Dynia właściwości fot. Adobe Stock

Dynia: właściwości, przepisy, kaloryczność

Dynia to warzywny hit sezonu jesiennego! Smakuje wybornie, ma wspaniały wpływ na organizm i wysoką wartość odżywczą. Sprawdź, dlaczego warto jeść dynię!
/ 14.11.2019 19:52
Dynia właściwości fot. Adobe Stock

Dynia jest rośliną, o której najczęściej przypominamy sobie jesienią, jednak ma tyle zalet, że swobodnie możesz ją jeść cały rok.

Rodzina dyniowatych to blisko 760 gatunków! W Polsce najczęściej kupisz dynię olbrzymią lub zwyczajną. Każda skrywa wyjątkowe właściwości zdrowotne i lecznicze.

Na skróty:

Owoce dyni są duże i kuliste z licznymi płaskimi nasionami. Dojrzałe dynie zbiera się pod koniec lata. Właściwości lecznicze posiada miąższ i nasiona dyni, z których po wysuszeniu tłoczy się olej.

Wartość odżywcza i witaminy w dyni

Dynia to prawdziwa skarbnica witamin i składników mineralnych. Najwięcej witamin ma dynia o intensywnym kolorze pomarańczowym.

Dynia jest bogata w:

  • witaminę A,
  • witaminy z gr. B (B1 i B2),
  • witaminę C i PP,
  • magnez,
  • potas,
  • żelazo,
  • wapń,
  • cynk,
  • fosfor.

Jest doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, a w dodatku jest niskokaloryczna. W sezonie jesiennym jest bardzo tania i stwarza nieskończone możliwości do komponowania różnorodnych, smacznych, zdrowych dań. 

Dynia i jej właściwości zdrowotne

Lista zalet dyni jest bardzo długa - trudno uwierzyć, że ten owoc (choć częściej mówi się, że jest warzywem) jest popularny tylko w sezonie jesiennym. 

Pomaga zachować młody wygląd skóry

Dynia to jeden z najlepszych pokarmów dla twojej skóry. Dzięki zawartym w niej witaminom A, witaminę C i E jest niekwestionowaną bronią w walce ze zmarszczkami i procesem starzenia.

Jeden kubek gotowanej dyni zapewnia aż 245% dziennego zapotrzebowania na witaminę A.

Dynia opóźnia procesy starzenia i ma wpływ na dobry stan skóry. Zawarty w dyni beta-karoten jest silnym przeciwutleniaczem, chroniącym skórę przed wolnymi rodnikami.

Pomaga w przeziębieniach i wzmacnia odporność

Beta-karoten, znajdujący się w dyni, działa przeciwzapalnie i wspomaga leczenie przeziębienia.
 
Zawarte w dyni cynk i witamina C wzmacniają układ odpornościowy. Jeden kubek gotowanej dyni (np. w postaci zupy) zawiera nawet 10 miligramów witaminy C (blisko 1/5 dziennego zapotrzebowania).
 

Nawilża organizm od środka

Dynia skrywa w sobie nawet 90% wody! Włączona do diety sprawi, że będziesz czuć się po prostu lepiej.

Pomaga schudnąć

 Dynia jest polecana przez dietetyków, bo ma zaledwie 33 kalorie w 100 g, a dodatkowo zawiera w sobie sporo błonnika. Gdy jesz dynię, czujesz się bardziej syta. 

Zwalcza pasożyty i wirusy

Dzięki kukurbitynie, która działa przeciwwirusowo i przeciwpasożytniczo, pestki dyni to silny oręż w walce z pasożytami. Ale tylko te surowe! To wciąż najskuteczniejszy i najlepszy środek na pasożyty u dzieci, bo nie zawiera toksyn i nie wiąże się z żadnymi skutkami ubocznymi.
 

Działa przeciwzapalnie i antynowotworowo

Wspomniany wcześniej beta-karoten to silny przeciwutleniacz i obniża ryzyko zachorowania na raka prostaty (fitosterole zawarte w pestkach dyni hamują powstawanie stanu zapalnego gruczołu krokowego), piersi czy płuc.

Reguluje pracę jelit i oczyszcza

Dynia polecana jest w leczeniu zaparć. Reguluje pracę jelit i pobudza procesy trawienne, a ponadto oczyszcza organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii.

Zalecana jest osobom, które mają problemy ze strony układu trawiennego, gdyż jest lekkostrawna.

Działa moczopędnie

Osoby, które mają problemy z nerkami i pęcherzem moczowym powinny sięgać po nią i komponować np. z żurawiną.

Obniża poziom cholesterolu

Temu warzywu wdzięczne będą osoby z nadciśnieniem tętniczym i miażdżycą, ponieważ skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi.

Pomoże na ciążowe mdłości

Miąższ dyni poleca się kobietom w ciąży, gdyż jest doskonałym środkiem przeciw nudnościom i wymiotom. 

Dynią zainteresowali się naukowcy poszukujący lekarstwa na AIDS. Starają się udowodnić, że peponina występująca w dyni hamuje działanie transkryptazy - enzymu ułatwiającego replikację wirusa wywołującego AIDS.

Jak widzisz, dynię warto włączyć do diety, gdyż to dokonały sposób na dostarczenie niezbędnych witamin i minerałów, a w dodatku to naturalne remedium na wiele dolegliwości.

Poniżej nasze ulubione przepisy na posiłki z dynią.

Dynia - przepisy smaczne i proste

Z miąższu dyni przygotujesz zupę, ciasto, a także np. muffiny, placki, kotlety czy farsz. Pestki to znany dodatek do sałatki lub ciasta, a olej posłuży jako dressing.

Aby dynia nie straciła na swoich właściwościach, warto wiedzieć jak ją ugotować: należy pokroić ją na duże kawałki, opłukać, umieścić w dużym garnku, przykryć i gotować 20-30 minut, aż do miękkości. Gotowanie na parze to zaledwie 12 minut!
 
  1. Frytki z dyni - umyj dynię, wydrąż pestki (możesz je ususzyć) i pokrój w kawałki. Piecz w temperaturze 180-190 stopni Celsjusza. Dopraw pieprzem, solą i chili, aby wydobyć najlepszy smak i aromat.
  2. Zupa z dyni lub krem z dyni - najczęściej podawana w formie gęstego, pożywnego kremu z dodatkiem ziemniaków, marchewki lub pora. Pieczona dynia urozmaici smak potrawy. Podpraż pestki dyni lub słonecznika i podaj na koniec jako dodatek.
  3. Sernik z dyni na zimno lub pieczony przygotujesz z musem lub puree z dyni. Wystarczy wymieszać z serem twarogowym lub jogurtem greckim w zależności od efektu. Spód upieczesz na biszkopcie lub z pokruszonych herbatników. Kolor deseru wzmocnisz sokiem z marchewki lub buraka.

Kto nie powinien jeść dyni?

Dynia zwyczajna ma wysoki indeks glikemiczny (75), dlatego nie jest wskazana u osób chorych na cukrzycę.

Istnieją odmiany, których właściwości mogą być wręcz pomocne w leczeniu cukrzycy, mogą nawet zastąpić insulinę. 

Przeczytaj więcej o dyni:







 Aż 68 przepisów na dania z dyni Dynia dyni nierówna - jaka odmiana do jakiej potrawy?