Chcesz zastosować dietę Dukana? Poznaj wady i zalety popularnej diety białkowej!

Dieta Dukana, pomimo wielkiej popularności, jest szkodliwa dla organizmu. Dieta białkowa może m.in. obciążać nerki, uszkadzać wątrobę lub powodować zaparcia i problemy trawienne. Czy warto ją stosować? Jakie są jej plusy i minusy?
Chcesz zastosować dietę Dukana? Poznaj wady i zalety popularnej diety białkowej! fot. Adobe Stock

Modna dieta Dukana

Co druga spośród odchudzających się osób jest na diecie Dukana. Siostra, przyjaciółka, sąsiadka – wszyscy mówią tylko o diecie białkowej.

Modne jest jedzenie klika razy dziennie serków ziarnistych (wiejskich), wypijanie litrów kefiru czy zagryzanie piersi z kurczaka w czasie w pracy. Białko, białko, białko, dużo białka...

Przez wiele osób stosujących dietę Dukana opisywana jest ona jako idealna dieta odchudzająca. Powoduje duży spadek masy ciała w stosunkowo krótkim czasie… Czy aby na pewno tylko to się liczy? 

Dieta Dukana a racjonalna dieta odchudzająca

Przerażające jest nie tyle to, że dieta ta zyskuje coraz więcej zwolenników. Niepokojące jest, że ludzie sięgają po nią  bezkrytycznie, bez chwili zastanowienia się nad stanem własnego zdrowia, nie poznawszy wad i potencjalnych zagrożeń diety białkowej!

Zgodnie z założeniami diety racjonalnej, w całodziennej racji pokarmowej udział składników pokarmowych powinien wyglądać następująco:

  • 15% białka,
  • 25% tłuszczu,
  • 60% węglowodanów.

W diecie Dukana stosunek ten zostaje zaburzony. Filarem tej diety jest białko, które jest głównym źródłem energii.

Czy uważasz, że możesz bezkarnie zmieniać optymalny udział poszczególnych składników pokarmowych w swojej diecie i pomijać zasady zdrowego żywienia? Takie działanie będzie miało poważne konsekwencje dla twojego zdrowia?

Jakie są wady i zalety diety Dukana? Zalet jest zdecydowanie mniej!

Zalety diety Dukana

1. Szybkie efekty w postaci spadku masy ciała (choć to jednocześnie wada, bo szybki spadek wagi prowadzi do efektu jo-jo).

2. Radykalnie zmniejszone spożycie cukru i słodyczy oraz produktów wysoko przetworzonych, takich jak „fast-food” i dania gotowe.

Wady diety Dukana

1. Promowanie złych nawyków żywieniowych

Dieta Dukana zaleca nieprawidłowe proporcje składników pokarmowych w diecie (białko, tłuszcz, węglowodany).

2. Niewielkie urozmaicenie

Każda dieta powinna być urozmaicona i dostarczać wszystkich składników odżywczych. W pierwszym etapie diety Dukana należy jeść tylko mięso, jaja, a zakazane są warzywa i owoce.

3. Nadmierne spożycie białka, obciążenie nerek i wątroby

Upośledzenie pracy nerek w wyniku obciążenia białkiem może prowadzić do nadciśnienia, tworzenia kamieni nerkowych i obrzęków. W skrajnych przypadkach stosowanie diety Dukana skutkuje niewydolnością nerek i koniecznością dializ.

Dieta białkowa prowadzi to kumulacji toksycznych metabolitów białka. Twoim organem odtruwającym jest wątroba, która w takiej sytuacji nie funkcjonuje prawidłowo.

4. Silne zakwaszenie organizmu i gromadzenie ciał ketonowych

Przy niedostatecznym spożywaniu węglowodanów, tłuszcze nie są spalane do końca i powstają ciała ketonowe. Mózg, serce oraz mięśnie potrafią wykorzystywać ciała ketonowe do uzyskania energii, jednak „preferują” glukozę.

