ćwiczenia z gumą fot. Adobe Stock

Ćwiczenia z gumą: zalety i efekty

Ćwiczenia z gumą są idealne dla początkujących. Wzmacniają mięśnie w całym zakresie ruchu, a same gumy są lekkie i poręczne.
Ewa Cwil / 29.12.2019 19:31
ćwiczenia z gumą fot. Adobe Stock

Ćwiczenia z gumą warto polecić zwłaszcza początkującym jako dobry start w trening siłowy. Z gumami można wzmacniać wszystkie partie ciała, a także wykonywać ćwiczenia rehabilitacyjne.

Ćwiczenia z gumą:

Zalety ćwiczeń z gumą

Do ćwiczeń z gumą nie trzeba dużo miejsca – można je wykonywać wszędzie: na siłowni, w domu, w plenerze i w pokoju hotelowym. Same gumy są lekkie i zajmują bardzo mało miejsca, więc można je bez problemu przechowywać czy zabierać ze sobą w podróż.

Ćwiczenia z gumą należą do ćwiczeń siłowych, czyli takich, które wzmacniają mięśnie. Zaletą gumy jest to, że stawia opór w całym zakresie ruchu – na początku mniejszy, a w miarę jej rozciągania coraz większy. Dzieje się tak niezależnie od pozycji do ćwiczeń i kierunku ruchu. Inaczej jest przy ćwiczeniach z hantlami, podczas których to od kierunku ruchu względem siły grawitacji zależy w dużej mierze pokonywane obciążenie.

Efekty ćwiczeń z gumą

Gumy służą do wzmacniania mięśni. Jeśli są prawidłowo dobrane, wykonywane z nimi ćwiczenia są bardzo skuteczne. Jak każde ćwiczenia siłowe, tak i ćwiczenia z gumą pomagają:

  • modelować ciało,
  • budować masę mięśniową,
  • spalać tkankę tłuszczową,
  • wrócić do sprawności po kontuzjach.

Ćwiczenia z gumą – jak to działa

Guma stawia opór pracującym mięśniom, ale może też ułatwiać wykonanie ruchu! Tak dzieje się np. wtedy, gdy osoba, która chce nauczyć się wykonywać podciąganie na drążku, włoży nogi w gumową pętlę umocowaną do drążka. Guma pomaga wtedy podciągać się, dzięki czemu ćwiczący może podciągać się i wzmacniać mięśnie, choć nie jest dość silny, by podciąganie wykonać samodzielnie.

Najczęściej jednak gumy wykorzystuje się jako obciążenie – gdy się je rozciąga, stawiają opór, który należy pokonać.

Zasady doboru gumy do ćwiczeń

Najpopularniejsze są gumy w postaci różnokolorowych taśm wykonanych z lateksu. Taśmy te mają różną grubość, a więc stawiają zróżnicowany opór.

Kupując taśmy do ćwiczeń w domu najlepiej zaopatrzyć się w kilka o różnym oporze. Te, które łatwiej rozciągnąć przydadzą się do ćwiczeń mniejszych grup mięśniowych, np. bicepsów czy tricepsów albo do ćwiczeń na barki, z kolei te, które trudniej rozciągnąć, będą niezbędne do wzmacniania większych grup mięśniowych, np. mięśni ud, pośladków czy pleców.

Rodzaje gum do ćwiczeń

Gumy do ćwiczeń występują w postaci różnej długości odcinków lub pętli. Bardziej uniwersalne są te w postaci odcinków – lepiej wybrać te dłuższe, gdyż mają więcej zastosowań, a więc można je wykorzystać do większej liczby ćwiczeń niż odcinki krótsze. Takie taśmy można związywać w pętle, składać na pół i przytrzaskiwać drzwiami albo wiązać do stabilnych obiektów.

Taśmy w postaci pętli są wygodne, bo nie trzeba ich wiązać, ale można je wykorzystać do mniejszej liczby ćwiczeń. To oznacza, że aby z ich pomocą móc ćwiczyć całe ciało na różne sposoby, będzie trzeba kupić dużo różnych pętli gumowych – o różnym rozmiarze i stopniu oporu.

Na rynku są też tzw. tubingi, czyli gumy o okrągłym przekroju, które na końcach mają uchwyty. Decydując się na ten rodzaj obciążenia, także trzeba zwrócić uwagę na opór, jaki stawiają gumy i dobrać odpowiedni dla siebie zestaw.

Więcej o ćwiczeniach siłowych:
Prawdy i mity o budowaniu masy mięśniowej
Ćwiczenia na siłowni – co i jak tam robić?