POLECAMY

Święta, święta i po świętach... a w pasie kilka dodatkowych centymetrów. Zobaczcie jak tego uniknąć

Im bliżej Bożego Narodzenia, tym częściej rozmawiamy o świątecznym menu i zastanawiamy się, ile przytyjemy w tym roku.
Karolina Kalinowska / 6 miesięcy temu
Święta, święta i po świętach... a w pasie kilka dodatkowych centymetrów. Zobaczcie jak tego uniknąć fot. Fotolia.pl

Nadprogramowe kilogramy są niestety bardzo prawdopodobne, bo podczas świąt jedzenie towarzyszy nam na każdym kroku. Jak więc jeść, by się nie przejeść? O kilka rad poprosiliśmy dietetyka.

1. Nie siadaj do stołu głodna

Na pewno znasz tę sytuację z codzienności. Po pracy, w której przez cały dzień twoim jedynym "posiłkiem" była kawa i batonik, wracasz do domu i rzucasz się na lodówkę. W efekcie na twoim talerzu ląduje znacznie więcej jedzenia, niż powinno. Nie pozwól, by ta sytuacja przeniosła się również na wigilijną kolację.

Według tradycji to dzień postny więc zaplanuj tego dnia kilka lżejszych, ale regularnych posiłków. Dzięki temu, gdy zaświeci pierwsza gwiazdka, odczujesz delikatny, a nie wilczy głód i ze smakiem zjesz wigilijną kolację.

2. Przyprawiaj

Ich używanie pozwala dodać smaku potrawom. Jest również świetnym sposobem, by ograniczyć ilość soli i cukru, a do tego przyśpieszyć przemianę materii i zapobiegać nieprzyjemnym wzdęciom lub zaparciom.

Dania dobrze jest posypywać koperkiem, który łagodzi zaburzenia pracy jelit, pobudza wydzielanie soków żołądkowych i neutralizuje nieprzyjemne skutki spożywania ciężkostrawnych potraw. Warto również sięgać po cząber, jałowiec, estragon, kminek, lubczyk, majeranek czy rozmaryn.

- mówi dr Monika Dąbrowska-Molenda ze Szpitala Medicover

Przyprawiać można nie tylko dania główne, ale też desery i napoje. Do ciast, kompotu, herbaty czy kawy możecie dodawać cynamon (zapobiega wzdęciom) i anyż (wspomaga pracę jelit).

3. Odchudź menu

Nie wyobrażasz sobie świąt bez ryb w panierce smażonych w głębokim tłuszczu, sałatki jarzynowej z majonezem i ciast? To znaczy, że na własne życzenie stawiasz na stole prawdziwe bomby kaloryczne. Tego rodzaju dania to żelazne punkty w bożonarodzeniowym menu w wielu domach i trudno je całkowicie wyeliminować, ale można sprawić, że będą bardziej fit. W jaki sposób?

Podstawowa kwestia to zastąpienie majonezu, którego jedna łyżka ma aż 166 kcal, czymś lżejszym i zdrowszym – jogurtem naturalnym lub greckim. Ryby najlepiej upiec w piekarniku. Jeśli już musisz smażyć, zrezygnuj z panierki albo przygotuj jej zdrowszą wersję na przykład z płatków owsianych. A co z deserami? Ciasta najlepiej byłoby upiec samodzielnie, bo wówczas ma się większą kontrolę nad składnikami. Warto również wypróbować nowe przepisy np. zrobić piernik, ale na bazie ciasta marchewkowego. Jego przygotowanie nie jest skomplikowane, a odpowiednio dobrane przyprawy zapewniają charakterystyczny korzenny aromat i smak.

4. Delektuj się

Na pewno obiło ci się o uszy, że sygnał o zaspokojeniu głodu dociera z żołądka do mózgu po około 15-20 minutach. Jeśli jesz szybko, przez ten kwadrans w twoim brzuchu możne znaleźć się sporo nadprogramowych porcji świątecznych dań i przekąsek. Żeby ten proces wydłużyć, dokładnie wszystko przeżuwaj.

Warto też wiedzieć, że trawienie zaczyna się już w jamie ustnej – nasza ślina zawiera bowiem odpowiednio działający enzym – amylazę. Dobre rozdrobnienie pożywienie już wtedy ułatwia także dalsze etapy tego procesu.

- mówi dietetyk dr Monika Dąbrowska-Molenda

5. Kolejność ma znaczenie

Siadasz przy stole, rozglądasz się i zastanawiasz, od którego przysmaku rozpocząć? Wbrew pozorom to dość istotna decyzja. Zacznij od tych lżejszych i mniej kalorycznych potraw np. barszczu, ryby w occie, surówki, jakiegoś dania gotowanego lub duszonego. W ten sposób zaspokoisz pierwszy głód i zjesz mniej tych cięższych i tłustszych rzeczy

6. Nie podjadaj

Podjadanie to prosta droga do nadmiaru kilogramów, a do tego nadprogramowe przekąski potrafią całkowicie rozregulować metabolizm. 

Próbując wszystkich przygotowywanych potraw, możecie dostarczyć sobie sporo kalorii, w dodatku zupełnie nie zdając sobie z tego sprawy. Tymczasem każda, nawet najmniejsza łyżka sałatki czy kawałek ryby liczy się do całkowitego kalorycznego bilansu. 

- podkreśla dr Monika Dąbrowska-Molenda ze Szpitala Medicover

7. Rusz się!

Nie zmuszamy do tego, by podczas świąt intensywnie trenować, jednak spacer na świeżym powietrzu każdemu dobrze zrobi. Pozwoli spalić trochę kalorii, pobudzić pracę układu trawiennego i krążenia. A co najważniejsze zmusi was do tego, by odejść od stołu i sprawi, że stracimy z zasięgu wzroku (i rąk) wszystkie kuszące smakołyki. Same plusy!

Idź za ciosem, zadbaj o zdrowe żywienie! Przeczytaj także:

5 tłustych produktów, które są zdrowe i pomagają schudnąć
Jak przetrwać święta na diecie? 13 najważniejszych zasad
Cheat meal – brzmi kusząco, ale czy oszukany posiłek ma sens?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (11)
/5 miesięcy temu
PROSTY TRENING, TANIA DIETA, INDYWIDUALNIE DOBRANA SUPLEMENTACJA! WEJDŹ TERAZ NA WWWIGORTRENERONLINEPL I WYGRAJ 10 TYSIĘCY ZŁOTYCH!
/5 miesięcy temu
OSIĄGAJ SZCZUPŁE LUB MUSKULARNE CIAŁO SZYBCIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK! PROSTY TRENING, TANIA DIETA, INDYWIDUALNIE DOBRANA SUPLEMENTACJA! WEJDŹ TERAZ NA IGORTRENERONLINEPL I WYGRAJ 10 TYSIĘCY ZŁOTYCH!
/rok temu
Fakt święta rządzą się swoimi prawami, nawet moja pani dietetyk mi to napisała. Poleciła mi spróbować tego na co mam ochotę, ale w niewielkich ilościach i pić dużo dużo wody niegazowanej. Dzięki temu nie przytyłam na święta:) Polecam moją panię dietetyk jakby ktoś chciał to pani Sylwia Sobczak-Piżuch z Be Light.
POKAŻ KOMENTARZE (8)