POLECAMY

Czy kiszonki są zdrowe?

Kiszone ogórki i kiszona kapusta, a także inne przetworzone w ten sposób warzywa i owoce, są źródłem m.in. witaminy C i witamin z grupy B. Kiszonki są niskokaloryczne, więc poleca się je jako składnik diet odchudzających. Sprawdź, dlaczego jeszcze warto jeść kiszonki i jak kisić!
Czy kiszonki są zdrowe?

Kiszone kapusta, ogórki, buraki i wiele innych warzyw i owoców to bogate źródło wielu witamin. Kiszonki świetnie smakują i pachną, są idealnym sposobem na zatrzymanie sezonowych uroków lata, zamknięcie ich w słojach i jedzenie nie tylko zimą, ale o każdej porze roku.

Czym są kiszonki?

Kiszonki to owoce i warzywa przetworzone w sposób naturalny. Zawarte w nich cenne składniki są łatwo przyswajalne przez nasz organizm.

Jedzenie kiszonek wpływa pozytywnie na nasze zdrowie, a nawet urodę. Od dawnych czasów nasze babki konserwują w ten sposób ulubione owoce i warzywa.

Kiszonki cieszą się popularnością na całym świecie i są przysmakiem zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Jakie owoce i warzywa możemy kisić?

  • ogórki,
  • białą, czerwoną i włoską kapustę,
  • buraki ćwikłowe,
  • czosnek,
  • cebulę,
  • cukinię,
  • pomidory,
  • kalafiory,
  • paprykę,
  • marchew,
  • rzodkiewkę,
  • kukurydzę,
  • oliwki,
  • śliwki,
  • gruszki,
  • jabłka,
  • grzyby: rydze, opieńki.

Dlaczego warto kisić owoce i warzywa?

Owoce i warzywa podczas kiszenia zyskują dodatkowe witaminy i minerały.

Kiszonki są źródłem przede wszystkim witaminy C i witamin z grupy B. Zawierają także prowitaminę A oraz witaminy K, E, PP, wapń, potas i magnez.

Dzięki witaminom zawartym w kiszonkach możemy zwiększyć odporność na infekcje, usprawnić pracę układu nerwowego, zwiększyć przyswajalność żelaza w organizmie, a co za tym idzie wyeliminować anemię. Ponadto kiszonki korzystnie wpływają na urodę – wzmacniają paznokcie, nadają blask włosom i promienny wygląd skórze.

Kiszonek nie może zabraknąć w diecie odchudzającej!

Kiszonki mają rewelacyjne właściwości odchudzające. Dlaczego? Zawarte w nich kwas mlekowy i błonnik przyspieszają przemianę materii, regulują pracę jelit i ułatwiają wypróżnienia.

Co więcej, kiszonki są niskokaloryczne, ponieważ podczas procesu kiszenia spada w nich zawartość cukru.

Kiszonki oczyszczają organizm z toksyn, dzięki czemu wszelkie witaminy i minerały są lepiej przyswajalne.

Z pewnością poczujesz się lepiej, jeśli kiszonki staną się podstawowym składnikiem twojej diety odchudzającej.

Zobacz też: Jakie składniki odżywcze zawierają grzyby?

Jak robić przetwory kiszone?

Produkty, które chcemy kisić, należy starannie umyć, a słoje, do których planujemy je włożyć, trzeba uprzednio wyparzyć.

Owoce lub warzywa upychamy bardzo ciasno w przygotowanych naczyniach. Dodajemy koper, ziele angielskie, ząbki czosnku, korzeń chrzanu, pieprz, czasem liście dębu, porzeczki lub wiśni, aby wzbogacić kiszonki o dodatkowe walory smakowe i zapachowe. Całość zalewamy wodą z solą, która, jak wszystkie dodatki, ma również właściwości konserwujące.

Zobacz też: Czy szpinak jest zdrowy?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)