Grillowane ryby

Mięso w cukrzycy typu 2 - zalecenia

Wielu diabetyków zjada duże ilości mięsa i wędlin sądząc, że jest to zdrowe ze względu na zawarte w nich białko. Jednak w diecie osób chorych na cukrzycę nie powinno być go zbyt wiele, gdyż jego nadmiar może niekorzystnie wpływać na nerki.
/ 04.10.2010 10:51
Grillowane ryby

Mięso – tak, ale z umiarem

Zalecana ilość produktów mięsnych to 100-150 g dziennie. Jest ono dobrym źródłem białka, a także żelaza, cynku oraz witamin z grupy B. Zjedzenie mięsa tylko w minimalnym stopniu wpływa na poziom cukru we krwi.

Jakie mięso wybrać?

Zaleca się przede wszystkim mięso chude. Wiąże się to z odcinaniem widocznych kawałków tłuszczu z mięsa i wybieraniem chudych wędlin, rezygnacją z boczku, golonki i podrobów, a także parówek, mortadeli i kiełbasy z mięsa rozdrobnionego. Pamiętajmy, że zastosowanie odpowiedniego procesu technologicznego sprawia, iż wędliny zawierają tłuszcz, którego na pozór nie widać.

Zamiast tłustych wędlin zaleca się spożywać chude wędliny (typu szynka, polędwica, kiełbasa szynkowa, chude wędliny drobiowe). Z mięsa należy wybierać mięso z kurczaka i indyka (bez skóry). Raz w tygodniu należy zastąpić mięso daniem z fasoli, grochu, soi lub soczewicy, a 2-3 razy w tygodniu daniem z tłustej ryby morskiej.

Dowiedz się więcej: Czy wszystkie tłuszcze są szkodliwe?

Jak przygotować danie mięsne?

Mięso najlepiej gotować (w wodzie, na parze lub w naczyniu do gotowania bez wody, soli i tłuszczu), piec (w żaroodpornym naczyniu, folii lub rękawie foliowym) lub dusić (bez uprzedniego obsmażenia). 

Chorym na cukrzycę poleca się szczególnie dania mięsno-warzywne (z przewagą warzyw), np. mięso duszone z różnymi warzywami, pomidory, kabaczki lub cukinie nadziewane mięsem. Warzywa wzbogacają potrawę w witaminy przeciwutleniające, czyli w witaminę E, C i beta-karoten, które chronią „zły” cholesterol LDL przed utlenieniem, a to osłabia jego właściwości wywoływania miażdżycy. Witamina C, zawarta w wielu warzywach (np. w kapuście, papryce, brokułach, kalafiorze, pomidorach), zwiększa przyswajalność żelaza.

Należy unikać mięs smażonych – są najbardziej kaloryczne. Dla porównania: panierowany i smażony kotlet drobiowy to aż 430 kcal w 100 g, a gotowany w jarzynach kurczak zawiera tylko 108 kcal w 100 g.

Dlaczego tłuszcz z mięsa jest niezdrowy?

Z dwóch powodów. Po pierwsze, zwiększa krzepliwość krwi. Po drugie, tłuste mięso i wędliny zawierają dużo nasyconych kwasów tłuszczowych, które w największym stopniu podwyższają poziom cholesterolu we krwi. Podwyższa go także cholesterol zawarty w tłuszczu zwierzęcym i w podrobach.

Ryby czy mięso?

Zdecydowanie ryby są zdrowsze. Dlaczego? Zawierają znacznie mniej nasyconych kwasów tłuszczowych, są bogate w unikatowe kwasy tłuszczowe omega-3, które zmniejszają ryzyko choroby wieńcowej, ponieważ obniżają trójglicerydy we krwi, ciśnienie krwi, przeciwdziałają tworzeniu się zakrzepów, a także przeciwdziałają arytmii serca. Tłuste ryby morskie to na przykład: makrela, śledź, łosoś, halibut). Ponadto ryby morskie dostarczają jodu, a tłuste ryby witaminy D.

Ryby należy więc jeść 2-3 razy w tygodniu. To sprawi, że nasz organizm będzie lepiej chroniony przed chorobą niedokrwienną serca.

Jak przygotować danie rybne?

Możliwości jest bardzo wiele: ryby warto grillować, dusić, gotować, piec i zapiekać. Wyśmienicie smakują z dodatkiem ziół, czosnku i natki pietruszki. Godna polecenia jest też zupa rybna.

Polecamy: Encyklopedia zdrowia

Zamiast soli

Sól podwyższa ciśnienie krwi, należy więc jej unikać (wielu diabetyków cierpi na nadciśnienie). Sól łatwo zastąpić ją (przynajmniej częściowo) majerankiem, kminkiem, jałowcem, bazylią i lubczykiem. Tak przygotowane posiłki będą nie tylko smaczniejsze, ale i zdrowsze.