10 kilogramów w miesiąc? To zyskasz dzięki diecie Dukana!

Nic dziwnego, że dieta Dukana podbija świat. Sprawdź, jak ją stosować i jakie produkty są dozwolone!
Agata Bernaciak / 6 miesięcy temu
10 kilogramów w miesiąc? To zyskasz dzięki diecie Dukana! fot. Adobe Stock

Co wyróżnia dietę Dukana? Jak ją rozpocząć i bezpiecznie zakończyć? Czy po diecie Dukana następuje efekt jojo? Jaki jadłospis stosować? Zobacz odpowiedzi!

Spis treści:

Na czym polega dieta Dukana?

Dieta Dukana to dieta białkowa, która składa się z czterech faz. W czasie trwania fazy I możesz schudnąć nawet 6-8 kg!

Faza I

To ścisła faza wysokobiałkowa, która trwa do 10 dni

Faza II

Do produktów białkowych dokłada się warzywa, trwa do czasu osiągnięcia oczekiwanej masy ciała.

Faza III

Stabilizuje obniżoną masę ciała. To najmniej rygorystyczny etap w którym stopniowo dołączasz węglowodany (chleb, płatki, makarony).

Faza IV

Trwa całe życie. To racjonalne, regularne i urozmaicone posiłki.

Dla kogo dieta Dukana?

Dieta białkowa (Dukana) nie jest dobrym sposobem odżywiania na całe życie. Dieta obciąża wątrobę i nerki, może też zaburzać pracę przewodu pokarmowego. Powinni jej unikać ci, którzy mają jakiekolwiek problemy zdrowotne, kobiety w ciąży oraz dzieci i młodzież. Zanim poddasz się tej kuracji, zrób badania krwi i moczu, by upewnić się, że jesteś zdrowa. Powtarzaj je co 3 tygodnie, to pozwoli w porę wykryć ewentualne nieprawidłowości i przerwać dietę.

I faza uderzeniowa Diety Dukana (5-10 dni) - jadłospis

To najtrudniejsza i najbardziej restrykcyjna faza diety Dukana. Przez 5 do 10 dni jesz wyłącznie produkty białkowe – bez ograniczeń, o dowolnej porze.

Wybieraj:

  • chudą cielęcinę,
  • polędwicę i rostbef wołowy,
  • koninę,
  • wątrobę cielęcą i wołową,
  • wątróbki drobiowe,
  • ryby (sardynka, makrela, tuńczyk, łosoś, sola, dorsz, pstrąg, miętus)
  • owoce morza,
  • kurczak, indyk,
  • jaja,
  • chudy nabiał (jogurt, twaróg, mleko świeże i w proszku).

Dozwolone są także:

  • ocet, zioła,
  • czosnek,
  • pietruszka,
  • szalotka,
  • szczypiorek,
  • korniszony,
  • marynowane cebulki,
  • sok z cytryny,
  • sól,
  • musztarda,
  • słodziki.`

Unikaj:

  • wieprzowiny i jagnięciny,
  • mięsa gęsi i kaczek,
  • tłustych wędlin i nabiału,
  • warzyw, owoców,
  • pieczywa, kasz, makaronów, ryżu,
  • cukru i słodyczy,
  • keczupu,
  • oleju, oliwy, masła i margaryny.

Pij 1,5 litra płynów dziennie. Postaw na wodę źródlaną, kawę, herbatę, herbatki ziołowe i colę light.

II faza naprzemienna diety Dukana (do osiągnięcia wymarzonej wagi) - jadłospis

Ten etap diety białkowej jest mniej rygorystyczny, bo dietę wzbogaca się warzywami. Możliwie często jedz je na surowo. Przez pięć dni jesz produkty białkowe i warzywa, potem znowu pięć dni tylko białko (jak w fazie I). Taki cykl powtarzasz naprzemiennie, aż do osiągnięcia pożądanej wagi.

Wybieraj:

  • produkty białkowe jak w pierwszej fazie
  • pomidory,
  • ogórki,
  • rzodkiewkę,
  • szpinak,
  • szparagi,
  • pory,
  • zieloną fasolkę,
  • kapustę,
  • grzyby,
  • seler,
  • koper,
  • sałatę,
  • cykorię,
  • boćwinę,
  • bakłażany,
  • cukinię,
  • paprykę,
  • w niewielkich ilościach marchew oraz buraki.

Dozwolone są także:

  • olej parafinowy i ocet, z którego możesz przygotować sos winegret do surówek.

Unikaj:

  • warzyw zawierających dużą ilość skrobi: ziemniaków, kukurydzy, nasion roślin strączkowych
  • awokado.

III faza przejściowa diety Dukana (10 dni na każdy zgubiony kilogram) - jadłospis

Na tym etapie stopniowo rozszerzasz dietę. Oprócz produktów dozwolonych w II fazie możesz zjeść także niewielką ilość owoców i wybrane produkty węglowodanowe.

Wybieraj:

  • średniej wielkości owoc,
  • 2 kromki pełnoziarnistego chleba,
  • 40 gramów sera żółtego dziennie,
  • 2 porcje produktów skrobiowych (ziemniaki, makaron) na tydzień,
  • pieczeń z polędwicy wieprzowej.

Jedz wszystkie owoce z wyjątkiem:

  • bananów,
  • winogron,
  • czereśni.

Dodatkowo:

  • Dwa razy w tygodniu możesz delektować się „królewskim posiłkiem”. Jesz to, na co masz ochotę, bez ograniczeń.
  • Jeden dzień w tygodniu to obowiązkowa ścisła dieta proteinowa (jak w I fazie).

IV faza stabilizacja diety Dukana (do końca życia) - jadłospis

To etap normalnego odżywiania, szczególnie ważny dla tych, którzy rozpoczynali dietę z dużą nadwagą. Dukan zaleca, by trwał do końca życia, to pozwoli uniknąć efektu jo-jo.

  • Przez 6 dni w tygodniu jesz wszystko, na co masz ochotę, byle z umiarem.
  • Codziennie dodajesz do posiłków trzy łyżki otrąb owsianych. Możesz je namoczyć w wodzie, a potem zjeść lub dosypać do jogurtu, sosów lub sałatek.
  • Raz w tygodniu zachowujesz ścisłą dietę białkową. Jesz wtedy tylko produkty dozwolone w I fazie i pijesz co najmniej dwa litry wody źródlanej. To pozwala oczyścić organizm z produktów przemiany białka, które mogą uszkodzić nerki.

Unikaj:

  • nadmiaru cukru i słodyczy,
  • tłustych gatunków mięs i wędlin,
  • alkoholu,
  • fast foodów i chipsów.

Przeczytaj także:
Dieta kopenhaska - jadłospis diety 13 dniowej. Próbowałaś?
Dzięki tej diecie schudniesz do urlopu nawet 10 kg!
Wow! Zobacz jadłospis diety Ewy Chodakowskiej na 7 dni

napisane na podstawie tekstu opublikowanego w dwutygodniku Pani Domu
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (20)
/5 miesięcy temu
Ja stosowalam, ale efekt jojo po diecie dukana byl ogromny!
/6 miesięcy temu
Moim zdaniem jeżeli chodzi o odchudzanie, to nie ma lepszego sposoby na poprawienie swojego zdrowia i uzyskanie szczupłej figury jak zastosowanie Foreverslim
/6 miesięcy temu
Jeśli chcecie bezpiecznie schudnąć sprawdźcie sobie te rozwiązania: zbijamywage.pl/preparaty-wspomagajace-odchudzanie/najlepsze-preparaty-wspomagajace-odchudzanie-top-3
POKAŻ KOMENTARZE (17)