Młoda kapusta wartości odżywcze fot. Adobe Stock, Viktor Pravdica

Młoda kapusta – wartości odżywcze

Młoda kapusta ma niewiele kalorii, za to dużo błonnika i witaminy C – cztery razy więcej niż kapusta kiszona. Młoda kapusta ma właściwości antybakteryjne i antywirusowe, dlatego sięgaj po nią w czasie przeziębienia.
/ 11.05.2021 10:05
Młoda kapusta wartości odżywcze fot. Adobe Stock, Viktor Pravdica

Młoda kapusta to nic innego jak zwykła biała kapusta, tyle że z wczesnego zbioru. Młoda kapusta pojawia się już w maju i właśnie wtedy warto po nią sięgać.

Młoda kapusta w 100 g ma zaledwie 40 kcal, ten fakt oraz wartości odżywcze młodej kapusty powinny skłonić cię do tego, by wykorzystać ją na obiad. 

Młoda kapusta - wartości ożywcze i właściwości

Młoda kapusta jest słodsza, a jej liście są bardziej kruche. Dania z młodej kapusty, które możesz przygotować, to m.in. bigos z młodej kapusty i zapiekanka z młodej kapusty

Młoda kapusta jest bardzo zdrowa, posiada wiele cennych witamin, zwłaszcza witaminy C. Ma jej cztery razy więcej niż kiszona kapusta. Trzeba jednak wiedzieć, że spożywania kapusty w dużej ilości powinny unikać osoby cierpiące na choroby tarczycy. Kapusta posiada substancje wolotwórcze, które utrudniają przyswajanie jodu.

Młoda kapusta nie będzie ciężkostrawna, jeśli przygotujesz ją z kminkiem, koprem włoskim, majerankiem.

Młoda kapusta zawiera witaminę C, witaminę A, K, E, witaminy z grupy B. Ponadto jest dobrym źródłem potasu, manganu, fosforu, miedzi, siarki, wapnia, żelaza oraz sodu.

Szukasz zdrowych i ekologicznych produktów w dobrych cenach? Dostępny w Agnex kupon rabatowy zapewni Ci jedno i drugie z rewelacyjnie szybką dostawą do domu.

Dzięki wysokiej zawartości witaminy C oraz cennych pierwiastków, młodą kapustę warto jeść w czasie przeziębienia. Właściwości antybakteryjne młodej kapusty warto docenić także na co dzień.

Młoda kapusta dobrze wpływa na pracę układu pokarmowego. Jej surowe liście łagodzą dolegliwości choroby wrzodowej czy nieżytu żołądka. Regularnie spożywana młoda kapusta pomaga pozbyć się zgagi i zaparć.

Młoda kapusta właściwościfot. Duszona młoda kapusta/Adobe Stock, Vivoo

Młoda kapusta najzdrowsza na surowo

Najwięcej wartości odżywczych ma młoda kapusta jedzona na surowo, z tego względu warto sięgać m.in. po sok ze świeżej kapusty.

Z jednej główki młodej kapusty (nie należy obierać wierzchnich zielonych liści) uzyskasz około 3/4 szklanki zielonego soku. Najłatwiej wycisnąć sok z wyciskarce wolnoobrotowej i wypić od razu po przygotowaniu.

Co ciekawe, kiedyś kapusta chroniła żeglarzy przed szkorbutem, Pitagoras zalecał jej codzienne spożywanie jako środka leczącego nerwy, a surową kapustę uważano za środek odświeżający krew, odtruwający wątrobę, leczący artretyzm i bóle głowy.

Zalecano ją w stanach wyczerpania, a w medycynie ludowej jest wciąż uznawana za warzywo lecznicze, którego cenne właściwości potwierdza nauka, a wykorzystuje współczesna medycyna.  

Artykuł powstał na podstawie tekstu dietetyk Małgorzaty Chylewskiej. Pierwotnie został opublikowany 10.05.2016.

Czytaj więcej:
Dynia - wartości odżywcze, właściwości, przepisy
Surówka z młodej kapusty i marchewki
Zupa z kapusty na odchudzanie