwie 1 płaska łyżeczka. Ważne, by pamiętać, że chodzi o łączną ilość czyli:

  • sól, którą dosypujesz do dań, czy bezpośrednio na talerzu,
  • sól, która została dodana do produktów gotowych na etapie produkcji.

Instytut Żywności i Żywienia podkreśla, że Polacy spożywają dwukrotnie więcej soli niż zaleca WHO. Problem dotyczy w równej mierze dorosłych i dzieci.  Nie ustalono oddzielnej normy dla soli potasowej. Dlaczego nadmierne spożycie soli jest groźne?

Sól kuchenna jest źródłem sodu, chemicznie to chlorek sodu. Sód jest pierwiastkiem niezbędnym człowiekowi, bierze udział w utrzymaniu gospodarki wodnej i równowagi kwasowo-zasadowej.  Zbyt duża ilość sodu niesie jednak ze sobą wzrost ryzyka rozwoju:

Nadmierne spożycie soli powoduje także zatrzymywanie wody w organizmie i wywołuje obrzęki. Ma to wpływ na duże, dobowe wahania wagi. Zjadłaś dużo słonych produktów? Wieczorem możesz ważyć nawet 2 kg więcej!

Jak ograniczyć spożycie soli?

Pierwszym krokiem, jaki powinnaś wykonać jest ograniczenie spożycia produktów gotowych, przetworzonych. Najwięcej soli jest w:

  • wędlinach,
  • serach żółtych,
  • słonych przekąskach,
  • gotowych sosach,
  • mieszankach przyprawowych,
  • pieczywie,
  • kiszonkach.

Regulacje prawne dotyczące etykiet żywności ułatwiają ograniczanie spożycia soli. Producent ma obowiązek w tabeli wartości odżywczej informować o zawartości soli w 100 g/100 ml produktu. Dzięki temu z łatwością wyłapiesz, co jest jej głównym źródłem w twojej diecie.

Sól potasowa zamiennik zwykłej soli
fot. Adobe Stock

Drugim krokiem jest ograniczenie soli, której używasz w domu, do dosalania. Kubki smakowe dość szybko adaptują się do określonego poziomu słoności, co sprawia, że po kilku tygodniach będziesz musiała dodać jeszcze więcej soli, by uzyskać ten sam efekt. Na szczęście proces ten działa także w drugą stronę. Zmniejszenie dosalania zwiększa wrażliwość kubków smakowych. Adaptacja do nowego poziomu słoności trwa około 2-3 tygodni.Co zrobić, jeśli nie jesteś w stanie całkowicie odzwyczaić się od soli? 

Przyprawiaj dania świeżymi i suszonymi ziołami, które intensywnie wzmacniają smak! Sól kuchenną zastąp solą potasową!

Dowiedz się więcej o soli:
Jak ograniczyć sól i wybrać najzdrowszą? 
Sól jodowana - dlaczego joduje się sól?
Jak zrobić sól ziołową?

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.