Odżywki białkowe przed czy po treningu? Dowiedz się, kiedy je zażywać i co to daje!

Odżywki białkowe nie są zarezerwowane tylko dla mężczyzn! Regularnie trenujesz i chcesz wspomóc swój organizm taką suplementacją? Podpowiadamy, czy białko należy zażywać przed czy po treningu i jakie korzyści to daje twojemu organizmowi. Zobacz!
Agata Bernaciak / 6 miesięcy temu
Odżywki białkowe przed czy po treningu? Dowiedz się, kiedy je zażywać i co to daje! fot. Adobe Stock

Profesjonalni trenerzy coraz częściej zalecają odżywki białkowe swoim podopiecznym bez względu na wiek czy płeć. Choć jeszcze do niedawna tego rodzaju suplementacja była uważana za typowo męską fanaberię, trend ten zmienił się o 180 stopni i również kobiety bardzo chętnie sięgają po białko przed lub po treningu. Chcesz wiedzieć, jak je poprawnie suplementować i co właściwie daje to twojemu organizmowi? W tym artykule znajdziesz wszystkie informacje na temat białka do ćwiczeń!

Czym jest białko i kiedy je zażywać?

Białko jest składnikiem odżywczym i budulcem, którego potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania. Każdego dnia dostarczasz je do organizmu wraz z pożywieniem. Pytanie jednak brzmi: czy w odpowiednich ilościach?

Jeśli intensywnie trenujesz i zależy ci na zwiększeniu masy mięśniowej (a jest o co walczyć, ponieważ więcej mięśni oznacza szybsze spalanie tkanki tłuszczowej), powinnaś rozważyć dodatkową suplementację białka. 

Co daje suplementacja białkiem?

Białko nie tylko przyspiesza metabolizm, ale także wspomaga odchudzanie, ponieważ to jedyny składnik odżywczy, którego trawienie pochłania tak duże ilości energii (ilość energii = spalone kalorie). Jego zwiększony udział w diecie opłaca się osobom, które walczą o uzyskanie wymarzonej sylwetki a także takim, które po diecie odchudzającej chcą uniknąć efektu jojo. Właśnie z tego powodu trenerzy często zachęcają do picia koktajli białkowych zamiast np. jedzenia tradycyjnej kolacji.

W tym miejscu warto jednak podkreślić, że nadmiar białka w diecie może poważnie zaszkodzić twojemu zdrowiu, dlatego wszelkie zmiany w jadłospisie powinnaś zawsze skonsultować z ekspertem!

Kiedy brać białko? Przed czy po treningu?

Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna:

WSZYSTKO ZALEŻY OD TWOJEJ DIETY!

Jeśli trenujesz pod okiem trenera, a dietę układał ci dietetyk (oczywiście w porozumieniu z instruktorem!), często dodatkowa suplementacja w ogóle nie jest potrzebna. Dobrze zbilansowany jadłospis, w którym istnieje podział na dni treningowe i dni bez treningu wystarczy do osiągnięcia celu.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku osób, które "jedzą na czuja" i jednocześnie sporo ćwiczą. To właśnie im dedykowane są odżywki białkowe. Warto pamiętać, że suplementacja tego składnika jest korzystna tylko wówczas, gdy nie jesteśmy w stanie zapewnić organizmowi odpowiedniej ilości białka z pożywienia, np. z powodu przekroczenia dziennego limitu kalorii na diecie redukcyjnej lub z powodu zwykłego braku czasu.

Białko po treningu

Zażywaj wtedy, gdy nie masz możliwości zjedzenia pełnowartościowego posiłku (np. mieszkasz daleko od siłowni, po ćwiczeniach pędzisz do pracy, zapomniałaś wziąć ze sobą posiłku)

Białko przed treningiem

Zażywaj wtedy, gdy od razu po treningu masz możliwość zjedzenia pełnowartościowego posiłku (takiego, który zawiera w sobie zarówno białko, węglowodany, jak i tłuszcze).

Dowiedz się więcej o odżywkach białkowych:
Odżywki białkowe nie tylko dla sportowców! Przewodnik po dobrych białkach w proszku!
Białko serwatkowe wspomaga odchudzanie. Jakich efektów możesz się spodziewać?
Chcesz szybciej schudnąć i wyrzeźbić sylwetkę? Sięgnij po BCAA!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)