POLECAMY

Piramida żywieniowa – co powinnaś o niej wiedzieć?

Założę się, że słyszałaś o piramidzie żywieniowej, ale czy poświęciłaś jej chwilę uwagi? Zobacz, dlaczego warto zapoznać się z piramidą żywienia. Co możesz zyskać?
Barbara Dąbrowska / 3 miesiące temu
Piramida żywieniowa – co powinnaś o niej wiedzieć? fot. Fotolia

Polska Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej (ten drugi człon jest równie ważny, ale o tym za chwilę) powstaje w Instytucie Żywności i Żywienia. Instytut jest jedną z najważniejszych jednostek zajmujących się propagowaniem zdrowego żywienia, to także instytucja, która opracowuje i publikuje polskie normy żywienia. To właśnie na ich bazie powstają zalecenia dla ludności Polski.

Piramida żywieniowa to schemat

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej to najprostszy, schematyczny, graficzny sposób przedstawienia najważniejszych zasad zdrowej diety i zdrowego stylu życia. Za pomocą grafiki i poszczególnych poziomów piramidy przedstawiono proporcje, w jakich powinno się jadać poszczególne, duże grupy produktów spożywczych. Im wyżej dana żywność pojawia się na grafice piramidy, tym mniejszą jej ilość należy spożywać. Ważne, by zrozumieć, że żywność, która jest w piramidzie wysoko, prawie przy szczycie nie jest wcale mniej istotna. Rozmieszczenie graficzne sugeruje przede wszystkim ilość, a nie wartość odżywczą danej grupy spożywczej!

Jeśli chcesz w pełni skorzystać z zalet Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej powinnaś także zapoznać się z 10 zasadami zdrowego żywienia, które są integralną częścią opisu piramidy.

Dla kogo jest piramida żywieniowa?

Piramida żywieniowa przeznaczona jest dla osób zdrowych. Nie da się na jednym schemacie objąć potrzeb wszystkich. Z tego powodu osoby z chorobami serca, cukrzycą, zaburzeniami w pracy tarczycy i innymi schorzeniami powinny za każdym razem konsultować założenia diety ze specjalistą dietetykiem. Specjalnie na potrzeby najmłodszych Instytut Żywności i Żywienia opracował także Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla Dzieci i Młodzieży, która nieznacznie różni się od wersji dla dorosłych.

Celem opracowania piramidy żywieniowej jest schematyczne przedstawienie zasad zdrowej diety, które pozwolą cieszyć się długim życiem z zachowaniem zdrowia fizycznego i psychicznego.

Piramida żywieniowa może się zmienić

Na świecie pierwsza piramida żywieniowa została opublikowana w 1992 roku, w Polsce w 1995. Możecie spotkać różne piramidy, bo są one dostosowywane do zaleceń w kraju publikacji. Polska piramida również zmieniała się na przełomie lat i, z pewnością, w przyszłości również ulegnie zmianie. Nauki związane z żywieniem człowieka wciąż dynamicznie się rozwijają, dlatego modyfikacji ulegają i ulegać będą także zalecenia dotyczące zdrowego żywienia.

Piramida żywienia to nie tylko dieta!

Od 2016 roku w podstawie Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej pojawił się ruch! Podkreśla się ogromne znaczenie codziennej aktywności, która powinna trwać 30-45 minut dziennie. To bardzo ważna zmiana!

Opis piramidy żywieniowej i 10 zasad zdrowego żywienia według Instytutu Żywności i Żywienia

  • W podstawie piramidy żywieniowej znajduje się aktywność fizyczna.
  • Kolejny poziom obejmuje warzywa (dominujące ilościowo) i owoce.
  • Na następnym poziomie są produkty zbożowe (pieczywo, kasze, makarony, ryż).
  • Wyżej umieszczono mleko i produkty mleczne.
  • Za nimi uplasowano mięso, ryby, jajka oraz nasiona roślin strączkowych.
  • Na szczycie piramidy umieszczono tłuszcze i orzechy.

Wzdłuż Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej pojawia się dodatkowa belka, na której zaznaczono by:

  • eliminować cukier i sól,
  • pić dużo wody oraz umiarkowane ilości kawy i herbaty.

Poznaj 10 najważniejszych zasad zdrowego żywienia

  1. Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków, co 3-4 godziny).
  2. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę, tego, co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach: ¾ - warzywa, ¼ - owoce.
  3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem i – częściowo – serem.
  5. Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0,5 kg/tyg.). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.
  6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuje je olejami roślinnymi.
  7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.
  9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 l dziennie.
  10. Nie spożywaj alkoholu.

Chcesz wiedzieć więcej o piramidzie żywieniowej? Zobacz także:

Nowa Piramida Zdrowego Żywienia – co się zmieniło?
Ruch w piramidzie żywieniowej
Czy wiesz jak wygląda wegetariańska piramida?
O zdrowej diecie wiemy wszystko! Dział Zdrowe odżywianie w polki.pl!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/2 miesiące temu
Zgadzam się co do opinii o Slimunox.Stosowałam różne tabletki na odchudzanie ale po żadnych nie było takich efektów jak właśnie po Slimunox.Idealnie dobrany skład tych tabletek pozwolił mi na szybkie pozbycie się 14 kg nadwagi.
/3 miesiące temu
W sumie nowym roku dobrym pomysłem jest detoks (przy okazji poleci parę kilogramów:)) np, tak zbijamywage.pl/preparaty-wspomagajace-odchudzanie/preparaty-wspomagajace-detoksykacje-ktore-sa-najlepsze
/3 miesiące temu
Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Wejdź teraz na: wwwigortreneronlinepl i wygraj 10.000 złotych!