Spirulina wlasciwosci cena fot. Adobe Stock

Spirulina - właściwości, stosowanie, dawkowanie, cena

Spirulina ma działanie pobudzające odporność, chroniące przed nowotworami. Jest bogata w białko i żelazo, ale pamiętaj, by nie przekraczać sugerowanego dawkowania.
Agata Bernaciak / 23.03.2020 09:35
Spirulina wlasciwosci cena fot. Adobe Stock

Spis treści:

  1. Czym jest spirulina?
  2. Właściwości i działanie spiruliny
  3. Wartość odżywcza spiruliny
  4. Komu polecana jest spirulina?
  5. Spirulina - cena i dawkowanie
  6. Przeciwwskazania do przyjmowania spiruliny

Czym jest spirulina?

To handlowa nazwa dla cyjanobakterii (inna nazwa to sinice) z rodzaju Arthrospira. Do produkcji suplementów najczęściej wykorzystywane są gatunki Arthrospira platensis oraz Arthrospira maxima. Jeszcze do niedawna bakterie te były zaliczane do glonów (alg). Spirulinę od tysięcy lat spożywa się w Azji. W okresach głodu stanowiła ona cenne uzupełnienie diety. Obecnie na skalę masową produkuje się ją w specjalnie zaprojektowanych zbiornikach. Sprzedawana jest w formie suplementów diety (w tabletkach lub w proszku). 

Właściwości i działanie spiruliny

Spirulina słynie ze swoich właściwości oczyszczających, które nie zostały jednak potwierdzone w badaniach. Naukowcy udowodnili za to, że bakterie te mogą wspomagać układ odpornościowy, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko rozwoju chorób nowotworowych. Spirulina neutralizuje wolne rodniki, spowalnia procesy starzenia, a także wspomaga naprawę uszkodzonych komórek DNA. Uważa się, że jej regularne spożywanie:

Niektóre badania dowodzą także, że spirulina wspomaga leczenie alergii, szczególnie alergicznego nieżytu nosa. Pośrednio, poprzez regulację gospodarki cukrowej, suplement wspomaga także odchudzanie.

Wartość odżywcza spiruliny

Spirulina to bogate źródło białka, 100 g dostarcza aż 57,5 g tego składnika. Nie ma drugiego tak bogatego w proteiny produktu. Spirulina w 100 g zawiera 3 razy więcej wapnia niż mleko, prawie 4 razy więcej białka niż tofu, 23 razy więcej żelaza niż szpinak oraz 39 razy więcej beta-karotenu niż marchew. Jednak biorąc pod uwagę, że standardowo zaleca się spożycie spiruliny w ilości 5-10 g dziennie, to znacząca okazuje się tylko zawartość żelaza, miedzi oraz witamin B1 i B2.

Łyżeczka suszonej spiruliny (7 g) dostarcza:

  • Wartość energetyczna: 20 kcal
  • Tłuszcz: 0,5 g, w tym kwasy tłuszczowe nasycone: 0,2 g
  • Węglowodany: 1,7 g, w tym cukru: 0,2 g
  • Białko: 4 g
  • Żelazo: 2 mg (11% DV*)
  • Miedź: 0,4 mg (21% DV*)
  • Witamina B1: 0,2 mg (11% DV*)
  • Witamina B2: 0,3 mg (15% DV*)

Źródło: nutritiondata.self.com *DV - daily value pokazuje, ile składników odżywczych znajduje się w jednej porcji jedzenia. 5% lub mniej DV na porcję to niska zawartość, 20% i więcej to duża zawartość danego składnika.

Pamiętaj, że wbrew powtarzanym mitom spirulina nie jest dobrym źródłem witaminy B12. Witamina ta występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego na diecie wegańskiej trzeba ją suplementować. W spirulinie witamina B12 występuje w nieaktywnej formie.


Spirulina w tabletkach i w proszku
fot. Adobe Stock

Komu polecana jest spirulina?

Najpopularniejszą formą suplementacji spiruliną są tabletki. Możesz ją kupić także w proszku, który z łatwością dodasz np. do koktajlu czy zupy krem. Suplementacja jest polecana osobom:

Spirulina - cena i dawkowanie

Cena za opakowanie spiruliny zaczyna się od 15 zł, ale za dobrej jakości produkt możesz zapłacić nawet 150 zł. Warto zainwestować w suplement pochodzący ze Stanów Zjednoczonych. Spirulina z Chin (główny światowy producent) bywa zanieczyszczona toksynami uszkadzającymi wątrobę. Nie kupuj suplementów przez internet, stawiaj na produkty apteczne i zawsze sprawdzaj kraj pochodzenia. Najczęściej zalecane dawkowanie wynosi od 2-4 tabletek dziennie i od 5-10 g preparatu w proszku. Nie przekraczaj dawki sugerowanej przez producenta!

Przeciwwskazania do przyjmowania spiruliny

Suplementacji spiruliną nie powinny stosować przede wszystkim dzieci, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz osoby chore na fenyloketonurię. Spiruliny nie należy przyjmować także wtedy, gdy cierpisz na choroby z tzw. autoagresji (np. stwardnienie rozsiane czy reumatoidalne zapalenie stawów) oraz zaburzenia pracy tarczycy.

Treść artykułu została pierwotnie opublikowana 13.08.2019.

Wypróbuj suplementy ze spiruliną!

Więcej o algach w diecie:
10 prostych sposobów na wprowadzenie alg do diety
Poznaj prawdę! Czy algi faktycznie odchudzają?
Chlorella – dlaczego warto jeść glony morskie?