witamina A w dyni fot. Adobe Stock, eskstock

Ma o wiele więcej witaminy A, niż pomarańcze, morele i papryka, a Polacy dalej jej nie doceniają. Teraz jest najtańsza i najsmaczniejsza

Dynia jest doskonałym źródłem witaminy A, występuje ona tu głównie w postaci beta-karotenu. Już 50 g surowej, a 100 g gotowanej dyni wypełnia dzienne zapotrzebowanie na witaminę A, ustalone dla Polek i Polaków. Żeby najlepiej wykorzystać witaminę A z dyni, zjedz ją z odrobiną tłuszczu, naturalna witamina A najlepiej się wtedy przyswoi.
/ 19.10.2022 05:05
witamina A w dyni fot. Adobe Stock, eskstock

Dynia jest doskonałym źródłem witaminy A: jest jej tu więcej, niż w cytrusach i wielu popularnych warzywach. Warto w pełni skorzystać z sezonu na dynię, by wysycić organizm tą witaminą antyoksydacyjną. Witamina A z dyni zapewnia dobrą odporność, chroni wzrok, a do tego poprawia wygląd i stan zdrowia skóry.

Spis treści:

  1. Dynia jako źródło witaminy A
  2. Zawartość witaminy A w dyni (przed i po obróbce)
  3. Jak zwiększyć przyswajalność witaminy A z dyni?
  4. Zalety wysokiej zawartości witaminy A w dyni

Dynia jako źródło witaminy A

Witamina A zdecydowanie wyróżnia się pośród wartości odżywczych dyni. Dynia to doskonałe źródło witaminy A. Witamina ta występuje w dyni głównie w postaci beta-karotenu, który jednocześnie odpowiada za charakterystyczne pomarańczowe zabarwienie dyni.

Najwięcej witaminy A mają więc dynie o mocnym, natężonym pomarańczowym kolorze. Dużo witaminy A jest w dyni Hokkaidodyni Muscat. Trochę mniej beta-karotenu ma jaśniejsza dynia piżmowa, a niewiele tej substancji znajdziesz w dyni zielonej i jadalnych białych odmianach dyniW dyniach znajduje się też mniej znany, a zdrowy alfa-karoten.

Zawartość witaminy A w dyni (przed i po obróbce)

Najwięcej witaminy A jest w dyni surowej. Dynia na surowo jest jadalna i smaczna, więc możesz tak czerpać z niej tę cenną substancję. Witamina A znajduje się jednak także w dyni ugotowanej, oraz kwiatach dyni i nawet jadalnych liściach dyni. Najlepsze porównanie realnej zawartości witaminy A w produktach zapewnia sprawdzanie zawartości witaminy A w RAE, czyli w mikrogramach równoważnika retinolu. To najbardziej precyzyjna forma pomiaru realnej aktywności witaminy A. Oto dokładna zawartość poszczególnych frakcji witaminy A w dyni i przetworach dyniowych.

Forma witaminy A Surowa dynia Dynia gotowana Kwiaty dyni Liście dyni
Witamina A RAE (mikrogramy równoważnika retinolu) 426 µg 288 µg 97 µg 97 µg
Witamina A IU 8510 IU 5760 IU 1950 IU 1940 IU
Beta-karoten 3100 µg 2100 µg - -
Alfa-karoten 4020 µg 2720 µg - -

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A dla kobiet wynosi 4000 IU, a dla mężczyzn to 5000 IU. Już mały kawałek (50 g) surowej dyni wypełnia więc twoje dzienne zapotrzebowanie na witaminę A. Jeśli nie chcesz jeść surowej dyni, wystarczy porcja 100 g dyni gotowanej lub pieczonej.

Jak zwiększyć przyswajalność witaminy A z dyni?

Jak jeść dynię, by przyswoić jak najwięcej witaminy A? Przede wszystkim warto zawsze spożywać ją z jakimś źródłem (najlepiej zdrowego) tłuszczu. Witamina A to jedna z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Dynia nie zawiera tłuszczu wcale, więc nie wykorzystasz dobrze witaminy A, np. pijąc sok ze świeżej dyni bez innych dodatków. Nie musisz dodawać tłuszczu dużo, wystarczy płaska łyżeczka oliwy z oliwek, masła, połączenie dyni z nabiałem, orzechami lub masłem orzechowym.

  • Do przecierowego soku z dyni dodaj pół łyżeczki masła, lub zdrowego oleju.
  • Koktajl z dynią przygotuj z dodatkiem nabiału, np. kefiru, mleka lub napoju sojowego w wegańskiej wersji.
  • Sałatki z dynią podawaj zawsze z dressingiem na bazie oliwy lub innych zdrowych olejów roślinnych.
  • Zupę krem z dyni (nawet dietetyczną zupę dyniową w fit wersji) uzupełnij dodatkiem łyżki oleju lub oliwy.
  • Przed lub po upieczeniu dyni, polej ją delikatnie wybranym zdrowym tłuszczem.

dynia warzywo o wysokiej zawartości witaminy Afot. Witamina A z dyni wchłonie się lepiej, jeśli zaserwujesz ją ze źródłem tłuszczu/ Adobe Stock, k2photostudio

Zalety wysokiej zawartości witaminy A w dyni

Wiesz już, że jedząc dynię, możesz dostarczać dużo witaminy A. Jakie zalety ma to dla twojego organizmu? Oto efekty dostarczania wystarczającej dawki witaminy A:

  • poprawiona odporność i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego;
  • zdrowsza i piękniejsza skóra;
  • zmniejszenie trądziku;
  • wsparcie wzroku i widzenia (szczególnie w ciemnościach);
  • zapewnienie dobrego funkcjonowania układu rozrodczego;
  • potencjalnie zapobieganie nowotworom i poprawa naturalnych mechanizmów organizmu chroniących przed procesami nowotworowymi;
  • wsparcie zdrowia kości.

Czytaj także:
Dynia ozdobna – czy jest trująca? Ten smak mówi wszystko
Dynia a cukrzyca i poziom cukru we krwi. Jak jeść dynię, by obniżyć jej indeks glikemiczny?
Komu szkodzi jedzenie dyni? Przeciwwskazania są rzadkie, ale dotkliwe
Czy dynia jest wzdymająca? Czy dynia jest przyjazna diecie low FODMAP?