Dieta dr Budwig fot. Adobe Stock

Dieta dr Budwig - zasady, opinie, przepis na pastę

Dieta dr Budwig znana jest jako dieta antyrakowa. To dzięki tłuszczom nienasyconym z oleju lnianego, które działają przeciwzapalnie. Wprowadź pastę budwigową do menu.
Agata Bernaciak / 20.09.2019 12:47
Dieta dr Budwig fot. Adobe Stock

Spis treści:

Jak działa dieta dr Budwig?

Dieta dr Budwig zwana także dietą antyrakową została wymyślona w latach 50. ubiegłego wieku przez dr Johannę Budwig - farmaceutkę i biochemiczkę. Badała ona wpływ spożycia tłuszczów na stan zdrowia człowieka. Z jej pracy naukowej wynikało, że duże znaczenie w rozwoju nowotworów ma niewystarczające spożycie tłuszczów omega 3, czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT).

Z obserwacji dr Budwig wynikało, że zamiana tłuszczów zawartych w pokarmach zwierzęcych na te z oleju lnianego przywraca prawidłowe funkcjonowanie komórek. Taka dieta ma działanie silnie przeciwzapalne. Na tej podstawie ułożyła ona wegetariańską dietę leczniczą, której najważniejszymi elementami są siemię lniane i olej lniany (bogate w omega-3).

Dietę poleca się przede wszystkim jako profilaktykę chorób cywilizacyjnych oraz sposób żywienia, który zapobiega rakowi. Jednak jej zastosowanie jest znacznie szersze, mogą stosować ją także osoby z:

  • cukrzycą typu II,
  • chorobami serca,
  • stwardnieniem rozsianym,
  • depresją,
  • chorobą Parkinsona i Alzheimera.

Zasady diety

Podstawą diety jest olej lniany tłoczony na zimno, wysokolinolenowy. Charakteryzuje się on wysoką zawartością kwasu linolenowego z rodziny omega 3. Z oleju lnianego i sera twarogowego przygotujesz specjalną pastę budwigową, którą będziesz zawsze dodawać do śniadania, obiadu i kolacji. Jakie są inne najważniejsze zasady?

  1. Z diety całkowicie eliminujesz mięso, ale możesz jeść ryby, bo one również zawierają omega 3. Jednak sposób przygotowania ryby (smażenie, pieczenie, grillowanie) powoduje, że cenne kwasy tłuszczowe są niszczone. To właśnie dlatego olej lniany jest ich lepszym źródłem
  2. Jedz minimum 500 g warzyw i owoców dziennie, najlepiej świeżych, sezonowych.
  3. Do śniadania i sałatek dodawaj zmielone siemię lniane.
  4. Stawiaj na pełnoziarniste produkty zbożowe.
  5. Jedz regularnie nawet 5-6 razy dziennie.
  6. Między posiłkami pij herbatę zieloną, owocową oraz napary ziołowe (np. z mięty, kopru włoskiego).
  7. Zaleca się uzupełnianie diety produktami fermentacji mlekowej (sok z kwaszonej kapusty) oraz spożywanie drożdży wzbogacających jadłospis w witaminy z grupy B.
  8. Do menu można także włączyć orzechy oraz miód.
  9. Zdrowe osoby, które chcą stosować dietę profilaktycznie mogą od czasu do czasu jeść niewielką ilość mięsa i drobiu – koniecznie z gospodarstw ekologicznych.

Produkty zalecane:

  • sok z kwaszonej kapusty,
  • olej lniany,
  • twaróg biały chudy,
  • mielone siemię lniane,
  • miód,
  • sok z marchwi,
  • drożdże,
  • surowe i suszone owoce,
  • surowe i gotowane warzywa,
  • kasza jaglana i gryczana,
  • płatki owsiane,
  • pestki dyni i orzechy, 
  • warzywa strączkowe,
  • świeże zioła: natka pietruszki, koperek, szczypiorek.

Produkty zakazane:

  • cukier i słodycze,
  • biała mąka,
  • biały ryż,
  • pszenne pieczywo,
  • produkty smażone,
  • tłusty nabiał,
  • mięso i wędliny,
  • jaja,
  • żywność mrożona,
  • żywność konserwowana w puszkach, marnowana i wędzona,
  • produkty wysoko przetworzone.

