Dieta okienkowa fot. Adobe Stock

Dieta okienkowa (8-godzinna) - jadłospis, zasady, efekty

Dieta okienkowa zakłada jedzenie tylko przez 8 godzin w ciągu doby. Pozostałe 16 godzin to czas przeznaczony na trawienie i regenerację. Jej efektem może być utrata nawet 10 kg w miesiąc.
Agata Bernaciak / 13.05.2020 15:21
Dieta okienkowa fot. Adobe Stock

Spis treści:

  1. Dieta okienkowa (8-godzinna) - jadłospis
  2. Zasady diety okienkowej (8-godzinnej)
  3. Efekty diety okienkowej (8-godzinnej)

Dieta okienkowa (8-godzinna) - jadłospis

 Przykładowy jadłospis dzienny na diecie okienkowej 8h:

  • Po przebudzeniu: ciepły napój (kawa, herbata) lub woda.
  • Śniadanie: jajko na miękko z dwoma kromkami ciemnego pieczywa lub omlet z warzywami.
  • Przekąska: kanapka z wędliną drobiowa, pół papryki.
  • Lunch: sałatka z sałaty lodowej i z ulubionych warzyw w sosie vinegrette.
  • Przekąska: dowolny owoc.
  • Obiad: makaron razowy z sosem bolońskim i mielonym mięsem drobiowym lub grillowana ryba z 2 ziemniakami i surówką z kiszonej kapusty.

Zasady diety okienkowej (8-godzinnej)

Dieta okienkowa (8-godzinna lub 8h) to innowacyjny sposób odżywiania, który może stosować każdy bez względu na wiek. To rodzaj diety IF (z ang. intermittent fasting), który polega na okresowych głodówkach, przerywanych okresami jedzenia (tzw. okno żywieniowe).

Opiera się na jednej bardzo prostej zasadzie - jesz w ciągu 8 godzin dziennie, a pozostałe 16 godzin dajesz odpocząć swojemu układowi trawiennemu. W czasie postu trwającego 16 godzin, twój organizm ma czas na regenerację i wydalenie nagromadzonych toksyn.

Metodę tę opracowali David Zinczenko i Peter Moore. Według nich tyjemy, bo mamy w zwyczaju jeść o dowolnych porach - także tych wieczornych, a to sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Głównym winowajcą zaburzenia naturalnego rytmu trawienia jest sztuczne oświetlenie, bo to właśnie przy nim zjadamy ostatni posiłek (w naturalnych warunkach to słońce zawsze było wyznacznikiem pór jedzenia).

W czasie diety okienkowej:

  • jesz to, na co masz ochotę,
  • jesz w czasie 8 godzin na dobę - pozostałe 16 godzin pościsz,
  • starasz się nie przejadać - jedz niewielkie porcje pokarmu,
  • nie jedz późnym wieczorem,
  • nie wydłużaj 8-godzinnej pory na jedzenie,
  • nie spożywaj kalorycznych napojów,
  • opóźnij śniadanie - dzięki temu ostatni posiłek nie będzie zjadany o godzinie 15,
  • jedz tak często, jak chcesz,
  • pij dużo wody - szczególnie w czasie 16 godzin postu.

Efekty diety okienkowej (8-godzinnej)

Zdaniem autorów diety - jedząc w ciągu 8 godzin dziennie - jesteśmy w stanie zrzucić 5 kg w tydzień, a w skali miesiąca spadek może sięgnąć 10 kg. Najważniejsze jest to, że nie musisz trzymać się żadnego konkretnego jadłospisu. Jesz to, na co masz ochotę, ale musi się to odbyć w czasie wyznaczonych 8 godzin dziennie (np. w przedziale między 9-17 lub 11-19). Najważniejsze, by poza tym przedziałem nie podjadać.

Treść artykułu pierwotnie opublikowana 29.07.2013.

Więcej diet odchudzających:
Dieta Ewy Chodakowskiej: jadłospis i przepisy na 7 dni + zasady
Dieta ketogeniczna - przykładowy jadłospis, zasady, efekty i skutki uboczne
Dieta paleo - jadłospis, przepisy, zasady, efekty + opinia dietetyka