Przy niedostatecznej ilości glukozy dochodzi do zwiększonej przemiany kwasów tłuszczowych w ciała ketonowe, wątroba nie jest w stanie przetwarzać pochodnych kwasów tłuszczowych.

Dochodzi do kwasicy ketonowej i ketonurii. Nieleczona kwasica ketonowa może prowadzić do śpiączki i jest stanem, który bezpośrednio zagraża życiu. Ketony wywołują także nieprzyjemny zapach z ust.

Obecność ketonów sprawia, że nie czujesz głodu i masz euforyczny nastrój. To może cię zmylić! 

5. Złe samopoczucie, problemy z koncentracją

Brak odpowiedniej ilości przyswajalnych węglowodanów negatywnie wpływa na mózg. W konsekwencji pojawia się uczucia zmęczenia i zaburzenia koncentracji. Spada wydolność i siła mięśni ze względu na brak substratów do syntezy glikogenu tworzącego naturalne, mięśniowe rezerwy energii.

6. Zwiększona utrata wapnia z moczem

Nadmierne spożycie białka wiąże się ze zwiększonym wydalaniem wapnia, co zwiększa ryzyko osteoporozy.

7. Zwiększone ryzyko dny moczanowej

Ciała ketonowe, które powstają w czasie stosowania diety białkowej sprzyjają odkładaniu się kwasu moczowego w stawach. Jest to proces, który odpowiada za rozwój dny moczanowej.

8. Zaburzenia trawienia i zaparcia

Wykluczenie warzyw i owoców w pierwszych fazach diety Dukana prowadzi do niewielkiego spożycia błonnika pokarmowego. Następuje zwolnienie perystaltyki jelit, co skutkuje przewlekłymi zaparciami.

9. Wysokie spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu i soli

Źródła białka polecane w diecie białkowej np. mięso i jego przetwory, jajka, sery są bogate w szkodliwe dla serca kwasy tłuszczowe nasycone, cholesterol i sól.

10. Szybki efekt jo-jo

Dieta Dukana skutkuje szybkim spadkiem masy ciała, ale utrata wagi następuje głownie przez odwodnienie. Im gwałtowniej chudniesz tym większy efekt jo-jo zaobserwujesz po zakończeniu diety.

11. Niedobory witaminowe

Dieta białkowa wywołuje niedobory witamin rozpuszczalnych w wodzie:

  • witaminy C,
  • witamin z grupy B oraz PP,
  • cynku, miedzi i selenu.

Najlepszymi źródłami tych składników odżywczych są pełnoziarniste produkty zbożowe, kasze, owoce i warzywa eliminowane w diecie Dukana.

Przeciwwskazania do stosowania diety Dukana

Ze względu na tak niską ilość węglowodanów i ich nierównomierne rozmieszczenie w posiłkach dietę Dukana należy bezwzględnie odradzić:

  • osobom chorym na cukrzycę,
  • zawodowym kierowcom,
  • osobom pracującym w szczególnych warunkach (np. przy niebezpiecznych maszynach).

W ich przypadku nagły spadek poziomu cukru we krwi i niedocukrzenie mózgu może mieć tragiczne konsekwencje. 

Twoje ciało nie jest obiektem doświadczeń! Rozpoczynając stosowanie jakiejkolwiek diety upewnij się, że dokładnie rozumiesz mechanizmy jej działania i zagrożenia z nią związane.

Zobacz także:
Te popularne diety co roku rujnują twój metabolizm. Stosowałaś je?
TOP 5 przepisów do wykorzystania na diecie Dukana
Jak schudnąć bez diety? Mamy na to 11 sprawdzonych sposobów

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (6)
/4 miesiące temu
wreszcie ktos z sensem mówi o diecie dukana!
/6 lat temu
Witam, serdecznie Prosiłabym o namiary na tego dietetyka. Też chciałabym normalnie funkcjonować, wyglądać jak na wiek 22lata przystało. proszę o informacja na @. z góry dziekuje Anna Mrowiec
/6 lat temu
raczej Pan/Pani się nie zna!
POKAŻ KOMENTARZE (3)