POLECAMY

Dynia – sięgnij po nią gdy się odchudzasz

Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, co i w jakich ilościach je, pragnąc zachować smukłą sylwetkę i żyć zdrowo. Zwłaszcza podczas odchudzania zastanawiamy się, po które produkty sięgnąć, aby z jednej strony były one smaczne, a z drugiej lekkostrawne i bogate w składniki odżywcze cenne dla zdrowia. Takim warzywem jest niewątpliwie dynia, a oto powody dla których warto ją jeść.
Dynia – sięgnij po nią gdy się odchudzasz fot. Fotolia

Dynia – kopalnia składników odżywczych

Dynia, tak jak większość warzyw jest niskokaloryczna, dlatego możemy sięgać po nią częściej niż po owoce, które zawierają o wiele więcej cukru. Ponadto, jest bogata w białko potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania, więc spokojnie może zastąpić mięso w diecie. Zawiera również błonnik zapewniający właściwe działanie naszego przewodu pokarmowego, regulując perystaltykę jelita.

Polecamy: Jak robić przetwory z dyni?

Miąższ dyni zawiera wiele potrzebnych witamin i składników mineralnych. Wśród witamin znajdujących się w dyni warto wymienić witaminy z grupy B, kwas askorbinowy czyli witaminę C oraz
β-karoten, będący prowitaminą witaminy A. β-karoten odpowiedzialny jest także za charakterystyczną barwę dyni. Dynia jest dobrym źródłem kwasu foliowego - związku potrzebnego wszystkim kobietom, gdyż prawie wszystkie cierpią na jego niedobór. W miąższu dyni obecne są związki mineralne, takie jak żelazo, wapń, fosfor oraz magnez. Ponieważ przyswajalność witamin i składników mineralnych z suplementów diety jest o wiele mniejsza niż bezpośrednio z produktów, warto dostarczać organizmowi produkty w nie bogate.

Z kolei w pestkach dyni znajdują się „zdrowe kwasy tłuszczowe", tzw. NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe), wpływające korzystnie na funkcjonowanie organizmu. Spożywanie NNKT zmniejsza ryzyko występowania m.in. chorób miażdżycowych, oraz dobroczynnie wpływa na pracę mózgu. W pestkach zawarty jest również cynk, niedobór którego może przyczyniać się do problemów z prostatą. Ponadto cynk wpływa korzystnie na stan włosów, paznokci i cery więc warto włączyć go do diety spożywając produkty bogate w ten składnik.

Zobacz także: Jak marynuje się dynię?

Dynie warto przygotować samemu!

Dynia jest warzywem, które można przygotować na wiele sposobów. Można przygotować z niej w domu zdrowy sok, dzięki temu będziemy mieć pewność, że nie będzie zawierał on dodatku cukru, oraz zachowa wszystkie cenne składniki odżywcze. Jednakże dynia należy do warzyw, które najczęściej spożywane są po wcześniejszej  obróbce. Robi się z niej przetwory oraz zupy i ciasta. Warto samodzielnie robić potrawy z dyni, np. zupy,  zamiast sięgać po dania wysoko przetworzone. Istnieje zasada, że im produkt  bardziej przetworzony, tym łatwiej jest go zafałszować, np. zupa z dyni jako danie gotowe może zawierać niewielką ilość dyni, a jej intensywny smak może zostać uzyskany przez dodanie substancji wzmacniających smak i zapach, takich jak glutaminian sodu, a w celu uzyskania odpowiedniej konsystencji może zostać zagęszczona skrobią modyfikowaną, mączką chleba świętojańskiego czy gumą guar. Dlatego, aby mieć pewność co jemy, warto poświęcić trochę więcej czasu na samodzielne przygotowanie posiłku a nie sięgać po szybkie dania gotowe.

Dynia jest smaczna oraz zdrowa, dlatego warto wcielić ją do diety jak najszybciej - wykorzystajmy sezon, natomiast przez pozostałe miesiące również możemy cieszyć się jej smakiem sięgając po dynię mrożoną w której - dzięki procesowi zamrażania - zachowane zostają wszystkie składniki odżywcze.

Polecamy: Krem z dyni

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/6 lat temu
dynia dynia dynia dynia - ciasto dyniowe, muuua!!!
/6 lat temu
Robiłam dzisiaj krem z dyni, ale nie był tak przesadnie dietetyczny, bo dodałam śmietany. Wiem jedno: był przepyszny!