Kapusta kiszona fot. Adobe Stock

Kapusta kiszona - kalorie, właściwości zdrowotne i odchudzające

Kapusta kiszona ma pozytywne właściwości zdrowotne. Działa jak naturalny probiotyk i wzmacnia odporność. Kapusta kiszona ma mało kalorii, tylko 16 kcal w 100 g.
/ 14.11.2019 13:55
Kapusta kiszona fot. Adobe Stock

Spis treści:

Jak powstaje kapusta kiszona?

Kapustę kiszoną otrzymuje się w wyniku fermentacji z udziałem szczepów bakterii tj. Leuconostoc, Lactobacillus i Pediococcus. Drobno poszatkowaną kapustę należy posolić, przyprawić i ugnieść. Tak przygotowaną kapustę pozostawia się w temperaturze  pokojowej na kilka dni.

W tym czasie zachodzi fermentacja mlekowa, która powoduje, że w kapuście pojawia się kwas mlekowy, który dodatkowo wydłuża jej trwałość. Kiszoną kapustę cechuje silny kwaśny smak, wysoka wartość odżywcza i liczne właściwości zdrowotne. To warzywo, które wspiera zdrowie jelit, odporność i wspomaga odchudzanie.

Wartość odżywcza

Kapusta kiszona jest idealnym sposobem na wzmocnienie organizmu w czasie jesienno-zimowym. To wtedy wzrasta zachorowalność na grypę i przeziębienie, a jednocześnie dostępność świeżych owoców i warzyw jest niewielka.

Kapusta kiszona poprawia odporność za sprawą dużej ilości witaminy C. Dzięki witaminom z grupy B wykazuje właściwości dotleniające, a także niweluje szkodliwe działanie alkoholu.

Oprócz witamin C i B kapusta kiszona zawiera również witaminy E, P oraz beta-karoten, a także składniki mineralne:

  • wapń,
  • magnez,
  • żelazo,
  • potas.

Warto wspomnieć też o stosunkowo dużej zawartości siarki - pierwiastka, który korzystnie wpływa na wygląd włosów, skóry i paznokci.

Kapusta kiszona kalorie

Kapusta kiszona to dobry produkt dla osób odchudzających się, ze względu na niską kaloryczność. 100 g kapusty dostarcza jedynie 16 kalorii (kcal). Duża ilość błonnika pokarmowego zapewnia sytość na długo. Zatem jedz ją i ciesz się zdrowiem!

Wartość odżywcza kapusty kiszonej w 100 g:

  • Wartość energetyczna: 16 kcal
  • Węglowodany: 1,3 g
  • Tłuszcz: 0,2 g
    • w tym kwasy tłuszczowe nasycone: 0,04 g
  • Białko: 1,1 g
  • Błonnik: 2,1 g
  • Sól: 0,65 g

Najlepiej kupować świeżą kapustę kiszoną z beczki. Te sprzedawane w słoiku są pasteryzowane (poddawane działaniu wysokiej temperatury) i przez to mają mniejszą wartość odżywczą.

Kapusta kiszona kalorie
fot. Adobe Stock

Właściwości zdrowotne

Sprawdź, jakie korzyści zdrowotne przynosi regularne jedzenie kapusty kiszonej.

  • Starożytni rzymscy lekarze leczyli kapustą choroby płuc, stawów, wątroby, chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy, obstrukcje, a także bezsenność. 
  • Kapusta kiszona może regulować temperaturę ciała. W przypadku zbyt wysokiej ciepłoty obniża ją, w przypadku zbyt niskiej - podwyższa.
  • Sok z kapusty kiszonej wzmacnia odporność, łagodzi kaszel, pobudza wydzielanie soków trawiennych i apetyt. Picie soku z kiszonej kapusty wykazuje działanie lecznicze na wątrobę, śledzionę, pęcherzyk żółciowy, żylaki odbytu, reumatyzm, gościec oraz miażdżycę.
  • Kuracja sokiem z kiszonej kapusty to doskonała metoda na oczyszczanie organizmu. W tym celu należy pić 1/2 szklanki soku 3 razy dziennie. Rano dobrze jest wypić sok na czczo, a wieczorem pół godziny po kolacji.
  • Kapusta kiszona to naturalny probiotyk. Bakterie odpowiedzialne za fermentację mlekową regulują funkcjonowanie jelita grubego.

Pamiętaj jednak, że pozytywne właściwości dotyczą kapusty kiszonej, a nie kwaszonej. Niestety w sklepach często można kupić kapustę kwaszoną. Jak ją rozpoznać?

Jest biała, ma intensywny zapach octu i nie była poddawana fermentacji. Korzystne działanie można przypisać wyłącznie kapuście kiszonej. Zdarza się, że pojęcia kwaszona i kiszona są używane zamiennie, dlatego o szczegóły najlepiej dopytaj sprzedawcę.

Kapusta kiszona czy kwaszona
fot. Ula Bugaeva

Działanie przeciwnowotworowe

Badania naukowe potwierdzają, że kiszona kapusta sprzyja profilaktyce i zwalczaniu chorób nowotworowych. Badania dowiodły, że jedzenie przynajmniej raz w tygodniu kapusty (zarówno w postaci surowej i kiszonej) znacznie obniża ryzyko zachorowania na raka żołądka, dwunastnicy czy jelita grubego. Częściowo odpowiadają za to bakterie probiotyczne, które stabilizują mikrobiotę (mikroflorę) jelita grubego.

Kto nie powinien jeść kapusty kiszonej?

Ze względu na wysoką zawartość soli kapusty kiszonej powinny unikać przede wszystkim osoby z nadciśnieniem tętniczym i schorzeniami nerek.Warzywo to ze względu na obecność kwasu mlekowego może działać drażniąco na śluzówkę żołądka, dlatego powinny jej unikać osoby chorujące na chorobę wrzodową. Kapusta kiszona może wywoływać wzdęcia i biegunki u osób z zespołem jelita drażliwego.

Dowiedz się więcej o kiszonkach:
Dlaczego warto jeść kapustę kiszoną na diecie odchudzającej?
Czy kiszonki są zawsze zdrowe?
Surówka z kiszonej kapusty - dodatek do kotletów lub ryby