hula hop odchudzanie fot. Adobe Stock, Drobot Dean

Hula hop na odchudzanie (z wypustkami, obciążeniem i bez) - przykładowe ćwiczenia i efekty

Ćwiczenia z hula hop potrafią skutecznie odchudzać, jeśli są dynamicznie wykonywane. Poznaj przykładowe ćwiczenia na kręcenie hula hop i wybierz czy wolisz wersję klasyczną, z wypustkami czy z obciążeniem.
/ 22.09.2021 07:59
hula hop odchudzanie fot. Adobe Stock, Drobot Dean

Hula hop na odchudzanie to ćwiczenia, które wykonuje się szczególnie przyjemnie. Jeśli wiesz już jak kręcić hula hop, będziesz mieć z ćwiczeń dużo frajdy. Poznaj przykładowe sposoby ćwiczeń z hula hop i dowiedz się, czym się różni hula hop klasyczne od tego z wypustkami i obciążeniem.

Spis treści:

  1. Hula hop - co to jest i skąd się wzięło?
  2. Efekty ćwiczeń z hula hop na odchudzanie
  3. Jak ćwiczyć z hula hop na odchudzanie?
  4. Jak wybrać hula hop? Hula hop z obciążeniem/ hula hop z wypustkami?

Hula hop - co to jest i skąd się wzięło?

Pamiętacie z dzieciństwa kolorową obręcz, która była wykorzystywana do „dziewczyńskich” zabaw na podwórku? Najwyższy czas sobie o niej przypomnieć, ponieważ dziś efektywny i przyjemny trening z wykorzystaniem hula hop jest bardzo modny. Z hula hop ćwiczą takie sławy jak Beyonce, Pink czy Michelle Obama.

Krótka historia hula hop

Rodowód hula hop sięga lat 50. XX wieku, kiedy to w Stanach Zjednoczonych firma Wham-O wypuściła na rynek kolorowe obręcze wykonane z plastikowych rurek. Nowość szybko zawojowała USA, a następnie cały świat.

Zręcznościowa zabawa, polegająca na nieustannym kręceniu kołem wokół talii, bioder, ramion, nóg, klatki piersiowej, a nawet szyi, stała się jedną z ulubionych aktywności dzieci i artystów cyrkowych. Przez pewien czas nieco zapomniana, dziś znów wraca do łask jako skuteczna forma treningu.

Przykładowe ćwiczenia z hula hop na odchudzanie

Jak ćwiczyć z wykorzystaniem hula hop? Oto kilka propozycji. Zaletą treningu z hula hop jest to, że można trenować praktycznie wszędzie, także podczas oglądania telewizji lub serialu.

Ćwiczenie hula hop na talię osy

  • Stań prosto w rozkroku nieco szerszym niż szerokość twoich bioder.
  • Delikatnie ugnij kolana, ręce wyprostuj i unieś do góry lub ułóż skrzyżnie dłonie na ramionach.
  • Kręć hula hop na wysokości talii, początkowo kilka minut, stopniowo wydłużając czas.
  • Czynność powtórz, kręcąc obręczą w drugą stronę.

Koniecznie wypróbuj też inne ćwiczenia na talię osy.

Ćwiczenia z hula hop na jędrne pośladki i płaski brzuch

  • Połóż się plecach i unieś nogi do kąta prostego.
  • Hula hop umieść między rozszerzonymi stopami, a następnie wolno opuszczaj nogi i zatrzymuj je tuż nad podłogą. Po czym ponownie unieś je do góry. Powtarzaj w trzech seriach po 12-15 powtórzeń.

Jeśli chcesz mieć jędrne pośladki i płaski brzuch, nie wystarczą jedynie ćwiczenia z hula hop na odchudzanie, musisz wykonywać też inne ćwiczenia na pośladki lub ćwiczenia na brzuch, np. zestaw ćwiczeń na brzuch na stojąco.

Ćwiczenia na ramiona z hula hop

  • Wyprostuj rękę i umieść obręcz na nadgarstku.
  • Starają się kręcić hula hop tak, aby przemieszczało się ono od nadgarstka do ramienia i z powrotem. Początkowo będzie to wymagało sporo skupienia, lecz po kilku dniach, ćwiczenie powinno wychodzić ci już znacznie lepiej.

Dodatkowo wykonuj zestaw ćwiczeń na ramiona, a efekty zobaczysz szybciej.

