Kobieta pijąca mleko fot. Fotolia

MLEKO ROŚLINNE: który napój roślinny wybrać?

Mleka roślinne cieszą się coraz większą popularnością nie tylko wśród osób, które z powodów zdrowotnych muszą zrezygnować z produktów mlecznych. W sklepach, poza mlekiem sojowym i ryżowym, dostępnych jest także wiele inych, ciekawych odmian napojów roślinnych. Przyjrzeliśmy się im!
Barbara Dąbrowska / 24.05.2017 05:30
Kobieta pijąca mleko fot. Fotolia

Z punktu widzenia prawa żywnościowego „mleko roślinne” nie istnieje, bo mleko to wydzielina gruczołów mlekowych ssaków. Jednak napoje roślinne ze względu na kolor, konsystencję są potocznie nazywane mlekiem, dlatego w tym artykule zamiennie używać będziemy obu określeń.

Wartość odżywcza napojów roślinnych

Na wartość odżywczą mleka roślinnego największy wpływ ma bazowy składnik,  z którego został przygotowany. Napoje przygotowane z produktów zbożowych mają zatem wyższą zawartość węglowodanów, podczas, gdy te zrobione z nasion, czy orzechów przeważnie mają więcej tłuszczu.

Kupując napój roślinny koniecznie trzeba zwrócić uwagę na jego skład i szukać takiego, który w składzie nie ma dodatkowego cukru oraz aromatów. Najprostsza lista składników powinna wyglądać tak:

woda, składnik bazowy (to, z czego zrobione jest mleko roślinne), olej (poprawia konsystencję), sól

Napoje roślinne bywają wzbogacane witaminami (B12, D) i składnikami mineralnymi (żelazo, wapń). Jest to szczególnie ważne dla wegan, gdyż dieta pozbawiona produktów pochodzenia zwierzęcego może być niedoborowa w te składniki.

Mleka roślinne zazwyczaj pienią się gorzej niż mleko krowie, są także droższe.

4 przepisy na domowe mleko roślinne

Mleko roślinne – dla kogo?

Z ciekawości smaku i chęci poszerzenia horyzontów kulinarnych po napoje roślinne może sięgać każdy. Jednak szczególnie wskazane są one dla osób:

  • na diecie wegetariańskiej i wegańskiej,
  • nietolerujących laktozy,
  • uczulonych na białko mleka krowiego (uwaga na napój sojowy, białko soi ma również wysoki potencjał alergizujący).

Osoby, które mają problemy z przewodem pokarmowym i nie mogą jeść produktów bazowych (np. orzechów, kaszy gryczanej) znacznie lepiej tolerują napoje z nich przygotowane.

Przegląd napojów roślinnych

Naturalny napój gryczany, Natumi

  • w 100 g: 51 kcal, 1,6 g białka, 1,1 g tłuszczu, 8,4 g węglowodanów

Ten napój zawiera dużo białka roślinnego cennego dla wegan.Charakteryzuje się dość wyraźnym, charakterystycznym smakiem gryki.

Napój migdałowy, EcoMil

  • w 100 g: 30 kcal, 0,9 g białka, 2,1 g tłuszczu, 1,5 g węglowodanów

Napój migdałowy ma kremową konsystencję, lekko orzechowy, słodki smak. Najmniej kaloryczne, zawiera dużo witaminy E, która jest silnym przeciwutleniaczem.

Napój owsiany, waniliowy, Natumi

  • w 100 g: 48 kcal, 0,6 g białka, 1,3 g tłuszczu, 8,5 g węglowodanów

Ten napój ma delikatnie waniliowy smak dzięki dodatkowi ekstraktu z wanilii. Bazą tego produktu jest owies, dlatego w mleku owsianym jest więcej węglowodanów, a mniej białka. Ma łagodny, słodki smak. Może zawierać w składzie gluten (owies bywa nim zanieczyszczony). Osoby na diecie bezglutenowej powinny dokładnie czytać opakowanie napojów owsianych.

Napój z kaszy jaglanej, Natumi

  • w 100 g: 54 kcal, 0,7 g białka, 1,1 g tłuszczu, 10,0 g węglowodanów

Napój z kaszy jaglanej jest najbardziej kaloryczny, choć różnice między poszczególnymi produktami są nieznaczne. Dostarcza dużych ilości witamin z gr.B.

Napój z konopi, EcoMil

  • w 100 g: 40 kcal, 1,0 g białka, 2,9 g tłuszczu, 2,2 g węglowodanów

Napój nie zawiera soli. Mleko z konopi wyróżnia wyższa zawartość tłuszczu. W przeciwieństwie do mleka krowiego są to przede wszystkim kwasy tłuszczowe nienasycone.

Dowiedz się więcej o mleku z nasion konopi!