POLECAMY

Nasiona chia – czy wiesz, ile dziennie można ich jeść? Sprawdź!

Nawet z jedzeniem zdrowych rzeczy, takich jak nasiona chia, nie warto przesadzać... Nie chcesz mieć wzdęć i zaparć? Przeczytaj!
/ 3 tygodnie temu
Nasiona chia – czy wiesz, ile dziennie można ich jeść? Sprawdź! fot. Adobe Stock

Choć na razie badania przeprowadzone nad prozdrowotnym działaniem nasion chia nie są zbyt liczne, naukowcy skłonni są twierdzić, że nasiona te mają szereg właściwości prozdrowotnych: mogą obniżać poziom cholesterolu, zapobiegają nadciśnieniu i chorobom serca. Z artykułu opublikowanego na łamach Journal of Biomedicine and Biotechnology można z kolei wysnuć wniosek, że jedzenie nasion chia zwiększa ilość kwasów omega-3 i ALA we krwi, pomaga schudnąć i obniża poziom cukru we krwi zaraz po posiłku.

Co w nich jest?

W dwóch łyżkach nasion chia znajduje się 4,6 g białka, 8,6 g tłuszczu i 11,8 g węglowodanów, 9,6 g błonnika. Większość kwasów tłuszczowych to te zdrowe – jednonienasycone, a tylko 0,9 g to kwasy nasycone. Wśród tych zdrowych duża ilość to kwasy omega-3.

Poza makroelementami nasiona chia zawierają także znaczące ilości cennych mikroelementów. Dwie łyżki chia pokrywają:

  • 10% dziennego zapotrzebowania na tiaminę, miedź, niacynę, żelazo i wapń
  • 20% dziennego zapotrzebowania na selen. Mangan, fosfor i magnez

Dzienna dawka nasion chia

Najczęściej zaleca się jadanie nie więcej niż 2 razy dziennie po 20 gramów (czyli 2 łyżki) nasion. W niektórych przypadkach w celu zwiększenia ilości błonnika w diecie można pokusić się o zjadanie ich większej ilości. Należy jednak pamiętać, że nawet dawka 2 razy po 20 g dziennie może u osób, które do tej pory jadły mało błonnika, spowodować wzdęcia i zaparcia. To absolutnie normalna reakcja organizmu, choć wysoce niekomfortowa... Dlatego zawsze zwiększanie ilości błonnika w diecie powinno odbywać się stopniowo, aby organizm miał czas się do tego zaadaptować.

Warto też pamiętać, że powyższe zalecenia dotyczące ilości nasion chia w diecie dotyczą dorosłych. Dzieciom w wieku 10-18 lat zaleca się dawkę nie większą niż 10 g dwa razy dziennie, a młodszym nie więcej niż 8 g dwa razy dziennie.

Jeszcze inne zalecenia stosuje się w przypadku osób , które dietą mają dbać o układ krążenia. W ich przypadku za najkorzystniejszą dawkę chia uważa się przyjmowanie przez 3 miesiące od 33 do 45 g zmielonych nasion dziennie.

Skutki uboczne jedzenia nasion chia

Spokojnie – generalnie ich jedzenie jest bezpieczne, należy jednak pamiętać, że:

  • ze względu na wysoką zawartość witaminy B17, osoby przyjmujące już tę witaminę w innych preparatach nie powinny przesadzać z ilością spożywanych nasion chia
  • osoby z wysokim poziomem trójglicerydów we krwi  powinny używać nasion chia typu Salba, które nie powodują nadmiernego wzrostu poziomu tróglicerydów we krwi ze względu na duża zawartość kwasu alfalinolenowego (ALA)
  •  nasion chia raczej nie powinni jadać mężczyźni zagrożeni rakiem prostaty, gdyż ALA podejrzewane jest o sprzyjanie rozwojowi tego nowotworu

 

Instrukcja obsługi nasion chia

Osoby mające problemy z połykaniem i dzieci poniżej 4 roku życia nie powinny spożywać nasion suchych. Najlepiej na minimum 15 minut przed ich zjedzeniem wsypać je do wody lub jogurtu (mleka kokosowego lub migdałowego albo do soku) pamiętając, że są zdolne wchłonąć aż 12 razy więcej wody niż same ważą.

Dobrym sposobem jest też przygotowywanie napojów czy dań z chia dzień przed ich zjedzeniem – wtedy są już w 100% nasiąknięte, a organizm z większą łatwością "wyciągnie" z nich wszystkie cenne składniki.

W sieci jest mnóstwo przepisów, które podpowiadają jak jeść nasiona chia.

Polecamy:
Trzy powody dla których warto jeść nasiona chia
Jak nasiona chia wpływają na włosy
Przepisy na desery z chia
 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)