jak nie przytyć w święta.jpg fot. Adobe Stock, Azurita

Jak nie przytyć w święta? 6 skutecznych i prostych porad

Zastanawiasz się, jak nie przytyć w święta i czy to w ogóle możliwe? To da się zrobić. Wystarczy odpowiednio przygotować potrawy, siadać do stołu bez wilczego apetytu i bez pospiechu cieszyć się ich smakiem. Nie zaszkodzą też inne, dobrze znane patenty na poprawę świątecznego (i nie tylko) bilansu energetycznego.
Ewa Cwil / 07.12.2022 05:56
jak nie przytyć w święta.jpg fot. Adobe Stock, Azurita

Nadprogramowe, niechciane kilogramy to częsty skutek świątecznego przejedzenia. Podczas Bożego Narodzenia (i Wielkanocy) jedzenie towarzyszy nam na każdym kroku. Jak nie przytyć w święta? Są na to sposoby. Nie wymagają wielkiego wysiłku i pozwalają cieszyć się smakiem pyszności. Kluczem do sukcesu jest... spokój oraz zdrowy rozsądek.

Spis treści:

  1. Jak nie przytyć w święta Bożego Narodzenia
  2. Jak jeść w święta, żeby nie przytyć?
  3. Jak przetrwać święta na diecie?

Jak nie przytyć w święta Bożego Narodzenia (i każde inne)

Pierwszy krok to... odchudzenie świątecznego menu. Nie wyobrażasz sobie świąt Bożego Narodzenia bez ryb w panierce, smażonych w głębokim tłuszczu, a Wielkanocy bez sałatki jarzynowej z majonezem i ciast? To znaczy, że na własne życzenie stawiasz na stole prawdziwe bomby kaloryczne. Tego rodzaju dania to żelazne punkty menu w wielu domach i nie chcemy cię namawiać, byś z nich zrezygnowała. Spraw, by były bardziej fit. W jaki sposób?

  • Zastąp majonez (jedna łyżka ma aż 166 kcal) lżejszym i zdrowszym – jogurtem naturalnym lub greckim. Jeżeli chcesz wiedzieć, jaki jogurt naturalny jest najlepszy, to koniecznie zajrzyj do naszego testu jogurtów naturalnych.
  • Ryby najlepiej upiec w piekarniku (pyszny jest mintaj pieczony i dorsz pieczony). Jeśli już musisz smażyć, zrezygnuj z panierki albo przygotuj jej zdrowszą wersję na przykład z płatków owsianych.
  • Ciasta najlepiej byłoby upiec samodzielnie, bo wówczas masz większą kontrolę nad składnikami. Wypróbuj nowe przepisy, np. zrób fit pierniki. Ich przygotowanie nie jest skomplikowane, a odpowiednio dobrane przyprawy zapewniają charakterystyczny korzenny aromat i smak.

Fit ciasta na święta Bożego Narodzenia. Oto 5 sprawdzonych przepisów

Jak jeść w święta, żeby nie przytyć?

Poniżej trzy porady związane z siadaniem do stołu. Są bardzo proste, ale naprawdę skuteczne. Zastosuj je, a zobaczysz, że od stołu wstaniesz z lekkim brzuchem i zadowolona, a wskazania wagi nie poszybują w górę.

1. Przyprawiaj, by użyć mniej soli i cukru

Używanie przypraw pozwala dodać smaku potrawom. Jest również świetnym sposobem, by ograniczyć ilość soli i cukru, a do tego przyśpieszyć przemianę materii i zapobiegać nieprzyjemnym wzdęciom lub zaparciom.

Dania dobrze jest posypywać koperkiem, który łagodzi zaburzenia pracy jelit, pobudza wydzielanie soków żołądkowych i neutralizuje nieprzyjemne skutki spożywania ciężkostrawnych potraw. Warto również sięgać po cząber, jałowiec, estragon, kminek, lubczyk, majeranek czy rozmaryn. - mówi dr Monika Dąbrowska-Molenda ze Szpitala Medicover

Przyprawiać można nie tylko dania główne, ale też desery i napoje. Do ciast, kompotu, herbaty czy kawy możecie dodawać:

  • cynamon (zapobiega wzdęciom),
  • anyż (wspomaga pracę jelit),
  • imbir (zwiększa ukrwienie przewodu pokarmowego).

