Czy aktywna fizycznie kobieta potrzebuje odżywki białkowej?

Nie bój się odżywek białkowych! Dzięki nim szybciej zauważysz efekty ćwiczeń i odchudzania!
Barbara Dąbrowska / 14.02.2019 13:54
Młoda kobieta pije odżywkę białkową fot. Adobe Stock
Spis treści:

Czym jest odżywka białkowa?

Odżywki białkowe należą do grupy suplementów sportowych MRP (z ang. meal replacment products). Są to najczęściej preparaty w proszku, które po rozrobieniu z wodą, mlekiem lub napojem roślinnym tworzą koktajle uzupełniające składniki pokarmowe i zastępujące posiłek. Rolą odżywek białkowych jest dostarczenie pełnowartościowego białka w dużej ilości, które ułatwia regenerację, wzrost i zwiększa wytrzymałość mięśni.

Dlaczego warto stosować odżywki białkowe?

Australijski Instytut Sportu zaklasyfikował odżywkę białkową do klasy A zalecanych suplementów dla sportowców. Oznacza to, że jej skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi.

Odżywka białkowa powstaje na bazie surowców, które dostarczają skoncentrowanego białka najwyższej jakości. Jego źródłem najczęściej jest serwatka (whey) lub kazeina (z mleka), ale także soja lub groch dla osób na diecie wegańskiej. Białka w proszku cechuje wysoka przyswajalność i  zawartość wszystkich aminokwasów (cegiełka budująca białko), w tym szczególnie tych egzogennych, których organizm sam nie potrafi wytworzyć. Osoby, które cierpią na nietolerancję laktozy mogą przyjmować preparaty na bazie mleka. Na rynku dostępny jest szeroki wybór odżywek białkowych bez laktozy.

Koktajle białkowe można szybko i łatwo przygotować. Bez problemów zabierzesz je ze sobą na trening i wypijesz tuż po jego zakończeniu. To produkty idealne, gdy nie masz czasu na zjedzenie pełnowartościowego posiłku po treningu.

Jakie efekty daje stosowanie odżywek na bazie białka?

Gdy trenujesz regularnie, częściej niż 3 razy w tygodniu twoje zapotrzebowanie na białko może być zwiększone. Aktywna fizycznie kobieta potrzebuje od 1 do 2 g białka na każdy kilogram masy ciała.

Odżywka białkowa nie może być traktowana, jako substytut zbilansowanej diety, ale jest to wygodny sposób uzupełnienia niedoborów tego składnika. Zanim ją zastosujesz oceń swoje dobowe spożycie białka za pomocą dzienniczka żywieniowego (np. na stronie ilewazy.pl) i zobacz, czy w ogóle jej potrzebujesz.

Wysportowana kobieta trzyma bidon z odżywką białkową

Największe korzyści ze stosowanie koktajli z białka czerpią osoby trenujące siłowo i te, które się odchudzają, stosując dietę redukcyjną. Białko jest bowiem najbardziej sycącym składnikiem pokarmowym. Zastosowanie odżywki białkowej 1-2 razy dziennie pozwala ograniczyć ilość przyjmowanego pokarmu, ale także przyspiesza przemianę materii i przyspiesza wzrost masy mięśniowej. Im więcej masz mięśni w ciele tym wyższe jest twoje zapotrzebowanie energetyczne w ciągu całego dnia.

Zalety odżywek węglowodanowo-białkowych

Odżywki białkowe często łączone są w jednym produkcie z węglowodanami. W sklepie produkty te znajdziesz oznaczone, jako odżywka węglowodanowo-białkowa lub białkowo-węglowodanowa w zależności od proporcji składników. Takie połączenie zwiększa twoją wytrzymałość i chroni mięśnie. Preparaty te zaleca są przy dłuższych treningach, które poza siłą wymagają także szybkości i są mocniej obciążające. Białko daje budulec dla tkanki mięśniowej, zaś węglowodany uzupełniają straty glikogenu mięśniowego – cukru zapasowego mięśni. Połączenie obu składników pokarmowych znacząco przyspiesza regenerację.

Jednak, jeśli postanowiłaś schudnąć i trenujesz rekreacyjnie dodatkowa dawka węglowodanów nie będzie ci potrzebna. Zostań przy samej odżywce białkowej.

Dowiedz się więcej o białku:
Jaką funkcję pełni białko? Gdzie występuje w żywności? Jakie jest zapotrzebowanie na białko?
Białko serwatkowe wspomaga odchudzanie. Jakich efektów możesz się spodziewać?
Odżywki białkowe przed czy po treningu? Dowiedz się, kiedy je zażywać i co to daje!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)