POLECAMY

Przechodzisz na dietę wegetariańską? Pamiętaj o tym!

Czy dieta wegetariańska jest zdrowa? Jak stosować dietę wegetariańską, by nie dopuścić do niedoborów żywieniowych? Oto kilka wskazówek dla nowicjuszy!

dieta wegetariańska

Fot. Fotolia

Czy dieta wegetariańska na pewno jest zdrowa?

Zwolennicy diet wegetariańskich wskazują na ich korzyści dla zdrowia, a także wpływ tego, co spożywamy na nasze samopoczucie. Jak tłumaczy dietetyk: Liczne badania naukowe wykazały, że dieta wegetariańska może chronić przed wieloma chorobami przewlekłymi, takimi jak:

  • otyłość,
  • choroba niedokrwienna serca,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • cukrzyca typu 2,
  • hipercholesterolemia,
  • kamica pęcherzyka żółciowego,
  • próchnica zębów,
  • niektóre nowotwory, gdzie najczęściej wymieniany jest nowotwór jelita grubego.

Wegetarianizm często związany jest także ze zdrowym stylem życia, co w połączeniu z niższą zawartością tłuszczów nasyconych oraz cholesterolu, a wyższym poziomem błonnika pokarmowego, magnezu, potasu, witaminy C i E, kwasu foliowego oraz karotenoidów, sprawia, że dieta jest wartościowa i może mieć dobry wpływ na nasze zdrowie. Oprócz przesłanek ideologicznych, to względy zdrowotne mogą być także powodem do zmiany sposobu żywienia.

Stosowanie diet wegetariańskich i wegańskich ma uzasadnienie w niektórych chorobach np. reumatoidalnym zapaleniu stawów.

Zobacz także: Wegetariańskie zamienniki mięsa

O czym pamiętać stosując dietę wegetariańską?

Jak każda dieta, także ta wegetariańska może być zdrowa, jeśli jest odpowiednio skomponowana. Jest to szczególnie ważne przy stosowaniu bardziej restrykcyjnych odmian.

"Do najczęściej występujących niedoborów związanych ze stosowaniem diety wegańskiej zaliczamy niedobory żelaza, witaminy B12, witaminy D, wapnia, cynku, selenu, jodu, i długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3" – wyjaśnia Agnieszka Ślusarska-Staniszewska i dodaje: "dieta wegańska może być stosowana przez osoby dorosłe, pod warunkiem, że do diety zostaną włączone produkty wzbogacane i/lub suplementy witamin D i B12 oraz wapnia. Ważna jest jednak konsultacja ze specjalistą ds. żywienia, aby pomógł w prawidłowym komponowaniu diety."

W przypadku dzieci, bardziej zalecaną formą jest laktoowowegetarianizm lub laktoowopescowegetarianizm, gdzie ryzyko niedoborów, które mogą być przyczyną zahamowania rozwoju przy odpowiednim bilansowaniu jadłospisu, jest znikome.

Warto zwrócić uwagę, by w diecie nie zabrakło:

  • orzechów,
  • roślin strączkowych,
  • zielonych warzyw,
  • maku,
  • migdałów,
  • produktów zbożowych.

Zobacz także: Wegetarianin uprawiający sport – czego potrzebuje?

Odmiany diet wegetariańskich

Diety wegetariańskie znane są od dawna, szczególnie w krajach Bliskiego Wschodu, a zainteresowanie nimi stale wzrasta. Zdefiniowanie takich jadłospisów nie jest proste, bo istnieje wiele różnych rodzajów, z których te, polegające jedynie na odrzuceniu mięsa, są najbardziej popularne, ale także najmniej restrykcyjne.

  • laktoowopescowegetarianizm

odżywianie polegające na wykluczeniu z diety mięsa czerwonego (wieprzowego oraz wołowego), i jego przetworów, oraz spożywaniu w ograniczonych ilościach ryb, jaj oraz mleka. "Założenia tej diety zbliżone są do diety śródziemnomorskiej, polecanej w profilaktyce oraz wspomaganiu leczenia chorób sercowo-naczyniowych" – wyjaśnia dietetyk, Agnieszka Ślusarska-Staniszewska z poradni dietetycznej 4LINE.

  • laktoowowegetarianizm

Jeśli z diety wyłączamy także ryby, za to spożywamy mleko i jego przetwory oraz jajka – jesteśmy na diecie laktoowowegetariańskiej, przy dodatkowym wykluczeniu jajek – jest to laktowegetarianizm. "Ten ostatni sposób odżywiania najczęściej stosowany jest przez wyznawców hinduizmu i buddyzmu, a liczne badania wykazały, że zwolennicy tej diety poprzez częste spożywanie produktów mlecznych, dostarczają organizmowi więcej wapnia niż osoby odżywiające się tradycyjnie" – tłumaczy dietetyk.

  • weganizm

Wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli między innymi: mleko, jajka, masło, a także miód, ze swojej diety wykluczają weganie.

Frutarianie dodatkowo jedzą wyłączenie te owoce i warzywa, których zerwanie nie powoduje śmierci rośliny, a witarianie nie poddają swoich posiłków żadnej obróbce cieplnej. "Należy zaznaczyć, ze zwolennicy frutarianizmu najczęściej są też witarianami a najbardziej radykalni frutarianie jedzą jedynie te owoce, które same spadły z drzewa" – dodaje Agnieszka Ślusarska-Staniszewska.

Źródło: Materiały prasowe SyS

Zobacz także: Jak zrobić wegańskie śniadanie?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)