2. Nie siadaj do stołu głodna

Na pewno znasz tę sytuację z codzienności. Po pracy, w której przez cały dzień twoim jedynym „posiłkiem” była kawa i batonik, wracasz do domu i rzucasz się na lodówkę. W efekcie na twoim talerzu ląduje znacznie więcej jedzenia, niż powinno. Nie pozwól, by ta sytuacja przeniosła się również na wigilijną kolację.

Według tradycji to dzień postny, ale unikaj całkowitej głodówki. Tego dnia zaplanuj kilka lżejszych, ale regularnych posiłków. Dzięki temu, gdy zaświeci pierwsza gwiazdka, odczujesz delikatny, a nie wilczy głód i ze smakiem zjesz wigilijną kolację.

3. Kolejność ma znaczenie

Siadasz przy stole, rozglądasz się i zastanawiasz, od którego przysmaku rozpocząć? Wbrew pozorom to dość istotna decyzja. Zacznij od tych lżejszych i mniej kalorycznych potraw np. barszczu czerwonego wigilijnego, ryby w occie, surówki bez majonezu. W ten sposób zaspokoisz pierwszy głód, zjesz mniej cięższych i tłustych dań.

4. Delektuj się

Na pewno słyszałaś, że sygnał o zaspokojeniu głodu dociera z żołądka do mózgu po około 15-20 minutach. Jeśli jesz szybko w twoim brzuchu może znaleźć się kilka nadprogramowych porcji świątecznych dań i przekąsek. Rozwiązanie jest proste - dokładnie przeżuwaj.

Warto wiedzieć, że trawienie zaczyna się już w jamie ustnej – nasza ślina zawiera bowiem odpowiednio działający enzym – amylazę. Dobre rozdrobnienie pożywienia ułatwia dalsze etapy tego procesu. - mówi dietetyk dr Monika Dąbrowska-Molenda

jak przetrwać na diecie w święta

fot. Jak przetrwać na diecie w święta. Adobe Stock, azurita

Jak przetrwać święta na diecie?

Drogi są dwie: trzymać się ściśle stosowanej diety (ale co to za święta?) albo na czas świąt zrezygnować z niej i zastosować wszystkie powyższe porady. Zdecydowanie polecamy tę drugą drogę, o ile stosowana dieta nie jest niezbędnym elementem leczenia lub rekonwalescencji).

Przypominamy jeszcze dwie ważne zasady:

1. Nie podjadaj!

Podjadanie to prosta droga do wzrostu wagi i rozregulowania metabolizmu! 

Próbując wszystkich przygotowywanych potraw, możesz dostarczyć sobie sporo kalorii, w dodatku zupełnie nie zdając sobie z tego sprawy. Tymczasem każda, nawet najmniejsza łyżka sałatki czy kawałek ryby liczy się do całkowitego kalorycznego bilansu. - podkreśla dr Monika Dąbrowska-Molenda ze Szpitala Medicover

2. Rusz się!

Nie zmuszamy do tego, by podczas świąt intensywnie trenować, jednak spacer na świeżym powietrzu każdemu dobrze zrobi. Pozwoli spalić trochę kalorii, pobudzić pracę układu trawiennego i krążenia. Co najważniejsze zmusi cię do tego, by odejść od stołu i sprawi, że stracisz z zasięgu wzroku (i rąk) wszystkie kuszące smakołyki. Same plusy!

Treść artykułu opublikowana pierwotnie 20.12.2016 roku przez Karolina Kalinowska

Czytaj także:
Jak przetrwać święta na diecie? 13 najważniejszych zasad
„Nie zaczynam diety, bo za chwilę święta” - najgorsza wymówka ever
Przystawki wigilijne – pyszne, lekkie przepisy