Czy osteoporoza boli fot. Fotolia

Czy osteoporoza boli - pierwsze objawy rozpoznanie i diagnostyka osteoporozy

Osteoporoza sprawia, że mocne niegdyś kości zaczynają przypominać... gąbkę. Choroba rozwija się przez lata. Masz więc ogromną szansę na to, by nie dać się jej zaskoczyć.
Diana Ożarowska-Sady / 17.08.2017 14:59
Czy osteoporoza boli fot. Fotolia

Osteoporoza może przez lata rozwijać się nie dając żadnych objawów. Ponieważ osteoporoza nie boli (przynajmniej w początkowej fazie), często lekceważymy pierwsze objawy choroby. Zobacz jak rozpoznać chorobę i kto jest najbardziej narażony i co zrobić, by uniknąć osteoporozy

Jak rozpoznać objawy osteoporozy?

Choroba osłabia kości, czego efektem jest m.in. spłaszczenie kręgów powodujące zaokrąglenie pleców albo utratę centymetrów. Inne objawy, które mogą sygnalizować osteoporozę, to np.:

  • nieprawidłowa postawa, a konkretnie wypchnięty do przodu brzuch;
  • ból pleców i kręgosłupa (silny, nagły może świadczyć nawet o złamaniu osłabionego kręgu!);
  • bóle brzucha – gdy żebra uciskają na narządy wewnętrzne;
  • złamania kości – nawet w wyniku uderzenia czy pozornie niegroźnego upadku. Szczególnie podatne na urazy są nadgarstki i kości szyjki udowej (do złamania dochodzi, gdy upadasz na biodro).

Uwaga! Objawy takie świadczą o zaawansowanej osteoporozie. Zanim jednak wystąpią, choroba przez wiele lat rozwija się w ukryciu. By nie dopuścić jej do głosu, trzeba działać.

Co sprzyja rozwojowi osteoporozy?

Osteoporoza może wystąpić u każdego. Na jej celowniku najczęściej jednak znajdują się ludzie, u których w rodzinie występowała już ta choroba. Ryzyko podnoszą także:

  • bardzo szczupła i drobna budowa ciała – świadczy o mniejszej masie kostnej;
  • zaburzenia hormonalne – głównie zaburzenia pracy tarczycy oraz spadek hormonów płciowych, np. w wyniku menopauzy;
  • wiek – po 60. roku życia mamy o ok. 30 procent słabszy kościec niż w okolicach trzydziestki!
  • nadużywanie alkoholu i napojów z kofeiną oraz palenie papierosów – upośledzają wchłanianie wapnia i odbudowę kości;
  • dieta zawierająca za dużo zwierzęcego białka – zwiększa wydalanie wapnia z moczem;
  • zażywanie niektórych leków, np. kortykosteroidów i dużych dawek tyroksyny;
  • choroby – powodujące unieruchomienie, a także np. POChP czy nadczynność przytarczyc.

Jak zapobiec rozwojowi osteoporozy?

Szkielet buduje się i regeneruje przez całe życie. Po przekroczeniu trzydziestki procesy naprawcze jednak spowalniają. Od tej pory masa kości co roku zmniejsza się mniej więcej o 1 procent. Aby przechytrzyć osteoporozę, warto zatem zapracować w młodości na jak najmocniejszy szkielet. Jak to zrobić?

  • Bądź aktywna – obciążając kości umiarkowanie, ale systematycznie (np. podczas marszów czy skakania na skakance), stymulujesz wzrost ich masy, poza tym rozwijasz mięśnie podtrzymujące szkielet.
  • Postaw na dietę bogatą w wapń i witaminę D (składniki te są konieczne do budowy kości). Niech w twoim jadłospisie na stałe zagoszczą mleko i jego przetwory, produkty sojowe, rośliny strączkowe, sardynki oraz wzbogacony wapniem sok pomarańczowy.
  • Pożegnaj drastyczne diety odchudzające – powodują niedobory wapnia i witaminy D, a co za tym idzie osłabiają kości.

Jak zdiagnozować osteoporozę?

Jeśli wystąpią u ciebie objawy wskazujące na osteoporozę, albo gdy przejdziesz menopauzę, zbadaj kości. W zaawansowanych przypadkach zmiany widać nawet na zdjęciu rentgenowskim. Wcześniejsze stadium choroby wykrywa densytometria (precyzyjnie określa stan kości). Skierowanie na bezpłatne badania dostaniesz od lekarza POZ lub w poradni osteoporozy.

Czytaj także:

Na podstawie artykułu Diany Ożarowskiej-Sady z Vity

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (11)
/01.01.2019 20:14
Aktywność ruchowa to ważny element, decydujący o przebudowie kości. U osób, które są aktywne fizycznie w ciągu życia występuje zmniejszone ryzyko wystąpienia osteoporozy. I przeciwnie, u chorych leżących ryzyko to znacznie wzrasta. Aktywność fizyczna ma największe znaczenie w okresie dojrzewania, najbardziej wpływając na szczytową masę kostną. U osób dorosłych, ruch pomaga zachować masę kostną, może ją również zwiększyć o 1% czy 2%. https://vita24.life/blog/30_osteoporoza.html
/09.02.2016 21:47
podejrzewam u siebie :(
/15.01.2015 09:31
@Beatka weź się ogarnij. Nie można przedawkować witaminy d. Tzn musiałabyś zjeść całe opakowanie na raz, co najwyżej mogłoby się skończyć jakimś rozwolnieniem... Informacje o toksyczności witaminy d są dość mocno przesadzone. Bierz do 4000 jednostek międzynarodowych to nic ci nie będzie.
POKAŻ KOMENTARZE (8)