Dieta dr Budwig opinie
fot. Adobe Stock

Opinia dietetyka

Dieta oparta na warzywach i owocach dostarcza sporo błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych niezbędnych dla twojego organizmu. Zdrowe tłuszcze pochodzące z oleju lnianego i siemienia uzupełniają menu w dobroczynne kwasy omega-3. Te ostatnie wspomagają pracę serca oraz układu krążenia, działają przeciwzapalnie i przeciwdepresyjnie. W menu opracowanym przez dr Budwig może brakować żelaza i witaminy B12 (zapobiegających anemii). Dlatego kuracji nie powinny stosować dzieci i kobiety w ciąży. 

Musisz pamiętać, że dieta dr Budwig jest dietą profilaktyczną. Niestety w internecie dość często można się natknąć na informacje według których można ją stosować w leczeniu nowotworów. To nie prawda! Nie ma dowodów naukowych świadczących o tym, że ten sposób żywienia leczy z raka.
-wyjaśnia Barbara Dąbrowska-Górska, dietetyk

Pasta budwigowa - prosty przepis

Podstawowym elementem diety dr Budwig jest pasta z chudego twarogu i oleju lnianego. Taka kombinacja ułatwia przyswajanie nienasyconych kwasów tłuszczowych. Duże znaczenie ma białko z sera, które zawiera aminokwasy siarkowe zwiększające dostępność omega 3 dla organizmu. Jak zrobić pastę budwigową?

Składniki:

  • 2-4 łyżki oleju lnianego tłoczonego na zimno,
  • 125 g chudego sera twarogowego,
  • 3-4 łyżki jogurtu naturalnego bez cukru lub kefiru.

Sposób przygotowania:

  • Za pomocą blendera zmiksuj dokładnie składniki na gładką pastę.
  • Po przygotowaniu przechowuj ją w lodówce i zjedz ją w ciągu 48 godzin.
  • Pastę zawsze spożywaj na zimno.

Dodatkowe wskazówki

Pastę budwigową można jeść zarówno na słodko, jak i na sposób wytrawny. Podawaj ją z miodem i owocami do śniadania, używaj jako dodatek do sałatek i kanapek. Pastę możesz dowolnie, zgodnie z upodobaniami doprawiać. Dodaj do niej świeże zioła, posiekany czosnek czy paprykę w proszku. Jeśli jesteś na diecie wegańskiej możesz zastąpić ser twarogowy rozgniecioną fasolą lub zmiksować olej lniany z orzechami.

Im dłużej stosujesz dietę, tym większą ilość oleju lnianego możesz dodawać do pasty. Zacznij od 2 łyżek stopniowo dochodząc po kilku tygodniach do 6-8. W ten sposób unikniesz biegunek, które mogą wystąpić przy nagłym zwiększeniu ilości oleju w diecie.
-radzi Barbara Dąbrowska-Górska

Pasta budwigowa
fot. Adobe Stock

Przykładowy jadłospis

Zobacz, jak wygląda przykładowy jadłospis na diecie dr Budwig.

  • 7:00 szklanka soku z kwaszonej kapusty
  • 8:00 śniadanie: musli z owocami, pasta budwigowa, szklanka herbaty czarnej, zielonej lub owocowej
  • 10:00 szklanka soku z marchwi z łyżką mielonego siemienia lnianego
  • 12:00 obiad: sałatka warzywna z dressingiem z pasty budwigowej, warzywna zupa krem z kaszą jaglaną, deser: dowolne owoce zmiksowane z pastą Budwig
  • 15:00 szklanka soku z winogron lub ananasowego z łyżką zmielonego siemienia lnianego
  • 18:00 szklanka ciepłej herbaty (np. roiboos) może być słodzona łyżeczką miodu
  • 18:30 kolacja: kasza gryczana gotowana na bulionie warzywnym z duszonymi warzywami, pastą budwigową i łyżeczką drożdży

Dowiedz się więcej o tłuszczach w diecie:
Tłuszcze są ważne dla organizmu. Ograniczaj tylko te nasycone i trans!
Jak szkodzą tłuszcze nasycone? Jedz ich jak najmniej
Olej kokosowy jak smalec? Eksperci ostrzegają przed jego negatywnym działaniem

Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.
Barbara Dąbrowska-Górska
mgr inż.
Barbara Dąbrowska-Górska
dietetyk
Specjalistka z zakresu żywieniowego leczenia otyłości, insulinooporności i zespołu jelita wrażliwego.

Dietetyk z 12 letnim doświadczeniem. Ukończyła Technologię Żywności i Żywienie Człowieka w warszawskiej Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Pomaga pacjentom trwale zmienić nawyki żywieniowe. Uczy realnych rozwiązań, szacunku do ciała, konsekwencji i „godzenia” się z jedzeniem. Twórczyni autorskiego podejścia w nurcie pozytywnej dietetyki. Prowadzi poradnię online barbaradabrowska.pl.