Ćwiczenia na nogi z hula hop

  • Połóż się na plecach na macie do ćwiczeń.
  • Unieś jedną nogę pod kątem 90 stopni, a następnie umieść hula hop w okolicy kostki.
  • Kręć podobnie jak w przypadku ramion.
  • Czynność powtórz również na drugą nogę.

Efekty ćwiczeń z hula hop na odchudzanie

Przy odrobinie systematyczności szybko zobaczysz efekty w postaci szczuplejszej talii, smuklejszych bioder, jędrniejszych pośladków, a także zgrabniejszych nóg i ramion.

Ćwiczenia z hula hop na talię i biodra to też niestety wiele efektów ubocznych. Podczas ćwiczeń z hula hop mięśnie brzuch pozostają cały czas napięte, a w konsekwencji może dojść do przeciążenia mięśni dna miednicy.

Na efekty uboczne najbardziej narażone są kobiety:

  • krótko po porodzie,
  • z rozejściem mięśnia prostego brzucha,
  • cierpiące na bolesne miesiączki,
  • niemające wprawy w ćwiczeniu mięśni dna miednicy.

Biorąc pod uwagę te efekty uboczne, traktuj ćwiczenia z hula hop raczej jako dodatek do treningu wzmacniającego ciało.

Jak ćwiczyć z hula hop na odchudzanie?

Jeśli twoim głównym celem ćwiczeń z hula hop jest odchudzanie, musisz wiedzieć, że najważniejsze jest w tym wypadku spalanie kalorii.

Hula hop nie ma magicznych możliwości odchudzających, a trening będzie skuteczny, jeśli uda ci się spalić dużo energii w trakcie jego wykonywania. 

Średnio, podczas 30 minut treningu z hula hop, spalasz 165 kcal.

Wszystko zależy jednak od twojego stopnia wytrenowania, od tego jak dynamicznie się ruszasz i czy robisz przerwy. Zadbaj o to, by ćwiczenia przynosiły ci radość i nie były przykrym obowiązkiem. Podczas ćwiczeń włącz ulubioną muzykę, ubierz się w wygodny strój sportowy i wywietrz pomieszczenie, w którym wykonasz trening.

Jeśli zależy ci an odchudzających efektach treningu z hula hop, stosuj też dietę redukcyjną zgodną z twoim zapotrzebowaniem kalorycznym.

Przeplataj treningi hula hop z:

Wzmocnisz całe ciało, a efekty będą bardziej zadowalające.

hula hop na odchudzanie z obciążeniemfot. Adobe Stock, twinsterphoto

Jak wybrać hula hop? Hula hop z obciążeniem/hula hop z wypustkami?

Wybierając hula hop, pamiętaj o doborze optymalnej wielkości koła. To idealne, po postawieniu na ziemi, powinno sięgać ci do wysokości żeber.

Hula hop z obciążeniem

Decydując się na zwykłą, plastikową obręcz, można wypełnić ją ryżem, grochem lub piaskiem, aby była cięższa. Wówczas trening będzie bardziej efektywny. Możesz też zdecydować się na cięższe hula hop, które polecane jest dla bardziej zaawansowanych osób.
Hula hop dla zaawansowanych amatorów tego rodzaju aktywności może ważyć nawet 2 kg! Trening hula hop z obciążeniem spala więcej kalorii, ale zdecydowanie trudniej jest wprowadzić ciężkie koło w ruch. Wybieraj je dopiero, jeśli umiesz kręcić prostym, plastikowym kołem.

Hula hop z wypustkami

W sprzedaży dostępne są również hula hop ze specjalnymi wypustkami masującymi, które dodatkowo mają wspomagać skuteczność ćwiczeń.

Takie wypustki masujące wcale nie przyspieszają spalania tłuszczu. Jeśli lubisz uczucie ćwiczeń na hula hop z wypustkami, rób to śmiało. Nie licz jednak na spektakularne efekty z powodu ich obecności. Ważniejsze jest to, byś się ruszała.

Hula hop z wypustkami często powoduje siniaki u osób ćwiczących. To nic zdrowego dla twojego ciała. Jeśli zauważysz taki efekt treningów, zrób przerwę. Być może powinnaś użyć lżejszego koła lub zrezygnować z wypustek.

Na podstawie artykułu Marty Kosakowskiej opublikowanego 14.05.2013.

Czytaj także:
Joga twarzy - na czym polega? Efekty, przykładowe ćwiczenia
Koktajl po treningu, który podkręci metabolizm - 6 przepisów
Trening interwałowy w domu bez sprzętu - przykładowy zestaw ćwiczeń